Gå til innhold

Økonomiutdanning, hvor og hvilken linje?

ferrek

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går siste året mitt på allmenn nå og har begynt å tenke på hva jeg skal videre. Jeg synes det er artig å jobbe med tall, men ingeniør eller noe vil jeg ikke bli. Tenkte derimot på å ta bachelor eller noe innen finans. Noen som har synspunkter rundt dette? Shipping eller finans? Er BI et årleit sted å gå på når det kommer til disse linjene? (Har hørt at finans og shipping er to bra linjer på den skolen.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta at BI er grei. Vurderer selv å ta noe årsstudier der etter jeg er ferdig med mitt nåværende bachelorprogram. De krever at du består fagene dine til en viss grad hvert semester ellers blir du sparket ut, har jeg hørt. Tror det er fordi de har blitt utrolig lei av Pannebåndene som innbiller seg sikker bachelor-/mastergrad bare de betaler semesteravgiften.

Lenke til kommentar

Alt avhenger av evner, interesser og ambisjonsnivå. En bachelor innen «finans eller shipping» eller noe i nærheten er sikkert verdt en del (langt bedre enn mye annet man kan bruke tre år på), men det er vel ikke til å legge skjul på at det ikke er der man begynner om man har ambisjoner i retning av HNWI. Det viktigste er å være 100% bevisst på hvilke avveininger som ligger bak valget en ender opp med å ta, og å være fortrolig med dette.

Shipping eller finans? Tja. Er du klar til å velge bransje så tidlig? Begge utdannelser er relativt spesifikke. Finans er kanskje mindre spesifikk, men på dette nivået er finansen relativt begrenset hva bruksområder angår, ikke ekvivalent med siv.øk. som har master i finans etter mine inntrykk.

Tenk fundamentalt gjennom to ting;

1: Hvorfor i alle dager vil jeg studere dette?

2: Hvorfor skal noen ha lyst til å ansette meg når jeg er ferdig utdannet?

Lenke til kommentar

Bachelor i finans har ennå ikke fått den prestisjen og anseelsen den faktisk fortjener. Jeg har selv gått siv.øk., og jeg ser at de som har gått de tre første årene på bachelor i finans har hatt det minst like tøft som oss. Det er en tung og krevende utdannelse, og etter tre år ligger man på et faglig meget høyt nivå. Ekspertisenivå når man selvsagt først etter master, men bachelor i finans er en utdannelse det står respekt av. Det er ikke mange andre linjer på BI jeg som siv.øk. har respekt for, men finans er en av dem :p

Med det sagt så er ikke dette noe man bare starter på. Det er tungt, og man bør som Euklid sier ha tenkt nøye gjennom hvorfor man ønsker å starte på et slikt studie. Det er også viktig å spørre seg selv om man har de kvalifikasjonene som trengs, spesielt innen kvantitative fag.

Lenke til kommentar

Har du vurdert å studere i utlandet, f.eks. London School of Economics (LSE)?

Dersom vi står rett foran økonomiske nedgangstider betyr dette at konkurransen vil være knallhard når du er ferdig utdannet, noe jeg selv opplevde. I så fall vil en utdanning fra et internasjonalt kjent universitet være en fordel. Jeg sier slett ikke at BI eller NHH er dårlige, men jeg er ikke sikker på hvor mange i utlandet som kjenner det norske systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...