Gå til innhold

Noen spørsmål angående Samsung GX-10

Anbefalte innlegg

Heisann

Driver og leite i jungelen etter ett ok speilrefleks-kamera, og etter en del lesing her på forumet så er jeg kommer fra til at Samsung GX-1L er det som gir mest for pengene?

Er helt fresh på dette så, er ikke mye peiling, men har prøvd og lese meg fram til det meste.

Men for og være sikker så er Samsung GX-1L egentlig samme kamera som Pentax K10D bortsett fra programvare?

(Kan man flashe samsungen til og bli Pentax?)

Og om ja så lurer jeg på:

1. Er samsungen også "vann og støv tett?"

2. Hvordan er kit'et til og ta mørke bilder med, nå om vintern, f.eks nordlys stjernehimmel osv?

3. Finnes det "vann og støv" tette objektiver til kameraet?

Så man kan bruke det ute i rufsevær?

4. Vil dette kameraet tåle fjellturer om vinteren, og bår turer f.eks Er vell det beste kamraet for slikt etter hva jeg skjønner i denne prisklassen?

Var det jeg egentlig kommer på etter 2dagers lesning:)

Mangler bare og få holdt i det, eneste jeg har holdt i er D40x og det likte jeg iogmed at det var så lite, hvordan er samsungen i forhold til?

Ettersom at det må jo ikke være et ork, eller at jeg må ha med ekstra rygsekk for og ha med kameraet?

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung GX-1L er en eldre modell.

Dermed er det ikke så rart at Samsung GX-1L er så godt som 100% identisk til Pentax-modellen *istDL.

http://www.digit.no/wip4/samsung_gx-1l/tt.epl?id=94047

Videre skal jeg svare på spørsmålene dine så godt jeg kan og jeg antar da at du tenker på å kjøpe Samsung GX-10.

Jeg ville ikke prøvd å bruke pentax firmware på Samsung GX-10. Ei heller motsatt.

1. GX-10 har samme kamerahus som Pentax K10D. Den har dermed også vær og støvtettinger. (Merk at dette ikke betyr at man kan ta bilder under vann)

2. Har selv Pentax K10D m/kit objektivet. Fungerer helt fint til nattbilder, men et stativ er påkrevd pga lange lukkertider.

3. Ja, dette finnes. Samsung har kommet med ny firmware som gjør at de kan benytte de 2 nye Pentaxobjektivene DA * 16-50 f/2.8 og DA * 50-135 f/2.8. (De er dog dyrere en selve kamerapakken ;) )

4. Fjellturer om vinteren er ikke noe problem. Når du går inn så putter du det i en tett plastpose slik at det ikke skal kondensere overalt på kameraet (er hvertfall det som vanligvis blir anbefalt). Det tåler en båttur og. Men vær forsiktig med saltvann. Det tåler fint å få det på seg, men ikke senk det ned i sjøen ;)

I denne prisklassen er det det beste kameraet med de spesifikasjonene ja.

Neste er Pentax K10D (Samme greiene, betaler mer for merket (?)).

Så har man Olympus og Nikon D200/300. Vet ikke om jeg skal nevne Canon 40D her i det hele tatt, siden deres værtettinger er begrenset.

Samsungen er større enn Nikon D40. Spør du meg er grepet på Pentax mye bedre.

Dette er ikke det minste kameraet du kan finne. Dersom liten størrelse er det som er viktigst for deg bør du heller sjekke Olympus, Canon 350/400D eller Nikon D40(x). Med (mulig unntak av Olympus (vet ikke prisklassen der)) så mister du da værtettingene.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Tusen takk Beej80 fikk jo svar på alt jeg egentlig lurte på:)

Og ja mente nok GX-10 ja :blush:

Hvordan er det med disse "vanelige" objektivene, om de får en skylling med vann er det bare og tørke de, i ovn eller noe så er de like gode eller er det annet som kan gå sundt?

Tenker på at det hadde jo vært gøy og tatt bilder av uvær, og da f.eks bølger som slår inn over båt eller steiner, og er jo mye saltvann i lufta da, vil objektivene og kameraet som er i kit'et tåle dette f.eks?

Ang størelse så mener jeg at det er mere viktig at det er vær-tett.

Lenke til kommentar

Nå beveger jeg meg litt ut på utrygg grunn her, så ikke ta alt jeg sier for sannheter.

De 'vanlige' objektivene har ikke værtettinger (fakta). Men de tåler litt regn uten å ta skade (min oppfatning).

Helt heldig er det ikke. Prøv for all del å unngå at det kommer vann INN i objektivet.

Sjøvann er skummelt, hvertfall om det kommer inn i objektivet. Grunnen til dette er saltet.

Når vannet fordamper blir saltet og mineralene liggende igjen. Dette kan dekke flater på glasslinsene i objektivet og ødelegge bildekvaliteten.

Det er mulig å få dette fikset antagelig, men det koster peng. Bedre å ta sine forhåndsregler istedet.

Jeg "vet" om folk (lest det på Dpreview.com) som har fått en bølge slått inn over seg og sitt Pentax K10D m/ kit objektivet... Han tørket raskt av kameraet med et tørkle, tok ut batteriet og kom seg hjem.

Poenget er hvertfall at elektronikk hater saltvann. Ferskvann er 'snillere' men ikke ideellt det heller.

Jeg hadde nok tatt med meg kameraet mitt ut og tatt bildet i uvær selv om det er saltvann i luften. Det jeg hadde passet på hadde vært å tørke av det med jevne mellomrom, og selvfølgelig skjerme det når jeg ikke tar bilder. Det er ingen vits i å ta flere sjanser enn man må, men samtidig skal man bruke kameraet.

Når jeg så hadde kommet hjem hadde jeg vurdert å lagt det i en tett boks med ris i... Ris trekker til seg fuktighet. Det var dette fyren fra Brazil gjorde.

Selvfølgelig kommer dette an på HVOR vått det hadde blitt.

Problemet med at objektivet ikke er værtett er at det kan komme fuktighet inn i kameraet den veien da.

Det er bedre med værtettet kamera og 'vanlig' objektiv, enn ikke noen værtettinger i det hele tatt.

Men det ideelle er jo at begge deler har værtettinger.

PS: Er det noen andre som har noe å legge til, presisere o.l. ? Jeg er som sagt litt på gyngende grunn, og prøver litt 'sunn fornuft/gylden middelvei' her.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Er sant det du sier om at saltvann er mye verre, og vil nok gjøre som du sier og skjerme det best mulig evnt.

Tror nok da at det ikke er noe problem, bare man er litt forsiktig.

Men nytt spørsmål som jeg kom på nå.

Hvor stort minnekort støtter det, oh hvor kjapt bør det være?

Kjappeste jeg har sett er SANDISK Extreme III Secure Digital som har 20mb pr sekund på både lese og skrive, men som kun kommer i 2GB etter hva jeg kan se?

Edit: fant ett 8GB kort av samme type til 7-800kr men ingen butikker med det på lager, så er kansje ikke kommet ennå...

Og først var i gang fant jeg ett 4GB kort av samme type til 600kr...

Kansje det er noe og satse på?

Eller har hastighet lite og si?

Noen anbefalinger på minnekort, og vil ett bilde ta stor plass sånn ca?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Hei,

hastighet på minnekortet har noe å si når du tar bilder i seriemodus.

Etter at bufferen i kameraet er fullt (9 bilder i RAW), så kan du kun ta nytt bilde når kameraet har skrevet ett bilde til kortet, og slik fortsetter det. En rawfil fra K10D er ca 16-18 Mb, så da faller altså hastigheten fra 3 bps til 1 bps ca... Raske minnekort er bra.

Det går også fort å overføre bildene til PC-en da, så sant den eventuelle minnekortleseren du har er 'like' rask.

Jeg har et 2 Gb kort nå... Og planen min er å kjøpe 3 til etter jul.

Jeg vil da ha 4 kort på 2 Gb altså 8 Gb. Man kan ta 121 bilder på ett 2 Gb kort i DNG formatet (RAW). Da kan jeg altså med 4 slike ta nesten 500 bilder..

Grunnen til at jeg velger 4 små er nemmelig at om jeg i et tenkt tilfelle er på en fjelltur med venner, tar 484 bilder, kommer hjem og finner ut at kortet er blitt ødelagt så har jeg mistet ALLE bildene...

Dersom ett kort blir ødelagt nå, så mister jeg i værste fall 121 bilder. Har da 363 igjen :) Langt bedre enn ingen ;)

SanDisk er det merket jeg holder meg til. Extreme 3 er de jeg tenker å kjøpe.

Kameraet støtter SDHC kort og hvertfall 4 Gb, litt usikker på 8 GB kortet, men kan tenke meg det virker også (Ville dog ha sjekket opp i det FØR jeg hadde kjøpt et 8 Gb kort).

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Bruker bare 2gb kort jeg mest for å være trygg om det skjer kortet noe; feks jeg har en shoot med en modell, tar kanskje 2 - 2,5gb med bilder, da får jeg spredt det utover to kort, så om en av kortene streiker / jeg mister det så har jeg fortsatt noe å gi.

Er noen ganger lite som skal til for at det skal gå galt oO

JUliess har nok litt erfaring på det punktet! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
De 'vanlige' objektivene har ikke værtettinger (fakta). Men de tåler litt regn uten å ta skade (min oppfatning).

Helt heldig er det ikke. Prøv for all del å unngå at det kommer vann INN i objektivet.

Ikke tettede objektiver (som K10D kit) tåler litt vann (regn) og også saltvannsdråper (vind ved sjøen) er du forsiktig skal du ha en smule uflaks om ting skal gå galt.

Det er langt værre med fin sand. Er du på steder med kombinasjon av fin sand og vind (ørken, sandstrender) skal du være meget forsiktig, det skal ikke mer enn et sandkort til for å ødelegge objektivet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Er Samsung GX-10 og GX-1L samme størelse?

Så at de hadde GX-1L på en butikk her i dag så hadde jo vært ok og fått holdt i det om det er likens som GX-10?

GX-1L er mindre og letterare og samme kamera som Pentax ist*DL2.

GX-10 er nok både litt større og tyngre..Skal du samanlikne, må du nok finne en Pentax K10D

Har ist*DS (en meir utstyrt utgave av ist*DL) og K10D. Grepet er godt på begge 2, men der er litt betre plass til fingrane og betre balanse i K10D en på ist*DS.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg fikk mitt gx-10 sist uke uten å ha kjent på det på forhånd (mange faktorer som spilte inn der.. :p)

Men kan uansett betrygge deg med at huset ergonomisk sett er veldig bra utformet. Jeg har ingen problemer med å nå de ulike knappene og jeg føler jeg har et godt grep på kameraet. Grunnen til at jeg føler du ikke trenger å uroe deg er at jeg har relativt små hender (tenk normal jentestørrelse :p). Men for all del, hvis du får mulighet til å tafse på det, kjør på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...