Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

skjermen går ikke på

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ny pc i slutten av september. Delene kjøpte jeg fra Amentio.no, shg.no og Datakjeden Stavanger. Maskinen består av disse delene:

Kabinett: ANTEC P182/ Super Mid Tower Black no PSU (P182 EU)

Hovedkort: ASUS P5K S775 P35 ATX FSB1333 SND+GLN+U2 SATA2R DDR2 IN (90-MBB670-G0EAY00Z)

Minne: CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 (TWIN2X2048-6400)

Dvd: NEC AD-5170, DVD±RW, Black

Grafikk: Asus EAH2400PRO/HTP/256, PCI-E

Strømforsyning: SeaSonic S12II PSU, 380Watt

Harddisk: Samsung SP T166 500GB, SATAII, 16MB

Prosessor:Intel Core 2 Quadro Q6600, Bulk, LGA775

Prosessorvifte: Cooler Master Mars

Skjerm: en ca 5 år gammel Hyundai bilderør

Etter at at maskinen hadde virket helt fint i noen uker begynte den å lage problemer. Den restartet litt av seg selv, og jeg fikk beskjed om overclock failure en del ganger. Det store problemet var imidlertid at skjermen ofte ikke ville skru seg på. Når jeg startet maskinen gikk alt tilsynelatende på, utenom skjermen. Det lyser i lampenen på hovedkort, kabinett, dvd, og prosessorvifte, og kabinettviftene går. Men skjermen gikk altså ikke på. Etter en del manuelle restarter startet den tilslutt. Etter en stund gjorde den ikke lenger det, og jeg fikk ikke skjermen til å reagere i det hele tatt. Det vil si, når jeg da skrudde av maskinen lagde skjermen den lyden den pleier når den skrus av (bilderørskjerm...). Den lyser heller ikke som om den ikke er koblet til, men oppfører seg bare som om den står koblet til en avslått pc.

Jeg prøvde da to ting: først å restarte hovedkortet manuelt, uten resultat. Så flyttet jeg skjermkortet ned til den andre PCI-sloten. Først uten resultat, så på forsøk nr to gikk den på. Da fant den ingen drivere, hverken til skjerm eller lyd, og jeg måtte reinstallere disse. Så gikk maskinen som en klokke i over en måned, helt til i går kveld. Da gjorde Windows en spontan restart, men hang i siste bildet (Windows is shutting down, eller noe sånt), den ville ikke videre herfra, og den gikk ikke av ved bruk av noen av knappene på kabinettet, hverken power eller restart. Jeg måtte kutte strømmen til maskinen, da gikk den av. Men nå er det tilbake til det gode gamle: maskinen og alle komponenter går tilsynelatende på, utenom nettopp skjermen. Alt er akkurat som tidligere. Jeg har prøvd med forskjellige skjermer som virker på andre maskiner, så det er ikke skjermen. Dessuten har det jo virket lenge om gangen.

Jeg har kommet fram til at hardwarefeil er sannsynlig, og at skjermkortet eller hovedkortet mest sannsynlig er problemet.

Mine spørsmål er:

Er dette et kjent problem? Er dette en dårlig kombinasjon av komponenter?

Hvor ligger trolig problemet? Jeg må vite dette for å kunne sende reklamasjon til riktig leverandør.

Håper jeg kan få litt hjelp til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...