Pricks Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Det har jeg ingen forutsetning for å svare på, men når 75-80 kommer fra lisenser, så er det ganske nærliggende å tro at noe av disse pengene går for å finansiere grunnmotoren som også blir brukt for PC Hva baserer du dette på? Ikke nødvendigvis. FF har mye som ikke er en del av W3C spesifikasjonen (f.eks netscape.security.PrivilegeManager, jeg fant i alle fall ikke noe om det hos W3C) Dette er en del av XUL, som er brukergrensesnittet. Tvert imot. Tenk hvis andre browsere ikke måtte bruke enorme ressurser på å prøve å være kompatibel med IE, og heller kunne konsentrert seg om å implementere standardene! Hvordan kan du si noe slikt? Fordi de etter eget utsagn bruker mye ressurser på IE-kompatibilitet. For det første så viser ovenstående eksempel at FF ikke bare driver med standarene, Igjen, det er fra brukergrensesnittet. I løpet av nettleser-krigen var det den perioden med mest videreutvikling. Da tok hverken IE eller Netscape hensyn til å vente på standardene. Hadde de gjort det, vil jeg påstå at vi ville ha stått en del år tilbake idag, med tanke på funksjonalitet, men det ville helt sikkert vært mer standarisert. Slett ikke. Hvis alle hadde fulgt standardene så hadde de blitt tatt i bruk mye raskere, og ting kunne gått kjappere. Og det ville fungert i alle browsere! Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 En ting er å ha funksjonalitet utover standard. En annen ting er å ikke støtte standard. Ja, men når det gjelder nettsider er det nesten like ille begge deler. Har man tillegg til standarden vil noen nettlesere ikke støtte dem og da er man like langt. Alle burde følge standardene, hverken mer eller mindre. 100% støtte for standardene og ikke noe tillegg. Hvis Microsoft eller andre har forslag til endringer eller tillegg til standarder, eller forslag til helt nye standarder, må de jobbe med dette mot standardiseringsorganisasjonene - før de legger dem inn i nettleserne. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Når trur du IE får støtte for CSS 3.0 i 2018? ( som FF 3.0 skal støtte om jeg ikke tar helt feil.. CSS 3.0 er riktig nok bare i draft ennå men men ...) Opera 9.5 beta har ihvertfall forelopig CSS3-stotte. 578 av 578 pa Css3.info sin test er ikke darlig. Til sammenligning klarer Safari 3.0.4: 346 Firefox 2.0.0.11: 357 noen kan jo teste med Fx3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 En ting er å ha funksjonalitet utover standard. En annen ting er å ikke støtte standard. Ja, men når det gjelder nettsider er det nesten like ille begge deler. Har man tillegg til standarden vil noen nettlesere ikke støtte dem og da er man like langt. Alle burde følge standardene, hverken mer eller mindre. 100% støtte for standardene og ikke noe tillegg. Hvis Microsoft eller andre har forslag til endringer eller tillegg til standarder, eller forslag til helt nye standarder, må de jobbe med dette mot standardiseringsorganisasjonene - før de legger dem inn i nettleserne. hvis de har tid å vente til det er blitt standard. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hva baserer du dette på? Hva baserer jeg hva på? De 75-80 prosentene mine, eller av jeg tror? Hva jeg tror er fra min erfaring med prosjekter og hvor dårlig det går med øremerkede penger. Dette er en del av XUL, som er brukergrensesnittet. Ta blink da, ondskapes-tag. Fordi de etter eget utsagn bruker mye ressurser på IE-kompatibilitet. Kanskje en ide å svare på alt, i stedet for å dra en setning ut av sammenhengen? Igjen, det er fra brukergrensesnittet. Igjen ta blink, du finner helt sikkert flere eksempler. Slett ikke. Hvis alle hadde fulgt standardene så hadde de blitt tatt i bruk mye raskere, og ting kunne gått kjappere. Og det ville fungert i alle browsere! Du tror med andre ord at vi hadde fått tilgang til XMLHttp tidligere hvis vi skulle ventet på at standardene hadde fulgt med? XMLHttp er fortsatt bare et draft, riktignok et working draft, men alikevel et draft. XMLHttp var forøvring noe Mozilla fikk støtte for i 2002, hele 4 år før draftet fra W3C kom ... Opera 9.5 beta har ihvertfall forelopig CSS3-stotte.578 av 578 pa Css3.info sin test er ikke darlig. Og det er ikke annet enn imponerede. Får bare håpe at CSS3 blir slik som det ser ut til at CSS3 skal bli. Lenke til kommentar
