Gå til innhold

Valg av Linux til "multimediabox"

Anbefalte innlegg

Noen der ute som vet hvilken linux distro som er å anbefale for bruk på en multimediabox? Skal i det hele og store bruke den til noen emulatorer, film (divx, dvd, svcd osv)

Hardwaren jeg har tenkt å bruke er som følger: A7V mobo, duron 1200, GF2 mx200, maxtor 40gb disk, sblive lydkort. Er interessert i en distro som er veldig lett å sette opp....ikke særlig bevandret i linux enda.

Skriv gjerne hvilke tilleggsprogrammer jeg evt. må hente ned i tillegg, gjerne link til side.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Multimedia box ? Hvis linux er dårlig på noe så er det multimedia støtte. Så det er sagt. Jeg ville heller brukt windows for slikt.

Freevo(?) er laget for å fungere som en multimedia boks da! De fleste linux distroene i dag har bra støtte for MP3, Ogg, DVD osv. så linux er egentlig ikke dårlig egnet. det tar kanskje litt mere tid å sette opp. men det er bare artig :)

Lenke til kommentar

Jeg sier bare www.mplayerhq.hu =)

By far den beste multimedia spilleren jeg har vaert borti!

Bare grab cvs'en eller en release paa siden og les DOCS/codecs.html

Saa skal det vaere mulig og spille alt mellom........ :p

(Inkludert TV-Tuner(selv om jeg faaretrekker xawtv) og DVD.)

Lenke til kommentar
Multimedia box ? Hvis linux er dårlig på noe så er det multimedia støtte. Så det er sagt. Jeg ville heller brukt windows for slikt.

Den tåpeligste påstanden jeg har hørt, Linux er bedre på multimedia enn Windows er og noensinne vil bli. Jeg kjører Slackware 8.1 og er ypperlig til multimedia, bruker Fluxbox til WM.

Til å spille av filmer o.l. bruker jeg Xine og den er utrolig mye bedre enn windows sin crappy Mediaplayer. Det er ikke uten grunn man trenger 2.8Ghz til Windows for å spille en divx og bare 300mhz i Linux(satt ekstremt på spissen, men det er ikke mye mer ekstremt enn din påstand.) Linux utnytter systemressurser ekstremt mye bedre enn hva Windows greier å gjøre.

Lenke til kommentar

Neonx, du kjører slackvare med fluxbox som wm og xine for avspilling :) I rest my case. Hvis du har tenkt å sette opp en multimedia box for han så gjerne det. Multimedia som funker med det samme du installerer funker sjeldent på linux. Snakker ut av personlige erfaringer. Du skal gjerne svette litt før du får det til.

Ikke at jeg har noe imot linux, bruker det faktisk daglig. Men når du snakker om folk som ikke har brukt linux før, og plutselig skal kompilere diverse stasj... ja ...

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med modding av X-Box? Jeg har en uslepen diamant liggende, trenger bare en chip. Tenkte å gå til innkjøp av en "The Matrix" eller hva den nu heter! Hvilke muligheter har jeg? Går det f.eks an å streame divx fra nettverk? Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar

host... hm.. ble kanskje litt revet med tideligere, håper ikke jeg virket for krass... Har bare blitt litt sånn etter jeg gikk over til Linux, tåler ikke kritikk av det liksom :smile: ... Windows fungerer out-of-the-box med multimedia, Linux fingerer out-of-the-box-with-some-mekking :D

Lenke til kommentar

:evil:

Nå får du virkelig rulle inn litt a!

Linux har like bra om ikke bedre støtte for multimedia enn windows. Ta for eksempel en film fil jeg hadde. Da jeg åpnet den i windows i hvilken som helst avspiller fikk jeg error om for lite ram. I linux funket den helt fint. Bare fordi du ikke klarer å spille av ting i linux, må du ikke skylde på linux for. Bare fordi du ikke klarer å spille av divx'ene dine riktig, skal ikke linux ha skylda for det!

:grumpy:

for å få en god mediabox.. bør man prøve freevo

Lenke til kommentar

Den tåpeligste påstanden jeg har hørt, Linux er bedre på multimedia enn Windows er og noensinne vil bli. Jeg kjører Slackware 8.1 og er ypperlig til multimedia, bruker Fluxbox til WM.

Til å spille av filmer o.l. bruker jeg Xine og den er utrolig mye bedre enn windows sin crappy Mediaplayer. Det er ikke uten grunn man trenger 2.8Ghz til Windows for å spille en divx og bare 300mhz i Linux(satt ekstremt på spissen, men det er ikke mye mer ekstremt enn din TÅPELIGE påstand.) Linux utnytter systemressurser ekstremt mye bedre enn hva Windows greier å gjøre.

prøv med en intel så behøver du ikke så mye :)

Lenke til kommentar

Til å spille av filmer o.l. bruker jeg Xine og den er utrolig mye bedre enn windows sin crappy Mediaplayer. Det er ikke uten grunn man trenger 2.8Ghz til Windows for å spille en divx og bare 300mhz i Linux(satt ekstremt på spissen, men det er ikke mye mer ekstremt enn din TÅPELIGE påstand.) Linux utnytter systemressurser ekstremt mye bedre enn hva Windows greier å gjøre.

Vel.. intel trenger da mange fler MegaHertz enn f.eks amd.. som nesten yter like godt med 1GHz lavere klokkefrekvens ;)

Lenke til kommentar

Vel.. intel trenger da mange fler MegaHertz enn f.eks amd.. som nesten yter like godt med 1GHz lavere klokkefrekvens ;)

Bedere med litt ytelse og billigere cpu eller ? :) syntes da amds 3ghz var dyrere en amd sin? :D og lavere ytelse. .

Lenke til kommentar

Prøv med en AMD mener du vel? :) Intel klarer jo ikke på langt nær å få så mye power ut av MHz'ene sine som AMD gjør :woot:

Whatever, hehe :)

Er forresten NESTEN enig med de fleste her ang. Linux og multimedia... Men jeg sverger allikevel til Windows XP, ingen som lager programmer som duger til Linux jo! (Ikke av de typene jeg trenger ihvertfall, finn Cubase SX i Linux versjon til meg takk) :wink:

Lenke til kommentar

Kanskje jeg uttrykte meg litt feil. Men Linux + newbie = funker som regel ikke. Linux er sansyligvis det beste operativsystemet, men for å få det til å funke ordentlig, kan du ikke peke og klikke i en wm. Men dette har blitt diskutert over og over og det gidder jeg ikke. Hvis duden leter etter en lett utvei er windows en grei løsning, hvis han har lyst å lære noe, og utforske et nytt OS, gjerne det, hjelper gjerne hvis han blir stående fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...