TheScorp Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hei! Jeg er en komplett amøbe (nesten) når det kommer til webdesign, html, php o.l og søker derfor littegrann hjelp. Jeg har klart å få opp en temporær side og er igrunnen ganske fornøyd så langt, men jeg står skikkelig fast med den ene undersiden. http://www.volucris.info/dill.html Her ønsker jeg å få på plass en eller annen form for blog/nyhetsdings hvor jeg enkelt kan logge inn og lage poster men jeg står altså komplett fast. Så alle tips og råd og vink hadde vært hjertelig velkomne! Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Du bruker Dreamweaver, right? Hvis du skal ha en blog, gjestebok og alle andre ting du har med skjemafelt å gjøre krever at du bruker PHP. Hvis du har støtte for det i webhotellet ditt (noe jeg ville tro) finnes det veldig mange gode blogger/nyhetsscript der ute (bl.a. Wordpress og Drupal). Det pleier å være så enkelt som at du laster en zip fil. Pakker den ut og laster opp innholdet med FTP på webhotellet ditt. Deretter bare navigerer du til f.eks. http://www.volucris.info/ og du vil få opp et installeringsprogram som gjør det meste for deg. Det eneste problemet kan være at du kan litt om PHP og HTML hvis du skal implementere designet ditt i disse programmene. Men det finnes veldig mange pene themplates som enkelt kan installeres og hvis du vil implementere designet ditt er det ikke vanskelig i lære seg nok PHP og HTML til å kunne gjøre det. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Takk for tilbakemeldingen, JonT. Jeg får bare pusle litt med det, og se. Har forøvrig flyttet over på eget domene nå, http://www.santis.info Edit: Har faktisk fått blogdingsen inn i en iframe på ett vis...Men! Nå sliter jeg...for nå vil jeg gjerne ha blogen i omtrent samme stil som siden, og det viser seg jo at jeg må inn og forandre på css filer og da begynner jeg virkelig å slite Endret 13. desember 2007 av TheScorp Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Du kan faktisk litt mer om webutvikling enn jeg trodde. Så beklager for at jeg kanskje hadde en litt nedlatene stil. Men det gjør ting i hvert fall kanskje mye enklere. Å legge inn sine egne templates er ikke vanskelig. For å lage en egen template i wordpress trenger du bare lage en egen mappe i wp-content/themes/ og legge html og css-filene der. Så må du kopiere inn i PHP-funksjonene som henter inn innhold i html-filen. Det er lurt å kunne litt PHP. Men hvis du ser litt på html-filene i default-templaten skulle det gå fint uten. Alle PHP-kodesnutter (Alt mellom <?php og ?>) er ting som henter ut innhold. Å hente ut like mye som i default-themen er ikke nødvendig og du kan justere ting slik som du ønsker. En liten oversikt over hvordan du kan tilpase ting og hva du gjør står i dokumentasjonen til Wordpress. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå