Gå til innhold

Ny viftekontroller, men endestykket på kabelen passer ikke

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg en ny viftekontroller forrige uke, og tenkte jeg skulle installere den i dag. Det var null problem å koble den opp mot CPUen ettersom sporene var like - og det gikk derfor uten problemer. Når jeg derimot skulle koble til skjermkortet, viste det seg at endepunktet på kabelen til skjermkortvifta var en hanplugg med 2 ben - mens hunpluggen til viftestyringen krever 3 ben.

For å få dette til å funke må jeg derfor bytte endestykket på kabelen til skjermkortvifta med en som passer til viftekontrolleren, men jeg har ikke peiling på hvem som selger slike.. Clas Ohlson kanskje?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endestykket som er på viftekontrollerkabelen ser slik ut:

312472.jpg

Kabelen til skjermkortviften er av samme type, med med 2 pins i stedet for 3 pins, slik at de ikke passer sammen. Det jeg skulle hatt var sokler som jeg kan montere på kablene på egenhånd.. Finnes det? Isåfall, hvor?

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
Endestykket som er på viftekontrollerkabelen ser slik ut:

312472.jpg

Kabelen til skjermkortviften er av samme type, med med 2 pins i stedet for 3 pins, slik at de ikke passer sammen. Det jeg skulle hatt var sokler som jeg kan montere på kablene på egenhånd.. Finnes det? Isåfall, hvor?

Det du leter etter finner du her "omformer" Håper dette hjalp deg. Vet ikke om norske butikker som selger akkurat denne delen, kanskje like dumt å stikke innom clas ohlson ;)

Lenke til kommentar

Den tredje lederen er pulsgiver for turtallsregistrering (som oftest gul eller hvit), og er sågar ikke nødvendig.

Det er mulig at du faktisk kan få 2-pins-pluggen til å passe i 3-pins-kontakten uten større modifikasjoner, bare å passe på å koble rød til rød, og sort til sort.

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Det er mulig at du faktisk kan få 2-pins-pluggen til å passe i 3-pins-kontakten uten større modifikasjoner, bare å passe på å koble rød til rød, og sort til sort.

Jeg har tenkt på det jeg også, men de to lederene som gir strøm, står på hver sin side av 3-pins-kontakten, slik at det blir heller vanskelig å den til å passe med mindre jeg klarer å dele den 2-pins-kontakten i to..

Jeg tror heller ikke det er så lurt å ha masse kabler inni kabinettet, så aller helst vil jeg kutte av kabelen og sette på en egen kontakt for å øke luftsirkulasjonen og hindre mye rot..

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...