Gå til innhold

[Løst] PC antatt ødelagt etter å ha prøvd Linux Mint Live-CD

Anbefalte innlegg

Prøvde Linux Mint Light Live CD på en Aopen 1557 Notebook i noen minutter. Etter å ha slått av PC kontrollert og fint, ville ikke PCen starte igjen. Har noen opplevd slik PC-crash etter å ha kjørt live CD? Dette var jo megakipt. Har beskrevet feilen her ved et søsterforum.

Endret av marsipankake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det jo rart at en Live CD kan sette en PC helt ute av funksjon. Jeg tror ikke jeg gjorde noe spesielt. Jeg bootet Live CD-en da jeg slo på Pc-en. Da operativsystemet ble lastet inn fikk jeg en feilmelding, som jeg ikke helt husker, om at det var noe med min Centrino CPU. Åpnet Firefox. Åpnet et terminalvindu og navigerte litt rundt. Spilte av noen mediefiler. Åpnet ved en anledning "local disk", men det virket da som jeg bare kom til roten av filsystemet. Intet spesielt ble foretatt. Jeg koblet ned Pc-en med Live CD-en. Etter at alt var lastet ut trykket jeg som angitt return for å få ut CD-platen. Så slo jeg av strømmen. Når jeg så tok ut CD-platen og ville starte opp fra harddisk, startet PC-en, men ingen BIOS gjør seg til kjenne. Pc-en piper fire ganger, og så slår den seg av.

Endret av marsipankake
Lenke til kommentar

Ja. Det er enkelt å ikke sjekke det ja når man ikke får stata PC`en og er stressa. Hehe. God lading hva mener du med det? Det er viktig at du ikke overlader batteriet for mye for da begrenser du levetiden på batteriet. Derfor kan det være lurt å ta ut batteriet hvis du sitter nærme strømkontakt meste av tiden, og bruke batteriet når du har den med deg. Selvfølglig også at du har strømadapteren i backup.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe lignende for en stund siden. Jeg hadde Freespire og WinXP i Dual Boot og testa live-CD-en til Ubuntu 7.10 uten noe problem, men da jeg starta maskinen igjen fant den av en eller annen grunn ikke Windows partisjonen. Uansett hva jeg gjorde var og ble den borte. Til slutt gav jeg opp og repartisjonerte og reformaterte hele harddisken og installerte Ubuntu. Jeg har ingen anelse hva som egentlig skjedde, men det virker jo litt mistenkelig at partisjonen ble borte i samme øyeblikk jeg prøvde live-CD-en om den ikke er skyldig.

Lenke til kommentar

Hvis det viser seg at BIOS eller maskinvare har gått til helvete så må du for all del pælme makkverket tilbake til produsenten. Hardware som ikke tåler å bli brukt burde, ved lov, være markert med "dritt". Minst 40% av emballasjen.

Jeg har f.eks problemer med hovedkortet. Et Abit AB9 Pro. dessverre skryter mange av hovedkortet og påstår det er Linux-vennlig. Sannheten er at DSDT-tabellen er skadeskutt som helvete, jævlig råtten BIOS som ikke engang klarer å starte Windows via GRUB-partisjon (så jeg må bruke NTLDR til å starte GRUB :mad: ) og en diskkontroller som nærmest må sparkes til liv for å fungere (må starte kernelen med irqpoll - jævlig gøy). Jeg skal ikke se bort ifra at dette også kan skyldes enten en faenskapt ræva IRQ-kontroller, den enda mer ræva ACPI-støtten eller den (hold dere fast) enda mer ræva BIOS-programvaren.

Godt var det å få det ut hvertfall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...