idos Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 og at IE støtter dette på samme måte som FF (forhåpentlig vis vil gjøre) og opera gjør.. Imponerende av opera .. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 At browsere fortsatt har legacy tilbake til cowboydagene kan vel ikke ses på som negativt så lenge tingen ikke bryter med noen annen standard. Det var nok bedre å bare implementere noe uten å vente på standardene tilbake i dagene jeg lengre oppe kaller cowboydagene, som f.eks <blink> og XMLHttpRequest mens browserkrigen sto i, men i dag har utviklerne fått mye mer å si og det er forventet at alle sider og alle funksjoner skal oppføre seg likt i alle browsere. Om én av seks nettlesere ( Presto, Trident IV, Trident V, Gecko, WebKit, KHTML ) helt alene implementerer en ny funksjon vil den av veldig få bli tatt i bruk fordi å lage spesialversjoner for de forskjellige nettleserne er en håpløs strategi. Men om denne funksjonen blir lagt ut som et forslag til et tillegg til en standard vil hvertfall de snille blant de jeg nevnte implementere den på den foreslåtte måten. Så på det punktet en eller annen organisasjon godkjenner standarden er allerede identisk støtte der mange plasser. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 BTW: Noen som vet hvorfor administratorer tviholder på IE6.. som er det største søppelet av en te-sil som ikke engang er støttet lenger av MS. (og MS selv anbefaler alle til å oppgradere på grunn av den økte sikkerheten i IE7)?? I bedrifter og andre større organisasjoner skyldes det som oftest intranett applikasjoner bygd rundt activeX, Sharepoint (og ikke minst forgjengeren) og annen propriætær MS programvare. Kostnadene med å rydde opp i "feila" og dårlig applikasjonsutvikling i disse, for å få de til å virke i IE7, Fx eller Opera er såpass stor at man velger å sitte med IE6 så lenge som mulig. Lenke til kommentar
idos Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 @bolson : ok.. da ble jeg litt klokere. Virker som om noen/mange har gått i MS fella. Dette vil da være kostnadene ved å satse på at en proprietær utvikler skal fortsette å støtte programmene en kjøper av dem. OT: Har forresten testet litt med CSS3 .. og det blir gøy. Rounded-corners : -moz-border-radius:4px;-webkit-border-radius: 4px; og vips.. Lenke til kommentar
Stegz Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Synes det hadde vært veldig greit om den første siden som ble vist i IE var en side som formidlet at det finnes en rekke andre nettlesere. Det kunne vært noe tilsvarende når du startet WMP. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Synes det hadde vært veldig greit om den første siden som ble vist i IE var en side som formidlet at det finnes en rekke andre nettlesere. Det kunne vært noe tilsvarende når du startet WMP. Ja, det er klart man reklamerer for andre produkter ;-) F.eks etiketten på Cola-flasken "Se 30 cm til høyre, der finner du Pepsi, et produkt en del mennesker foretrekker fremfor Cola. Gi det er forsøk!" Nei, man må klare å orientere seg selv i markedet. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Når trur du IE får støtte for CSS 3.0 i 2018? ( som FF 3.0 skal støtte om jeg ikke tar helt feil.. CSS 3.0 er riktig nok bare i draft ennå men men ...) Opera 9.5 beta har ihvertfall forelopig CSS3-stotte. 578 av 578 pa Css3.info sin test er ikke darlig. Til sammenligning klarer Safari 3.0.4: 346 Firefox 2.0.0.11: 357 noen kan jo teste med Fx3 Ståle, dette er bare støtte for CSS3-selectors noe som bare er en liten del av CSS3 pakken. CSS3 er heller ikke én samlet standard, men delt opp i mange mindre deler. OT: Har forresten testet litt med CSS3 .. og det blir gøy. Rounded-corners : -moz-border-radius:4px;-webkit-border-radius: 4px; og vips.. Funker ikke i Opera (eller IE) da. Så rimelig ubruktelig foreløbig. Har ikke testet om det funker med bare border-radius, men tviler på at det gjøre det. Når det gjelder standarder og IE. Er IE utrolig dårlig på å støtte javascriptstandarden (De bruker vel egentlig sin egen, jscript). Så hvis man skal lage mer avanserte javascriptapplikasjoner er man nesten helt avhengig av å skrive helt egne funksjoner for IE for å få det til å funke. Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Nei, man må klare å orientere seg selv i markedet. Problemet er at mange brukere ser på IE som internett, de vet ikke at det finnest noe alternativ. Om de ikke har andre til å fortelle dem dette så kommer de aldri til å skifte noe som helst. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hva baserer du dette på? Hva baserer jeg hva på? De 75-80 prosentene mine, eller av jeg tror? Hva jeg tror er fra min erfaring med prosjekter og hvor dårlig det går med øremerkede penger. Hvorfor tror du at Opera for PC er så mye dyrere å utvikle enn andre versjoner? Dette er en del av XUL, som er brukergrensesnittet. Ta blink da, ondskapes-tag. Hva med den? Den er et klenodium fra gaaaaaamle dager. Slett ikke. Hvis alle hadde fulgt standardene så hadde de blitt tatt i bruk mye raskere, og ting kunne gått kjappere. Og det ville fungert i alle browsere! Du tror med andre ord at vi hadde fått tilgang til XMLHttp tidligere hvis vi skulle ventet på at standardene hadde fulgt med? Ja, fordi utviklingen av standardene hadde gått raskere siden browserne kun hadde trengt å bekymre seg om det. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hvorfor tror du at Opera for PC er så mye dyrere å utvikle enn andre versjoner? Det har jeg aldri sagt jeg tror. Hva med den? Den er et klenodium fra gaaaaaamle dager. Var et eksempel på noe som var utenfor standarden, noe også f.eks DomContentLoaded er Ja, fordi utviklingen av standardene hadde gått raskere siden browserne kun hadde trengt å bekymre seg om det. ... Jeg eier ikke ord. Det konkrete eksempelet jeg ga deg viser deg at hadde vi ventet på W3C så hadde vi fortsatt ikke hatt XMLHttp, 6 år etter at Mozilla implementerte det, 7 år etter at IE implementerte det og rundt 5 år etter at Opera implementerte det. Det er klart det å vente så lenge på et standardiseringsorgan for å "se" om du får bruke nyvinningen din setter en stopper for nyvinninger. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 hva er poenget med å diskutere posisjonen til W3C for 10 år siden? Historie er historie, og vi vet hvordan den utartet seg. Men er det tvil om at vi trenger en standard for (x)html i dag? Er det noen som ikke ser nytteverdien av W3C i år 2007/8? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 "Skal man stå rustet for fremtiden, må man kjenne fortiden" som det så populært heter. Selvfølgelig ser man nytteverdien med W3C. Lenke til kommentar
idos Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 OT: Har forresten testet litt med CSS3 .. og det blir gøy. Rounded-corners : -moz-border-radius:4px;-webkit-border-radius: 4px; og vips.. Funker ikke i Opera (eller IE) da. Så rimelig ubruktelig foreløbig. Har ikke testet om det funker med bare border-radius, men tviler på at det gjøre det. Vel ikke helt ubrukelig. Om en kan kode sider slik at de ser bra ut i FF/Opera/Safari og bare ok ut i IE fordi en bruker standardene vil kanskje IE begynne å støtte standardene. Det er jo snakk om vilje hos M$ ikke kompetanse. Går ut fra at de bevisst trenerer standarder for å øke lock-in effekten. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 En ting som slo meg her nå. Selv om Opera er satt som min default nettleser, så er det jaggu meg ofte det er IE som spretter opp i diverse programmer............. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 En ting som slo meg her nå. Selv om Opera er satt som min default nettleser, så er det jaggu meg ofte det er IE som spretter opp i diverse programmer............. Det kan det være mange grunner til, alt fra dårlig implementasjon av "standard browser" fra MS, til hvordan programmet som velger å åpne IE er kodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå