MagnusW Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Vi har begynt å snakke litt med rådgivere osv. på skolen angående valg av fag for neste år. Vi skal ha et prøvevalg før jul, sånn at skolen ser hva slags fag elevene er interessert i. Det jeg lurer på, er om noen her har erfaring med å velge 3 eller 4 realfag? Vurdere nemlig å velge matte R1, Fysikk 1, Geofag 1 og Teknologi og forskningslære. Det jeg lurer på er om dette kan bli for tøft. Vet at matte R1 og fysikk er vanskelig, men det er jeg forberedt på. Geofag viste jeg ikke om før for noen dager siden, og siden jeg egentlig er veldig glad i geografi-type-ting, så tenker jeg at Geofag sikkert er gøy. Får jo realfagspoeng for det også. Er det noen som har hatt dette faget? Teknologi og forskningslære er det mange VG2 elver som skryter av, og det er litt "praktisk". Dvs at man får brukt matte og fysikken litt. Trenger egentlig litt tips og erfaringer fra folk som har vært gjennom dette før. Lenke til kommentar
morra Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg har matte R1, Fysikk, IKT og Teknologi og forskningslære. Jeg syns matte og fysikk er hardt, men det går. Det tipset jeg får om og om igjen er at man må jobbe jevnt gjennom skoleåret, og ikke bare ta noen skippertak når det er prøve. Jeg er veldig sikker på at det ligger noe i dette. Det meste innen matematikken går greit, men det er noen emner som er ekstra vanskelige. Veldig få klarer alt, men jeg tror de fleste klarer noe. Det er egentlig individuelt hva man klarer og ikke. Fysikken er også temmelig tøff syns jeg. På de tre prøvene i år har karakterene vært bortimot så spredt som man kan få dem. Teknologi og forskningslære har jeg hørt er veldig forskjellig fra skole til skole. Noen har masse rapporter som må innleveres, men det har ikke vi heldigvis. Det har vært noen få innleveringer, men tidsfristene har vært så lange at det ikke har vært noe problem. Lærerne på skolen vår har hatt veldig fokus på at det skal være et gøy fag for alle, tilogmed dem som kanskje er litt skoleleie. Det er veldig praktisk rettet; lite teori. I år har vi hatt flere prosjekter og et par bedriftsbesøk hos bedrifter som bruker ny teknologi her i Kr.sand. Et av prosjektene våre var bygging av bro laget kun av spagetti, papir, hyssing og lim. Det var lagt opp som en konkurranse mellom mange små grupper som lagde hver sin bro. Vi måtte planlegge hvordan vi ville bygge broen med tanke på at den skulle tåle så mye som mulig, samtidig som vi brukte så få materialer som mulig. Noen andre prosjekter vi har er måling av radon i hjemmene til elevene, måling av surhetsgraden i regnvann, og bygging av programmerbar LEGO-robot. Vi prøver også å finne ut om det er noen helserisikoer ved trådløst nettverk. Hos oss er dette et X-fag, så jeg vet ikke hvordan det vil være med Teknologi og forskningslære 1 eller 2, hvis det er det du mener. Hvis du liker geografi så ville jeg tro du kunne likt Geofag, men jeg vet ingenting om det faget. Skolen vår tilbyr ikke Geofag 1, kun Geofag X. Du kan jo sjekke ut de typiske nettsidene for valg av fag, f.eks vilbli.no (velg "fag" i raden på toppen av siden). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå