Gå til innhold

Hvor kommer boblene fra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vanndamp er vann i flytende form men i ørsmå partikler som henger i luften. Boblene i vannet er vann i gassform ikke damp.

Den var ny for meg. Jeg er vant til å bruke damp om gassfasen av vann (dampmaskin, dampturbin etc). Hva kaller du vann i gassform da?

Edit: Det skal være mellomrom etter punktum

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

stim kanskje? ikke vet jeg :shrug:

Damp er i alle fall "flytende" vann.

Edit. Mulig jeg tar feil her. Kan vere at damp er gassen mens overhetet damp som blir dannet når man koker vann er plasma... Vann er rart. Nei nå gikk det i surr for meg.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Fra wikipedia

Water can take many forms. The solid state of water is commonly known as ice (while many other forms exist; see amorphous solid water);the gaseous state is known as water vapor (or steam, though this is actually incorrect, since steam is just condensing liquid water droplets), and the common liquid phase is generally taken as simply water. Above a certain critical temperature and pressure (647 K and 22.064 MPa), water molecules assume a supercritical condition, in which liquid-like clusters float within a vapor-like phase.

Nja er visst en utbredt missforståelse det der.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
the gaseous state is known as water vapor (or steam, though this is actually incorrect, since steam is just condensing liquid water droplets)

Nja er visst en utbredt missforståelse det der...

Nå diskuterte vi vel det norske ordet vanndamp, og ikke det engelske ordet steam. Det er ikke sikkert det er noen forskjell på definisjonene, men det kan slett ikke utelukkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...