Gå til innhold

trenger hjelp til valg av ekstern harddisk..


Anbefalte innlegg

KAS !

Delayed Write Failed , kommer oftest av at USB/ATA chipsettet i eksternboksene feiler/"har bugs". Ofte på eldre oxford og profilic bridge chipsets. Det er også vært oftere problemer med IE1394 tilkopling enn USB 2.0.

 

Mye mulig. Har et par kabinetter med slike Prolific-chipsets, men firmware er oppgradert i etterkant. Problemet forsvant aldri helt, men er redusert ganske kraftig. Har bare merket det ved et par anledninger når jeg har overført små filer i store mengder fra nettverk til firewire-disken.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er et meget utbredt, i det minste latent, problem. Jeg har forsøkt å overføre større filer fra én usb-disk til en annen usb-disk (i dette tilfellet en splitter ny WD Mybook 1 TB USB/FW/ESATA) på to maskiner med Core 2 Duo-prosessor, begge med XP SP2, og får konsekvent Delayed Write Failed etter at noen gigabytes er overført. Den ene er en laptop (ICH7 brikkesett), den andre er en stasjonær (ICH8R brikkesett). På laptopen får jeg knapt overført noe som helst før meldingen kommer dersom jeg overfører noe fra en usb-disk til en firewire-disk (Texas kontroller). Etter dette må disken plugges ut for å få kontakt med den igjen. Vanvittig irriterende, bare det. Tviler sterkt på at dette er noe linux-folket kjenner seg igjen i. Når maskinvaren som er såpass ny, fortsatt sliter med et slikt problem som har versert i årevis, går kritikken min i første rekke til Microsoft.

 

Jeg vil anbefale alle idag som har muligheten til det om å benytte E-SATA til ekstern boks .

Dette da det er "native" sata hele veien til disken og ikke noe som går via diverse "bridge chipset" .

 

Dette er ikke helt riktig, i de kabinettene jeg har sett med ESATA-tilkobling sitter det et printkort med et brikkesett på. Jeg har tre slike, og opplever at det ene ikke fungerer i det hele tatt på mitt PCI-SATA-kort. Har testet det hos naboen, så jeg vet at kabinettet ikke er defekt. Så det skjer åpenbart noe med datastrømmen før den forlater disken i kabinettet. En uting, er det. Men antakelig bedre enn USB/FW.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendigvis USB-tilkobling på de. Du får kabinetter som bare har en SATA-port, og that's it. ICYBOX produserer noen slike. Eneste holdbare grunnen jeg kan tenke meg for å stappe inn en IC der, er å forsterke signalet for å tilfredsstille esata-standarden (som åpner for utvidelse av maksimalt tillatt kabellengde fra 1 til 2 meter). Jeg skjønner likevel ikke nødvendigheten av å ha en egen sata-kontroller i kabinettet bare for dette, som synes å være tilfelle.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Delayed Write Failure skyldes i hovedsak den dårlige usb-håndteringen til windows. Måter å redusere problemet er å oppdatere usb-driverene, evnt bytte til Vista. Du kan også bytte til en boks med et bedre brikkesett som "passer bedre" til windows.

 

Sånn generelt er det lurt å ha vifte i kabinettet hvis disken skal stå på over lengre perioder.

Lenke til kommentar
Det er smart å skaffe en boks som har både USB 2.0 + E-Sata mulighet.

Tenkte jeg skulle kjøpe denne: Western Digital My Book Premium ES Edition 500 GB

Er den bra? Og følger det med USB og eSATA kabel?

 

 

Problemet er hvor du skal kjøpe den. Det er jo utsolgt eller lang ventetid alle stedene du får den billig. Regner med du får kabel til USB og eSATA med, men har du ikke esata brakett på PC-en så må du kjøpe dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...