adnesten Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Har kjøpt meg Canon EOS40D og har blits Canon 550ex, Canon EF50 1.4 usm og Canon 17/85 f3.5-5.6 . Jeg har dummet meg ut en gang når jeg skulle ta lagbilde i hånball og nå søker jeg råd for å slippe å dumme meg ut en gang til. Jeg hadde kameraet innstilt på automatikk og tenkte jeg skulle gardere meg med å bruke oppsett for generell, portrett og landskap. Det ble uskarpte bilder uansett og årsaken er nok at jeg ikke holdt apparatet rolig. Jeg så i etterkant at programvaren hadde valgt iso 400, og 1/60 secund på alle bildene. Det jeg lurer på er om løsningen kan være å sette manuelt iso 400, blender ca. 4.0 for å få bedre dybdeskarphet og lukkertid til 125 eller 200 / sec. for å unngå uskarphet som skyldes rystelser ? Kan jeg bruke iso 100 for å få mindre kornet bilde ? Er lukkertid 60/sec. like bra som 200/sec. da blitsens blink er på noen 1000/sec. Takk Hilsen amatør. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Med en såpass kraftig blits, ville jeg prøvd 1/125s, f/5.6 (eller f/8) og ISO 200. Sett kamera i manuell modus (M). Blir det for mørkt; så prøv å gå opp til ISO400, eller blender f/4.0. 17-85mm har fordelen at du kan gå nærmere og da trenger du mindre lys; Fordelen med 50mm, er at du kan åpne blenderen mer (f/2.8, f/2.0 eller f/1.4); men da er det større sjanse for at ikke alle blir like skarpe. Tom Lenke til kommentar
adnesten Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Med en såpass kraftig blits, ville jeg prøvd 1/125s, f/5.6 (eller f/8) og ISO 200. Sett kamera i manuell modus (M). Blir det for mørkt; så prøv å gå opp til ISO400, eller blender f/4.0. 17-85mm har fordelen at du kan gå nærmere og da trenger du mindre lys; Fordelen med 50mm, er at du kan åpne blenderen mer (f/2.8, f/2.0 eller f/1.4); men da er det større sjanse for at ikke alle blir like skarpe. Tom Mange takk ! Men kan jeg vite om bildet blir for mørkt før jeg har tatt bildet ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Mange takk !Men kan jeg vite om bildet blir for mørkt før jeg har tatt bildet ? Nei, men det ser du jo på skjermen etterpå. Edit: 40D har fått skryt for skjermen; sett i forhold til 30D. Så den skal være egnet til å sjekke at resultatene blir bra. Hvis du endrer visning til å vise historgrammet; så vil et gi deg en fin indikasjon på hva som må til. Tom Endret 13. desember 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
andm Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Husk at du også kan skru opp kompensasjonsnivået på blitsen dersom bildene fortsatt blir for mørke. Der har du en del å gå på. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det skal jo egentlig gå bra med 1/60 sek lukker, i forhold til bevegelsesuskarphet. Om du er nogen lunde stø på hånden i alle fall. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hvis du knipser innendørs, prøv å snu blitsen til å skyte over skulderen din, altså bakover, og få den til å bounce. Gjorde underverk for mine bilder. Da blir motivet godt opplyst, og du slipper irriterende skygger på vegger o.l. som ellers ville forekommet om blitzen var vendt forover eller oppover. Fungerer til en viss grad ute også, å bounce mot vegger, altså ikke fyre blitzen rett på motovet. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Uskarpe blitzbilder ved 1/60s? Som du skriver så går også blitzen av rimelig fort... Sikker på at du ikke har tulla med fokus da? Er mulig du fikk kraftige spasmer i hånda da vindunderet ditt skjøt av blitz og gardiner, men jeg har aldri opplevd tydelig uskarpe blitzbilder ved slike instillinger der blitzen var hovedlyskilden. Ellers pleier jeg å kjøre litt mindre blender (typisk sweetspoten) når jeg bruker blitz, med mindre jeg vil ha med mest naturlig lys da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå