Gå til innhold

Hvor kommer boblene fra?

Anbefalte innlegg

jaja :)

men i alle fall som trådstarter spurte så er boblene vann i gassform

edit: Kan foresten også bestå av andre urenheter som var i vannet

PS: Når vann går over til gass sier vi at det fordamper, synes da det er litt logisk at damp må være vann i gass form :p

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akidon har rett i at gassfasen av vannet ikke er det vi ser som hvit damp over kasserollene på kjøkkenet. Vann i gassfase er usynlig som så mange andre gasser; vi ser dampen først når gassen kondenserer til små partikler i luften, og da er den jo faktisk i væskeform igjen.

Spørsmålet er hva man refererer til med ordet "damp" - gassformig vann, eller den kodenserte, synlige fasen. Dette blir vel en smakssak som kanskje ikke har SÅ stor betydning her? :p

Men når dette er sagt, så kan det jo nevnes at boblene som dannes først, når vannet begynner å bli varmt og er på vei mot kokepunktet, ikke er vanndamp, men snarere luft som har vært løst i vannet fra det var kaldt. Når vannet blir varmt kan ikke så mye luft løses i det lenger, og luften skilles ut som bobler på veggen av kasserollen. Men boblene som stiger hurtig opp under selve kokingen, er ganske riktig "vanndamp". :)

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at det vi vanligvis kaller vanndamp er tåken på badet eller det hvite vi ser kommer opp av kjelen når vannet koker. Mens vann i gassform er noe annet. Mye mulig jeg har lagd en diskusjon av ingenting og samtidig diskutert litt med meg selv her.

Enig med deg. I tillegg, så kan vi ikke se vann i gassform, det er like usynlig som vanlig luft. Derimot når vannet kondenserer og danner bittesmå dråpet pga. det kjøles ned, da har vi vanndamp, som vi kan se ;)

Se for eksempel på en gammel tekoker, eller vannkoker, der ser man at dampen kommer ut fra en tynn helletut. Ser man nøye etter vi man se at man bare kan se vanndampen etter ca. en cm eller to etter åpningen. Det er fordi den fortsatt er i gassform til den kommer et stykke ut i luften og den blir tilstrekkelig nedkjølt.

EDIT: TwinMOS har visst påpekt dette før meg ja.. Jaja :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
stim kanskje? ikke vet jeg :shrug:

Damp er i alle fall "flytende" vann.

Edit. Mulig jeg tar feil her. Kan vere at damp er gassen mens overhetet damp som blir dannet når man koker vann er plasma... Vann er rart. Nei nå gikk det i surr for meg.

Jupp, vann er definni tivt rart. Fks. at det utvider seg når det blir kaldere. "Alle" andre stoff krymper når de blir kalde. Hvorfor det er sånn: :shrug:

btw: vann i gass form er jo i luften hele tiden(luftfuktighet). eller...?

Btw2: jeg trodde først at boblene var oksykenet i vannet som "slapp seg løs", men det blir litt ulogisk når jeg tenker meg om.._(øøø)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Btw2: jeg trodde først at boblene var oksykenet i vannet som "slapp seg løs", men det blir litt ulogisk når jeg tenker meg om.._(øøø)

De boblene som kommer før vannet koker er faktisk luft som løses fra vannet

Vanndamp det også. Boblene oppstår på bunnen der vannet er varmest. Det går over til damp, men på tur opp blir den avkjølt av kaldere vann og dampen går over til vann igjen. Rar formulering. Jeje.

Lenke til kommentar

Aller først oppstår det bobler av luft som skilles ut fra vannet (det som _Viper_ snakker om). Deretter kommer boblene som 8===D snakker om, nemlig bobler som dannes på bunnen av kasserollen, men som kollapser med det samme de begynner å stige fordi vannet ikke er varmt nok ennå. Dette er altså to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Hvor varmt må vannet være for at det skal avgi oppløst luft?

Er ikke noen bestemt temperatur så vidt jeg vet, for dette skjer etter vært som vannet blir varmet opp for det gjør det vanskeligere for luften å binde seg til vannet. Vannet trenger ikke å være så veldig varmt heller. Det skjer lenge før kasserollen eller vannet blir for varm til å ta på.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest litt om emnet tror jeg det vannet som er i luften til vanlig er vann i flytende form. Vann må vere over 100 grader eller ha lavere trykk for å vere i gassform.

Neida, vann har et visst damptrykk ved alle temperaturer, også når det er i fast form (is). Dette gjør at vann fordamper også ved romtemperatur. Derimot når det ikke kokepunktet før ved 100 ºC når ytre trykk er 1 atm (da er også damptrykket 1 atm, og det er dette som er definisjonen på kokepunktet til en væske).

Hvor varmt må vannet være for at det skal avgi oppløst luft?

Er ikke noen bestemt temperatur så vidt jeg vet, for dette skjer etter vært som vannet blir varmet opp for det gjør det vanskeligere for luften å binde seg til vannet. Vannet trenger ikke å være så veldig varmt heller. Det skjer lenge før kasserollen eller vannet blir for varm til å ta på.

Det tror jeg også, at løseligheten til luft i vann endrer seg gradvis med temperaturen, men at den i alle fall er "tilstrekkelig liten" lenge før vannet når 100 ºC.

Lenke til kommentar

Heh, det er vel ikke noe rart med det? :) Reaksjon når du antenner knallgass:

H2(g) + ½O2(g) = H2O(g)

Så kondenserer gassen til flytende vann:

H2O(g) = H2O(l)

Når du varmer opp vannet, er det den siste reaksjonen som går motsatt vei, ikke begge to. Du varmer opp vann og får tilbake "ferdig forbrent knallgass", så å si.

Lenke til kommentar
H2O gass? Det er jo helt rart. Jeg skjønner jo faseendreingene til vann, at atomene beveger seg fortere, det er derfor det blir gass, men det er så rart at det blir "vanngass" og ikke oksygen og hydrogen gass

I vann er jo hydrogen å oksygen bundet sammen til vannmolekyler H2O. Atomene beveger seg ikke så "veldig raskt". Så når man varmer opp vannet begynner de å bevege seg raskere å strekker seg på måte lenger unna hverandre slik at det blir færre atomer pr cm3, for eksemper.

Men de bryter ikke bindingene til de andre atomene i molekylet H2O.

For eksemplets skyld kan du tenke på atomene i vannet som et strekk som ligger på en benk. Når du varmer opp vannet er det det samme som om du plukker opp strekkert å begynner å strekke i det. Selv om du strekker det litt så holder det selg fremdeles sammen, det ryker ikke. Akkurat som atomene holder seg sammen i H2O og blir ikke H2 og O2

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar

Jupp. De kovalente bindingene mellom atomene i vannmolekylet er veldig sterke, og trenger mye energi for å brytes. Bindingene mellom vannmolekylene, derimot, er hydrogenbindinger som er mye svakere og overvinnes når molekylene får høy nok kinetisk energi ved oppvarmingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...