MagnusW Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Vurdere å kjøpe et av disse kameraene. Har tenkt på DSLR også, men det blir litt dyrt synes jeg. Det jeg er ute etter er god zoom. 12x eller 15x som disse kameraene har. Kommer til å bruke kameraet til mye sport, men også landskap og diverse familiebilder. Er ikke så veldig kresen, men vil jo ha en bra bildekvalitet. På bilder så ser det ut som Canon har mulighet for å bytte ut objektiv? her. Endret 13. desember 2007 av MagnusW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Du kan ikke bytte objektiver på S5IS, men du kan sette på ekstra linser som gir vidvinkel eller tele. Ikke like god løsning som en ekte speilrefleks; men det holder for noen. Tom Endret 13. desember 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Hvis jeg skulle legge i litt mer da, ville et Nikon D40 være veldig mye bedre? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hvis jeg skulle legge i litt mer da, ville et Nikon D40 være veldig mye bedre? Hvis du kjøper en D40 så vil du få et kamera som potensiellt vil gi deg bedre bilder; men du bør (må?) sette deg inn i et par ting for å utnytte kameraet optimalt. I tillegg så må du bestemme deg for hvilket objektiv du skal ha. Standard kit-et (18-55mm) har ikke mye tele, 18-70mm gir deg litt kort tele, men mye bedre bildekvalitet, 18-135mm gir deg en del tele og har samme bildekvalitet som 18-55mm, eller du kan bruke en del penger og gå for 18-200mm og få brukbart med tele. Ingen av alternativene gir deg like mye tele som de kompakte superzoomene, men du får mer vidvinkel. Tom Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Ville blitt 18-55 objektivet i så fall. Men jeg har jo muligheter til å kjøpe andre objektiver senere. Men så rent bildekvalitetsmessig, hva ville gitt best bilder, Sony DSC-H9 eller D40? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Ville blitt 18-55 objektivet i så fall. Men jeg har jo muligheter til å kjøpe andre objektiver senere. Men så rent bildekvalitetsmessig, hva ville gitt best bilder, Sony DSC-H9 eller D40? Jeg vil tro det er D40 - men det er ikke sikkert du ser det for du printer ut i A4 størrelse eller større. Og forskjellene vil bli større på høyere ISO - til Nikon sin fordel. Tom Endret 13. desember 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Okei. Tror kanskje jeg går for DSLR da. Er kanskje feil kategori å spørre, men hvilken vil du anbefale av Pentax K100D og Nikon D40? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Vanskelig spørsmål. Begge er gode kameraer til hyggelig pris. Du bør komme deg til en butikk og klå litt på de; så velger du det som ligger best i handa. Et annet kamera som du bør vurdere, er Olympus E-410. Tom Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Problemet med ultrazoomer som Canon S5IS og Sony H9 når det gjelder sportsbilder er om de rekker å fokusere raskt nok. Det er selvfølgelig avhengig av type sport det dreier seg om. Veldig raske bevegelser er ofte et problem hvis du ikke har mulighet for å prefokusere. En annet poteniselt problem er hvis du tenker sportsbilder innendørs med lite lys. Da vil du måtte skru opp ISO kraftig og det går utover bildekvaliteten i mye større grad på et ultrazoomkamera enn på et speilrefleks. Fordelene med ultrazoomene er størrelse, vekt og pris. Skal du ta sportsbilder med et speilrefleks holder det ikke med normalzoomen hvis du ikke har mulighet for å komme veldig nærme, ogskal du ha et ekstra objektiv blir prisforskjellen ennå større. Hvis du har mulighet for å låne et ultazoomkamera av noen så kunne du testet litt om det holder følge med motivene dine. Gjør det det og bildekvaliteten blir OK så er det bare å handle. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Tror jeg går for speilrefleks. Kjøper nok sansynligvis Pentax K100D, eller muligens Nikon D40. Må bare kjenne litt på de, men tror kanskje D40 blir litt for liten for mine hender. Blir nok bare 18-55mm objektiv i starten da de holder for min bruk i vinter. Kommer nok til å kjøpe mer zoom kanskje senere i vinter eller til våren. Vi får se Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Det er som allerede nevnt, veldig viktig å kjøpe speilrefleks i en fysisk butikk, så man får prøvd å ta på, holde og kjenne på kameraene først. Følelsen er veldig viktig for hvor mye kameraet faktisk vil bli brukt... mer viktig enn mange tror. Å kjøpe i butikk er ofte like billig som på nettet også, hvis man bor i en større by og velger riktig butikk. Men av D40/D40x og K100D, så har K100D fordelen med innebygget bildestabilisering. Det betyr at man ikke behøver stabilisering i objektivet... for man får det på alle objektiver uansett hvilket man setter på ettersom det sitter i selve kamerahuset. Ellers synes jeg det virker noe mer solid enn D40/D40x. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Tror det blir D70s på meg. Skal se på en brukt en i morgen. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hvis jeg fikk med meg alle detajler i tråden hittil, ble det ikke nevnt at D40 mangler AF-motor i huset, hvilket legger en del begrensninger i utvalget objektiver, om du vil ha AF på disse. Verd å ta med i betraktningen. Kan ellers slenge meg på anbefalingen av ultrazoom som et meget rimelig og svært anvendelig kamera. Det å slippe å drasse med 2-3 objektiver med et SLR verdsetter jeg høyt, og jeg har en fot i hver leir med et E-400 og et Pana FZ30 ultrazoom. SLR'en blir brukt stasjonært, altså i hagen, på hytta e.l., mens ultrazoomen er turkameraet. Ja, det er betydelige støyproblemer når ISO settes fra 200 og opp, men jeg har vent meg til å kjøre fast ISO100 (vi hadde da ikke mye valget i gamle dager med film...) og tar helt greie bilder med det. De større ultrazoomkameraene har dessuten like fysisk stor optikk som SLR'ene, og er også lyssterke. Mitt FZ30, med 35-420mm objektiv, har f.eks. 2.8 - 3.5 i lysstyrke, hvilket hjelper en del siden jeg har lite å gå på ISO-messig. Som det også sies her har Fuji et mye sterkere grep om søtyen i kompaktklassen enn alle andre, og det kan bekreftes. Jeg kjøpte nylig et F40fd som ekstra beltekamera, og har tatt en del testbilder i høi ISO, og de er oppsiktsvekkende gode ved høy ISO (vi snakker 400 - 2000), et område som på de aller fleste kompakte er bare å glemme. Så ikke avskriv ultrazoom helt, om du da ikke er så stinn at du kan svi av nok på et dugelig SLR med en objektivpark som dekker dine behov. Legg bare merke til at et Pana FZ50 kan kjøpes for ca. 3.7K, og gir da svært mye for pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå