ventle Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 For de som ikke har hørt om JetCarrier så er dette ett (norsk) firma som holder til i New Jersey, USA, og som tilbyr norske kunder å handle på amerikanske nettbutikker som ikke sender til Norge, for så å få varene sendt til deres avdeling i NJ der de tar seg av å sende varene videre til Norge. Veldig nyttig bla. i forbindelse med å handle på eBay. Det jeg lurer på er om det finnes en lignende tjeneste for å få varer sendt fra Storbritannia? Jeg har nemlig forelsket meg i ett produkt jeg fant på britiske eBay, men selgeren vil ikke sende utenlands. Noen tips? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Slike ting pleier normalt å løse seg hvis du selv ordner med transportør som dukker opp på døra hans og plukker med seg varen. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 har du en url eller noe til ett firma som ordner slikt? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 FedEx, TNT, UPS... Disse er ganske så internasjonale Lenke til kommentar
ventle Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Uff, det ble dyrt Fedex - ca 1000 kroner Parcelforce (britisk firma) - ca 1000 kroner UPS - ca 1200 kroner DPD/Parceline (gruppe som inkluderer Tollpost Globe) - 1800 kroner DHL - ca 2000 kroner TNT - 2200 kroner med JetCarrier koster det om lag 700 kroner for en tilsvarende pakke fra USA. ser ikke ut til at å være særlig lønnsomt å handle fra UK... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Uff, det ble dyrt Fedex - ca 1000 kroner Parcelforce (britisk firma) - ca 1000 kroner UPS - ca 1200 kroner DPD/Parceline (gruppe som inkluderer Tollpost Globe) - 1800 kroner DHL - ca 2000 kroner TNT - 2200 kroner med JetCarrier koster det om lag 700 kroner for en tilsvarende pakke fra USA. ser ikke ut til at å være særlig lønnsomt å handle fra UK... Synd jeg ikke har sett denne tråden før... Her har du en tilsvarende tjeneste i UK. Har imidlertid ikke erfaringer med den selv enda. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Jeg har handlet en del fra USA med Jetcarrier, fordi mange nettbutikker i USA ikke sender til Europa. Frakten blir totalt sett litt dyrere enn å få sendt det direkte, men på grunn av lave priser og ikke minst lav dollarkurs, lønner det seg stort. Fra UK, derimot, har jeg ikke sett grunn til å bruke en mellomløsning. Alle nettbutikker (vel, nesten alle) som jeg er interessert i, sender også til Norge. Siste sendingen jeg fikk, like fæør jul, tok fire dager med Posten - fra bestilling til levering på dør. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 Greia er at det er snakk om eBay, ikke noen nettbutikk, og jeg har allerede spurt selgerne om de ville sende til Norge, men dette var ikke aktuelt. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 England er en vanskelig plass, frakt av varer inn koster "Ingenting", mens ut koster det "skjorta" - sett med øya til en engelskmann, ei pakke med teppe til en bil koster £10,- fra Australia, mens samme pakke koster mer enn 5 gangen fra England til nabolanda... Har handla litt bildeler der borte, det "billigste" har vært og ta med bilen på ferja og hente... (har ikkje vært der siden 2005). Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 For det første - en korreksjon av faktiske opplysninger. JetCarrier heter faktisk Magnum NO AS (firmanavn), og JetCarrier er da bare merkenavnet. Hovedkontoret er ellers i Norge, Tistedal utenfor Halden, - det de har i New Jersey er en ren terminal (og sannsynligvis ett amerikansk datterselskap). At det ikke finnes noen slike selskaper for håndtering av sendinger fra Storbritannia til Norge, skyldes enkelt og greit EU/EØS, og regler om "fri flyt" innen EU/EØS. Jeg ser at profesjonelle aktører har regler som avviker fra fri flyt innen EU/EØS for mange varetyper. Dette er da trolig avgrensinger av praktiske årsaker satt av selger/butikk. Om de juridisk kan gjøre det, er en helt annen sak. Jeg tror faktisk at om noen ville satt en slik sak på spissen, ville selger/butikk hatt en betydelig risiko for å tape. Mange vil da si at selgeren står fritt til å selv bestemme hvem han vil selge til. Neppe, det er nok bare gitte grunner som kan gi en selger rett til å nekte salg. At aktører på Ebay kan gjøre det, er en annen sak (de er jo ofte "private" aktører). I tillegg er EMEA (Primært EU/EØS-området) for svært mange typer varer et felles prisområde, der pris i utgangspunktet er satt fra leverandør, produsent, importør i Euro. Det er således ikke særlig butikk å etablere noe ala JetCarrier for Storbritannia. At selgeren ikke vil selge til Norge forundrer også meg, da det så langt jeg kjenner til er svært kurant å foreta salg innen EØS-området. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 ...At det ikke finnes noen slike selskaper for håndtering av sendinger fra Storbritannia til Norge... ...Det er således ikke særlig butikk å etablere noe ala JetCarrier for Storbritannia... Hoppet du galant over å lese mitt innlegg? Greit, i motsetning til JetCarrier er det ikke et norsk selskap med et kontor i UK, men de tilbyr akkurat samme tjeneste fra UK, ikke bare til Norge, men også til resten av verden... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Takker Inge, akkurat det jeg lette etter at de under skallet ikke opererer etter samme modell som Jetcarrier/magnum har vel ingen praktisk betydning for meg som kunde? edit, ja jeg hoppet nok over ditt forrige innlegg trykket bare på "gå til første uleste innlegg"-knappen, og av en eller annen grunn kom jeg da rett til perjohans innlegg Endret 1. januar 2008 av ventle Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) edit, ja jeg hoppet nok over ditt forrige innlegg trykket bare på "gå til første uleste innlegg"-knappen, og av en eller annen grunn kom jeg da rett til perjohans innlegg Det var egentlig ikke deg jeg snakket til som hadde hoppet over... Edit: Den praktiske betydningen er at de ikke har noen norsk avdeling som mottar, fortoller og videresender pakkene, så de kommer direkte i posten fra utlandet, i motsetning til JetCarrier som kommer til Norge med båt og fly, blir fortollet av Magnum og så videresendes innenlands med Posten (eller linjegods o.l. om det er tungt/stort gods). Rent konkret må du altså betale mva og fortollingsgebyr til posten (som jo er det vanlige for all annen utenlandshandel hvor selger sender til Norge selv) i stedet for til JetCarrier. Endret 1. januar 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 ...At det ikke finnes noen slike selskaper for håndtering av sendinger fra Storbritannia til Norge... ...Det er således ikke særlig butikk å etablere noe ala JetCarrier for Storbritannia... Hoppet du galant over å lese mitt innlegg? Greit, i motsetning til JetCarrier er det ikke et norsk selskap med et kontor i UK, men de tilbyr akkurat samme tjeneste fra UK, ikke bare til Norge, men også til resten av verden... Den ble nok lest litt for fort. Men jeg oppfatter det som relativt forskjellige tjenester uansett, selv om det løser samme problem i mange tilfeller (men langt fra i alle). Og tjenesten er langt mer begrenset i omfang, blant annet når det gjelder vekt. Samme tjeneste finnes også i USA (flere så langt jeg vet), Access USA er en. Regner med at også andre land har tilsvarende. Og min kommentar er at det ikke er butikk i å etablere noe tilsvarende JetCarrier fra Storbritannia, noe jeg faktisk fremdeles vil hevde. JetCarriers unike konsept er at de håndterer hele logistikken. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Samme tjeneste finnes også i USA (flere så langt jeg vet), Access USA er en. Regner med at også andre land har tilsvarende. Og min kommentar er at det ikke er butikk i å etablere noe tilsvarende JetCarrier fra Storbritannia, noe jeg faktisk fremdeles vil hevde. JetCarriers unike konsept er at de håndterer hele logistikken. Ja, jeg har "luktet" på www.myus.com før selv, men foretrakk da å bruke JetCarrier fordi de ikke krever et årlig abonnement til 132$. Og at My UK ikke har samme tilbud som JetCarrier med tanke på frakt av biler, motorsykler o.l. stort/tungt gods tenkte jeg faktisk å nevne, men droppet det. Helt enig med deg at det ikke er marked for en JetCarrier-lignende tjeneste i UK, i hvert fall ikke så lenge de bare skulle henvendt seg til norske og svenske kunder (som JetCarrier/Magnum gjør), men med resten av verden å ta av blir det en annen sak. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 ..... Dette er da trolig avgrensinger av praktiske årsaker satt av selger/butikk. Om de juridisk kan gjøre det, er en helt annen sak. Jeg tror faktisk at om noen ville satt en slik sak på spissen, ville selger/butikk hatt en betydelig risiko for å tape. Mange vil da si at selgeren står fritt til å selv bestemme hvem han vil selge til. Neppe, det er nok bare gitte grunner som kan gi en selger rett til å nekte salg. .......At selgeren ikke vil selge til Norge forundrer også meg, da det så langt jeg kjenner til er svært kurant å foreta salg innen EØS-området. Jeg er enig i det du skriver om at det trolig er lite marked for en slik tjeneste fra England. Jeg er også forundret at det fins de som ikke vil sende til Norge. Det fins likevel noen få slike butikker som ikke vil. Marks&Spencer, for eksempel. Hvordan du mener man skal kunne tvinge dem, skjønner jeg ikke. Men jeg skulle gjerne gjort det. Så jeg hører gjerne fra deg om du vet noe som jeg ikke vet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 @perjohan: Har ikke noe spesifikt å vise til, og tror en enkelt forbruker har lite han kan gjøre. Jeg synes bare det er naturlig at regler knyttet til "fri flyt" også må gjelde forbrukers rett til å kjøpe en vare hvor han vil uten begrensinger som kan virke diskriminerende på noen måte. Klart butikken må ha rett til å ta betalt for merkostnadene. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Enig i at det burde vært slik. Men jeg tror ikke det fins jus som gjør at vi kan kreve at de sender til et land de ikke vil sende til. Like lite som man kan forlange at en butikk (ikke nettbutikk) i Oslo skal sende varer til Trondheim. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Var en gang i 2006, jeg høsta inn linker til lignende tjenester i UK: http://www.privatebox.co.nz/ http://www.escapeartist.com/Global_Maildrops/ http://www.irishoffice.com/docs/prices.htm http://www.bmfc.net/ http://www.office-services.uk.com/services/mail_prices.aspx http://www.offshoreinfo.com/uk_maildrop.htm er ikke alle linkene som leder til noe nyttig lenger. men man finner sikkert noe ut av dem Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Det finnes ingen store som driver på med dette? Skulle gjerne bestilt en iPhone fra UK, men de shipper som kjent ikke til Norge. Endret 16. januar 2008 av Tomat-Ulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå