Gå til innhold

Hvis du tror vi kommer fra aper, gir det deg ikke rett til å oppføre deg som en?

Anbefalte innlegg

Hvis du tror du kommer fra en ape, gir det deg ikke rett til å oppføre deg som en? Eller kan man faktisk snakke om at mennesket kan ha moral selv om vi er dyr?

Hvis Gud ikke finnes, kan jo menneskene drepe hverandre uten konsekvenser. Vi er bare en samling atomer som blir borte snart uansett. Hvis Gud derimot finnes, vet vi at i kan bli straffet uansett.

Vær vennlig å holde dere til emnet: "Kan mennesket kan ha moral hvis vi er dyr?"

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vist at det er noe å ignorere.

Vedrørende Hitler kan du ta en titt her og oppsøke kildene den viser til om du skulle være i tvil. Omstendighetene til Stalin og Mao kan du også lese litt om og oppdage at ting er ikke så lett som at fordi de var ateister var de grusomme.

*venter på moderator til å sette slutt på denne tråden*

Lenke til kommentar
Hvis du tror du kommer fra en ape

Vi vet at vi kommer fra apene. Det er bevist for lenge siden.

, gir det deg ikke rett til å oppføre deg som en?

Det kommer an på hvordan du definerer "oppføre seg som en ape". Hvis det ikke bryter noen av norges lover har du rett til det ja.

Eller kan man faktisk snakke om at mennesket kan ha moral selv om vi er dyr?

Er det ikke ganske åpenbart at vi både er dyr og har moral?

Lenke til kommentar
Hvis folk kan skylde på kristendommen for drap, kan man skylde på ateismen også.

Ikke egentlig. Ateisme er ikke noen ideologi og så vidt jeg vet har ingen drept noen i ateismens navn.

Det er det ikke. Vi har felles stamfar som apene (vi er strengt tatt aper selv), men det er lenge siden noen vitenskapsmenn har hevda at vi stammer fra apene.

Lenke til kommentar

Det er det ikke. Vi har felles stamfar som apene (vi er strengt tatt aper selv), men det er lenge siden noen vitenskapsmenn har hevda at vi stammer fra apene.

Skjønner ikke helt hva du mener her. Hva slags definisjon av "stammer" bruker du (som forøvrig ikke var det ordet jeg brukte)? Jeg er klar over at menneskeaper ble splittet fra en ape for 4 millioner år siden og at det tok lang tid før homo sapiens oppstod, hvis det var det du mente. Og jo, det er bevist og jeg tror ikke du vil noen vitenskapsmenn (du finner selvfølgelig noen kreasjonister da) som hevder at vi ikke stammer fra apene.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Hvis du tror du kommer fra en ape, gir det deg ikke rett til å oppføre deg som en? Eller kan man faktisk snakke om at mennesket kan ha moral selv om vi er dyr?

Å tro at menneskene ikke stammer fra apene, er omtrent som å ikke tro på elektronikk eller gravitasjon

Det er bevist at menneskene stammer fra apene. Selvsagt kan det alltid komme til ny informasjon, men på et eller annet tidspunkt må man kunne slutte å si "sterke indikasjoner".

Orangutanger, sjimpanser og gorillaer har 48 (24 par) kromosomer, mens mennesket har 46 (23 par). I enden på kromosomene har vi noe kalt telomerer. De kan sammenliknes med plasten ytterst på skolisser. De hindrer at kromosomet revner/fliser seg opp som er årsaken til at celledeling stopper (aldring og død). Det har blitt oppdaget at i ett av våre kromosompar, så har vi telomerer i midten av kromosomet. Man tar dette til inntekt for at det på et tidspunkt har skjedd en sammensmelting av ape-kromosomer, og at disse har overlevd og evolvert.

Forklaring og bilde: http://www.mun.ca/biology/scarr/Human_Ape_chromosomes.htm

Dyr har også moral

Mange dyr viser moralske egenskaper. Det kan være sjimpanser som deler mat, eller en elefantflokk som beskytter et skadet dyr. Å forklare moral, og særlig menneskelig moral, ved hjelp av evolusjon er et veldig aktuelt og fremgangsrikt vitenskapsfelt for tiden. Såvidt jeg har skjønt dreier dette seg om mer enn bare egoisme og "jeg hjelper deg nå, så hjelper du meg senere", selv om dette også er gode forklaringer.

Hvor kommer moral fra?

Det er ganske lett å tenke seg at en dyreart med god moral vil overleve lettere, enn en dyreart med dårlig moral. Dermed overlever gener som favoriserer altruisme / god moral. Det ligger i genene våre at vi skal lytte til, og stole på, autoriterer (mamma og pappa) som små barn. Dermed får vi vår moral i form av oppdragelse. Men moral kommer ikke bare fra genene våre. En annen stor del av det er det kulturelle og sosiale Zeitgeistet. Det vil si det som rører seg i tiden. Vår individuelle moral formes av samfunnet - av hva andre personer tenker og synes, og hvordan de handler. Det synes for meg ganske åpenbart at vi får vår moral fra mange steder, og at ingen av dem er overnaturlige.

Endret av arex1337
Lenke til kommentar
Hvis folk kan skylde på kristendommen for drap, kan man skylde på ateismen også.

Alle religioner eller ideologier kan misbrukes. Forskjellen er at i religion så ser man på tro uten bevis, som en dyd. Jo mindre bevis du har, og jo sterkere tro du har, jo bedre er det. Dermed er religion i seg selv, farlig og umoralsk. Jeg kan peke på religiøse grunner til forkastelige handlinger, men kan du komme med eksempler på hvor fravær av tro på en overnaturlig makt i seg selv, er årsak til ondskap?

Lenke til kommentar

Å tro at menneskene ikke stammer fra apene, er omtrent som å ikke tro på elektronikk eller gravitasjon

Det er bevist at menneskene stammer fra apene. Selvsagt kan det alltid komme til ny informasjon, men på et eller annet tidspunkt må man kunne slutte å si "sterke indikasjoner".

Orangutanger, sjimpanser og gorillaer har 48 (24 par) kromosomer, mens mennesket har 46 (23 par). I enden på kromosomene har vi noe kalt telomerer. De kan sammenliknes med plasten ytterst på skolisser. De hindrer at kromosomet revner/fliser seg opp som er årsaken til at celledeling stopper (aldring og død). Det har blitt oppdaget at i ett av våre kromosompar, så har vi telomerer i midten av kromosomet. Man tar dette til inntekt for at det på et tidspunkt har skjedd en sammensmelting av ape-kromosomer, og at disse har overlevd og evolvert.

Forklaring og bilde: http://www.mun.ca/biology/scarr/Human_Ape_chromosomes.htm

Vitenskap utvikler modeller og teorier. Bevis eksisterer bare i matematikk...

Så evolusjon er ikke bevist, det er bare den modellen som passer best med det vi vet i dag

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg fikk klart frem at jeg ikke mente bevist, som i "matematisk bevist". For det første tror jeg du glemmer at "bevis" kan bety minst fire forskjellige ting. For det andre kan det diskuteres hvor mye flis man bør spikke. Jeg synes det går en grense for hvor forsiktig man skal være i en offentlig debatt med å si at noe er faktum.

Lenke til kommentar

Menneske er tross alt et dyr, bare vi anser oss som å være mer verdt enn dyr.

Noe vi ikke er.

Vi oppfører oss som noen dyr på mange måter, eller nesten alle måter.

Har ikke noen dyr moral?

Har de fleste av oss moral?

:hmm:

Teit film. Den bruker også Hitler som argument, han var jo ateist.

Hva så?

Hadde det vært greit for deg viss han var f.eks kristen?

At ateister ikke har syke visjoner, bare religiøse skumle folk?...

Ikke morsomt at det er så mange her som tror at uten religion så hadde verden blitt en bedre plass. :!:

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at evolusjon er den mest troverdige teoriene/modellen man har i dag, men det betyr ikke at det faktisk er sånn, er bevist/riktig/sannheten.

Jo. Vi har så overveldene mye empiriske bevis, observasjoner, prediksjoner osv at vi sier at evolusjonen er et faktum akkurat som gravitasjon og elektromagnetisme. Noe annet ville bare vært tullete.

Lenke til kommentar

Ikke egentlig. Ateisme er ikke noen ideologi og så vidt jeg vet har ingen drept noen i ateismens navn.

Jo, folk har drept i ateismens navn. Hat mot kristne. Se i USA nå. Drap på kristenleir, drap i kirker. Hvis du kan si at folk som totalt har misforstått kristendommen gjør drapene i kristendommens navn, kan man si at disse personene dreper i ateismens navn, selv om de nok har misforstått ateismen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...