Gå til innhold

Opera klager inn Microsoft

Anbefalte innlegg

Har hun 32bit farger og 104*768 eller mindre i skjermoppløsning da? Om hun ikke har det, har hun nemlig oppdatert windows mediaplayer, og da kunne hun jo heller lastet ned en annen. Bortsett fra at WMP sikkert spurte selv om hun ville oppdatere, og hun trykket "ja". Hvor mange timer blir ikke brukt på feilsøking og gjenoppretting av skadede og/eller infiserte systemer fordi folk "bare klikket ja" forresten? Da gjerne etter å ha fått opp en dialogboks i nettopp IE:..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
når jeg har lest alle innleggene så får det meg til å tenke på om dere mener at et operativsystem skal levere uten nettleser ?

Hvis du faktisk hadde lest alle innleggene så hadde du vel fått med deg at Operas mål ikke er at brukeren skal sitte igjen uten nettleser?

Konkret hvordan man gjør det er et annet spørsmål, men målet er altså ikke å fjerne nettleseren helt.

Er sikkert en del som har fått med seg denne, men limer alikevel inn linken. http://alex.dojotoolkit.org/?p=642

En dårlig tekst som dessverre ignorerer fakta og motsier seg selv. For eksempel skriver han:

"In order for the future to be better by a large amount, it must be different by a large amount."

Men det er jo nettopp det Opera tar sikte på!

Lenke til kommentar
Takk, Microsoft! Hun spiller dem med media player, og det virker.

Slik ser jeg egentlig på det med det meste av rælet som følger med windows. Det har en FTP-klient så jeg slipper å be folk laste ned en for å få tak i en enkelt fil, det støtter ZIP-filer på en måte som gjør at bestemor takler dem, det kan spille filmer uten at man må velge spiller, det har en browser, det har til og med enkel og forståelig cd-brenning for de som ikke kan en dritt om det. 5-åringen til brutter'n hadde klart å brenne en CD i windows. Putt filer på CD-en og trykk brenn. Enklere blir det ikke. Enklere er det ikke på mac

Som nevnt tidligere i tråden så det ikke nødvendigvis MS som må legge til disse funksjonene. Det kan f.eks pc leverandører som HP, Dell o.l gjøre, så blir det opp til dem å legge ved de programmene og funksjonene de mener er viktige. Dette hindrer jo ikke MS i å f.eks si "Legg ved/tilby IE og WMP så får dere Windows til en rabatert pris".

Eller så som andre også har nevnt så kan man se på de forskjellige Linux distribusjonene og se hvordan de har løst dette. Der er det standard installert ett sett med forskjelllige programmer, bl.a en nettleser, mediaspiller osv. Men det er ligger også med ett eget program for å koble seg til forskjellige pakkerbrønner/pakkerlager/repositories på nettet hvor man kan laste ned og installere andre programmer/alternativer med noen få klikk. Tenk Windows Update hvor du også han hente ned nye programmer i tillegg.

I de mer oversiktlige programmene for å legge til eller fjerne programmer (i Linux) så er ting delt inn i kategorier, og alle programmene har en beskrivelse for hva de gjør. Så trenger du en (annen) nettleser så er det bare sjekke internett kategorien og se hva som ligger der, eller bruke programmets søke funksjoner.

Denne løsningen gir også en god oversikt over hvilke programmer som eksisterer til OS ditt, selv om ikke alt er tilgjengelig.

Mye av argumentasjonen som en del bruker, går på at de kun har brukt og kjenner windows, og ser ikke ut til å klare å se andre muligheter for hvordan ting kan gjøres/løses. "Slik har det alltid vært, .... " osv ser ut som en grei måte å oppsummere mange av dem på.

men fordi jeg aldri har hørt om en eneste kjeft som kjøper og betaler for et medieavspillingsprogram, selv om de sikkert finnes de og. Gærninger.
Hei hei :) Ta en tur innom diverse av forum eller les artikelserien her på hw.no av Mastiff om hvordan han setter sammen en htpc. Zoomplayer (pro) er en spiller som koster penger, og tilbyr mange muligheter for konfigurerering. Hvis du bare vil ha noe som fungere så er dette bortkastete penger, siden mange andre spillere klarer det, men ønsker man å få tilpasset ting akkurat slik man vil kan dette være penger verdt å bruke.
Lenke til kommentar
En dårlig tekst som dessverre ignorerer fakta og motsier seg selv. For eksempel skriver han:

"In order for the future to be better by a large amount, it must be different by a large amount."

Men det er jo nettopp det Opera tar sikte på!

Han har kommentert den formuleringen i kommentar nr. 10 om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

slik jeg ser det så er det kun en nettleser som følger med windwos og da blir de automatisk lagt inn av praktiske årsaker. hadde det vær med 2 eller flere så hadde Microsoft sikker lat deg velge. men nå er det bare en som følger med .

dette gjør det letter for oss bruker å laste ned en annen nettleser hvis vi ønsker det

slik det var før så var det ikke bare bare å hente alle tilleggsprogrammene fra internnett da ikke alle hadde raske linjer.

da lå alle programmene på cden.

nå har jeg ikke oversikt hvor stor plass nettleserne krever men skulle men laste en av dem ned ned 28k mod så tok det fryktelig lang tid. og dett var det ikke alle som hadde tid til .

det kan være en av årsaken til IE er mer brukt en de andre

i dag har de aller fleste raske nok linjer til å laste ned nettlesere med jeg tror at mye av den gamle praksisen ligger igjen både hos brukeren og hos Microsoft.

de ønsker heller ikke å bruke opp plassen på cden til andre programmer

og mage trenger en nettleser og når de får en så er de ikke interessert i noen som er bedre fordi den de har er bra nok.

de har jo et system som fungerer .

spørsmålet blir om det skal gjøres enkelt eller vanskelig for de som bruker en pc for første gang.

det virker også som om Oprera ikke er i stand til å erstatte IE påalle områden enda .

bl.a. til filbehandlingen.

jeg bruker firefox og den kommer opp i 99,99 % av tilfellene når et program krever netttilgang .

det finnes også noe særheter i windows

canon hadde laget tilleggssak til IE for å få bedre kontroll på utskriften. den virket kun i IE

jeg hadde set at den også virket i andre nettlesere.

så er det slik at hvis jeg velger å høre på lokalradioen ( radio3 Bodø) på internnett , og velger å spille det av gjennom media player så kommer windows media player 6 opp til tross for at jeg har versjon 11 installert

NB: håper det ikke er for mage skrivefeil

Lenke til kommentar
spørsmålet blir om det skal gjøres enkelt eller vanskelig for de som bruker en pc for første gang.

Det trenger ikke å gjøres vanskelig.

det virker også som om Oprera ikke er i stand til å erstatte IE påalle områden enda .

Opera er en internett-browser, ikke en filbehandler.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykket av at en del vil at IE skal fjernes fullstendig fra Windows, og/eller at Microsoft skal tilby alle andre browsere enn IE i operativsystemet.

Jeg ser helt ærlig ikke hvorfor vi skal forby Microsoft fra å tilby IE sammen med et annet produkt de lager, eller hvordan vi kan vente at de skal tilby alle konkurrentene sine på et sølvfat. Hovedproblemet her er ikke at IE bundles med Windows, men at:

A) IE (eller egentlig Trident, som er renderen til IE) er så tett integrert med Windows. Til og med filbehandleren bruker Trident! Det gjør at det blir nær umulig å fjerne den komplett, og byr på et rottereir av sikkerhetsproblemer.

B) IE/Trident ikke er kompatibel med web-standardene, men velger å kjøre sitt eget løp i stedet for å følge standardene, noe som fører til at de som lager web-sider og de som besøker dem tvinges over på IE i stedet for å kunne velge browser fritt.

Hvis Microsoft valgte å bundle en standards-compliant og sikrere IE/Trident med Windows på en slik måte at den kan lett avinstalleres (og man også kan velge under installasjonen om man vil ha med IE) ville det vært optimalt, fordi:

A) Vanlige databrukere får en fullgod browser uten å måtte velge mellom ulike browsere eller mase og styre med å installere browser osv. For en helt fersk databruker kunne feks valget mellom IE, FireFox og Opera under oppsettet av den nyinnkjøpte PC-en like godt fremstå som et valg mellom "Blorb", "Gzystk" og "Malbrt". De forstår rett og slett ikke fletta av hva det innebærer å velge browser, de vil bare på Internett, og ferdig med det.

B) Vi som kan litt mer med data kan velge en bedre browser, som Opera, Firefox osv.

Egentlig hadde det helt ideelle vært om delen av Microsoft som lager OS, og delen av Microsoft som lager annen software og hardware ble skilt fra hverandre i to uavhengige selskap, da slapp vi at de som lager Windows skal samarbeide så tett med de som lager Trident/IE, og da ville vi antagelig få et bedre og mer velbalansert marked. Men spørs om vi noensinne vil se noe så drastisk :dontgetit:

Lenke til kommentar

nettopp IE kan ikke fjernes fra Windows uten at det går ut over andre ting en det som har med nett browsing å gjøre.

hvis IE skal fjernes eller gjøres løsere tilknyttet Windows så må flere programmer erstatte den

jeg har ikke hør noen plass om at Microsoft planlegger noen ren fil behandler som de visstnok hadde med tidligere utgaver av Windows

Lenke til kommentar

Opera er en internett-browser, ikke en filbehandler.

IE6 var vel kombinert elns. Har aldri satt meg inn i det.

men Opera lister helt fint opp ftp-mapper. Men den er ikke en ftpklient, som Explorer. Og hvorfor skulle den? Portable FileZilla er jo mye bedre.

Lenke til kommentar

Noe av intensjonen til Opera var vel at IE måtte følge standarder eller at man skulle lett kunne velge en annen browser.

Produsentene av PC-er kan bundle med FF, Opera eller Safari om de vil, og de kan fjerne det blå ikonet fra skrivebordet.

Eneste måten man da pr. idag får opp IE er på Windows Update og andre MS utviklede tjenester som krever IE, og det burde ikke være noe problem.

Om MS velger å bruke IE til sin oppdateringstjeneste eler "MS Updater" burde være det samme.

Har lest at Windows ikke alltid forstår hva som er standard nettleser, så dette må jo selvsagt fikses på.

Dette vil beholde kompatibilitet mot eldre programmer som krever IE komponenter, og det vil vel oppfylle intensjonen til Opera?

Lenke til kommentar
A) Vanlige databrukere får en fullgod browser uten å måtte velge mellom ulike browsere eller mase og styre med å installere browser osv. (...)

Viss det ikkje følgjer med ein nett-browser må ein jo installere ein, og velje ein. Det blir det same som B:

B) Vi som kan litt mer med data kan velge en bedre browser, som Opera, Firefox osv.

Eller er det noko eg ikkje har fått med meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...