Missie Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Fikk meg et billig videokam i gave i sommer, uten USB-port. Derfor kjøpte jeg en firewire for å bruke, siden jeg har inngang til det på kameraet. Nå sliter jeg i midlertid med at det skjer noe under overføringen til PC-en. Opptaket er helt utmerket på kameraet, om jeg sjekker det der først. Men over til pc skjer det noe. Når jeg ser på det ferdige resultatet etterpå, så er en times opptak korta ned til bortimot halvparten. Dette fordi opptaket hopper over bilder her og der, det ser ut som at farta speedes opp. Eller det mangler noe her og der. Om dere skjønner. Jeg skjønner ikke noe selv. Tenker på om det er fire wire-kabelen? Eller at jeg bruker WMM? Jeg er ganske fersk, så jeg har ikke avansert meg på red.program ennå. Eller er den bærbare PC-en min for gammel?? Den er jo bare i underkant av to år Noen ideer?? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hva slags kamera har du? Er det kamera med DV-tape? Og hva slags program bruker du for å overføre filmen? Skriv gjerne litt mer om hva du gjør så blir det kanskje enklere å hjelpe deg. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Skjønner ikke helt hvorfor tendilenz spør om det er et DV-kamera og hva slags program som brukes, siden begge deler framkommer tydelig av trådstarters melding. Siden du skriver at du bruker DV-kamera, er det helt korrekt at du bruker firewire. Eventuelle USB-porter på DV-kameraer er kun beregnet på overføring av stillbilder. WMM er også helt utmerket til å overføre. Men hva med harddisken din? Er den kjapp nok til å ta imot datastrømmen? Bærbare PC-er har ofte langsommere disker enn stasjonære. Hastigheten bør være iallfall 7200 rpm. Dessuten må disken være defragmentert. Er den sterkt fragmentert, går det tregt og bilder forsvinner under overføringen. Endret 13. desember 2007 av Rocambole2 Lenke til kommentar
ET! Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 høres ut som tidskodebrudd. et tips for å unngå dette er å ta en ny tape opp med svart klipp (lukke blenderen) da er du sikret en tape uten tidskodebrudd siden hele tapen har tidskode. Du har sikkert spolt tilbake under opptak for å se på men tatt opp litt etter sisteklipp da startet kameraet tidkoden omigjen og PC-en forstår ikke hva som skal importeres. btw wmm suger Lenke til kommentar
Missie Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 høres ut som tidskodebrudd. et tips for å unngå dette er å ta en ny tape opp med svart klipp (lukke blenderen) da er du sikret en tape uten tidskodebrudd siden hele tapen har tidskode. Du har sikkert spolt tilbake under opptak for å se på men tatt opp litt etter sisteklipp da startet kameraet tidkoden omigjen og PC-en forstår ikke hva som skal importeres. btw wmm suger Ok, siden jeg er den ferskingen jeg er, så ber jeg på mine knær om at du forklarer dette med enklere ord :!: Lenke til kommentar
ET! Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 tidskode (TC) er en kode som inneholder informasjon om tid og frames* (bilder per sekund). 00.02.23.06 er en tidskode som betyr at tapen står 2 min, 23 sek og 6 frames av opptakene på tapen. Spoler du forbi det som tidligere er tatt opp og inn på et område uten informasjon startes tidskoden på 00.00.00.00 igjen. Da er det plutselig to steder på tapen som viser 00.00.00.00 og når enklere videoredigeringsprogram kommer over slike steder så hopper de over området siden programmet tror at det allerede har importert informasjonen der (enkelte program henger seg helt opp og nekter å fortsette). Tips til neste gang er å blende ned helt (eller bruke linselokket) for å ta opp svart over hele tapen for da unngår enn å spole seg inn på områder uten TC eller at kamera begynner litt etter forrige opptak (ja det hender). Selv bruker jeg Final Cut Express HD til redigering men det er et Mac prog. mange anbefaler Vegas eller Pinnacle til windows nybegynnere. *fps (frames per second, bilder per sekund) vanlig video er 60 fps som betyr at det vises 60 bilder per sekund for å imitere bevegelse Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Hvis det er tidskodebrudd på båndet må du i så fall overføre scene for scene, altså at man spoler frem til starten på den scenen man vil overføre og capturer denne. Blir litt mer manuelt arbeid enn å bare overføre hele båndet i en sveiv, men da bør du ihvertfall få overført det meste. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Skader ikke prøve med et annet program som: Windows Media Encoder Lenke til kommentar
Missie Skrevet 15. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2007 Ok, da er jeg litt mer med. Tenkte å øverføre endel til PC-en, så jeg hadde frigjort litt kassetter til jul, men jeg orker ikke plages mer med det nå... Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Ok, da er jeg litt mer med. Tenkte å øverføre endel til PC-en, så jeg hadde frigjort litt kassetter til jul, men jeg orker ikke plages mer med det nå... Med andre ord var vi ikke særlig til hjelp... Lenke til kommentar
Missie Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Å joooooooooooooo I dag har jeg ny iver, så jeg skal prøve på å finne meg et annet program å overføre med, og så skal jeg kjøpe helt andre kassetter. Håper det er der det ligger. Ellers har jeg lite peiling. Tusen takk for god hjelp, alle mann Lenke til kommentar
Missie Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Kjøpte inn en ny kassett i dag (jammen var den dyr!!), så nå skal jeg teste ut hvor det hele ligger. Og så skal jeg prøve å overføre til en annen pc i løpet av jula. Ligger problemet i min egen, så sees det vel. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Ok, da er jeg litt mer med. Tenkte å øverføre endel til PC-en, så jeg hadde frigjort litt kassetter til jul, men jeg orker ikke plages mer med det nå... Tips er å bare bruke kassettene én gang. De tåler å brukes mer, men du vil ofte ta vare på rådataene til senere. Siden nye kassetter bare koster 50-60 kr/stk (kan få den enda rimeligere), er det liten kostnad også. Når du bytter merke på DV-kassettene, bør du også bruke en rensekassett. Noen produsenter (Sony i hvert fall) leverer dette i en "sekspakning" med fem DV-kassetter og én rensekassett. Dette er fordi de forskjellige produsentene bruker forskjellig smøremiddel, og blander du, kan de klumpe seg. Det kan gå bra lenge, men plutselig har du problemer. Bedre å være føre var ;o) Endret 17. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Missie Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Rensekassett ja... Det kan være greit å få tak i... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå