Inaktiv bruker 2 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg går nå 3. året på VGS og det er ikke mange månedene før jeg må ha søkt på skole ettersom jeg planlegger å studere så fort som mulig. Etter mye prating med foreldre, mye lesing på internett og rådgivning har jeg kommet frem til at en mastergrad i siviløkonomi kunne vært et passende studie for meg. Etter det jeg har lest skal dette være et allsidig studietilbud med mulighet for mange forskjellige typer jobber i etterkant med gode muligheter for arbeid. Jeg er godt anlagt for å takle tall, logikk og lignende, men sliter litt med å rett og slett jobbe nok med skolen. Likevel tror jeg at jeg skal greie å jobbe jevnt og godt med dette, spesielt hvis jeg kommer inn på en god skole med høy arbeidsmoral. Ligger an til å ende opp på mellom 50 og 55 studiepoeng et sted i år m/ mine 7,5 tilleggspoeng. 1. Jeg ønsker å studere i en storby som ikke ligger lenger nord enn Trondheim. Jeg har sett litt på NHH og BI som muligheter, og foreldrene mine har tilbudt seg å betale et 5 år langt studie ved f eks BI. NHH virker for meg som et mer reservert sted for de med veldig gode karakterer, mens BI er litt mer åpent. BI er selvfølgelig dyrere, men hva burde jeg tenke på ved valg av disse bortsett fra kostnader? Får sannsynligvis nok poeng til NHH hvis jeg gidder å skjerpe meg og jobber hardt siste halvåret nå på skolen. 2. Noen andre høyskoler/univerisiteter som har gode siv.øk. muligheter i storbyene? 3. Noen andre studier enn siv.øk jeg burde tenke over som en mulighet? Har egentlig tatt vekk tankene om siv.ing pga beinhard mattematikk som jeg begynner se meg lei på. Dillemaet er at jeg har anlegget for å være god i matte og vil anslå IQen min til å være høy, men arbeidsmoralen er elendig, så er til og med mulig jeg ikke får 4 i 3MX som er kravet for siv.ing studier såvidt jeg har skjønt. 4. Noen som går siv.øk. og har noen forslag/erfaringer/tips ang studiet i seg selv eller evt hvor det kan være fornuftig å søke? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hvis du kommer inn på NHH og ikke har noe mot å flytte til Bergen så er det ingen grunn til å velge BI mener nå jeg. Fortsatt er det nok slik at økonomier fra NHH har litt høyere anseelse enn fra BI. I alle fall ingen grunn til å betale skolepenger i fem år. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Ok, takk, det var fint å vite. Hvilke muligheter har jeg for å studere sivøk i Trondheim? Er det noen nettsider som har en oversikt eller noe? Endret 12. desember 2007 av @daniel89j Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Finne ikke siv. øk i Trondheim. Men HiST har en master i økonomi, samt at NTNU har industriell økonomi og teknologiledelse. http://hist.no/content.ap?thisId=89 http://www.ntnu.no/studier/industriell-oko...eknologiledelse Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Oisann, den linja på NTNU virka utrolig bra, men også utrolig krevende. Antar at poengsummen der ligger opp mot 60poeng om ikke over? Er det et veldig ettertraktet studie i Norge? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Ja, industriell økonomi er meget bra og de er meget ettertraktet. Ligger vel på 62-63 poeng for å komme inn. Lenke til kommentar
mrmo Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Det finnes jo Industriell Øknomomi andre steder i landet også, der snittet er lavere for å komme inn. http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s..._sivilingenioer http://www.umb.no/7434 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 BI vs. NHH er en evigvarende diskusjon. BI har bedre bygg, NHH har færre studenter med totalt fravær av hjernevirksomhet (selv om også de finnes, om man bare leter litt!), det regner i Bergen, Oslo er stygg, min onkel har en blå bil, nei!, jo!, osv. Hva som betyr noe for deg er vanskelig for andre å gjette seg til, uansett om man ellers har kunnskap om begge studiesteder. Hva mener trådstarter med at BI er mer åpent enn NHH? Opptakskrav eller det sosiale? Førstnevnte kan sikkert stemme, ville beskrevet studiemiljøet på NHH mer som sammensveiset enn lukket. Sliter du med å få 4 i 3MX er mitt råd å sette seg ned. Bli sittende. Lær pensum. Reis deg når du er ferdig. Sliter du med å beherske matte er det mye som blir unødvendig tungt i økonomistudiet. Ikke la det skremme deg for mye, mange presumtivt flinke økonomistudenter får krampetrekninger så fort de ser snurten av en ligning og klarer seg likevel helt greit. Mitt poeng er heller i retning av at man får stor nytte av matte om man gidder å sette seg litt ned med det. Kuriøst nok studerer man for øvrig ikke «siviløkonomi» selv om man blir siviløkonom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå