Beyma Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Ja.. Arbeidsgiveren min sier nei til tillegg på søndagene framover.. Hvis dette stemmer, slutter jeg. Det finnes vel lover om dette? trenger fort hjelp.. Mvh Crimar Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Er helt avhengig av hva som står i kontrakten din? Jeg får 100% på søndager, kjæresten min får 20,- ekstra. Endret 12. desember 2007 av data_jepp Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Er helt avhengig av hva som står i kontrakten din?Jeg får 100% på søndager, kjæresten min får 20,- ekstra. Husker ikke det.. men det er vel en felles huskeregel for søndagsarbeid? Trodde det var 100% til alle jeg.. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Ikke til dem som har søndag som "vanlig" arbeidstid... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Det eneste som står i loven er overtidstillegg. Hvis du jobber mer enn x timer (husker ikke hvor mange) i løpet av et døgn, eller mer enn 40 timer i uken (kan regnes ut på gjennomsnittet av 4 påfølgende arbeidsuker), har du krav på 40% tillegg på de timene du jobber overtid. Overtiden kan tas ut i avspasering, men ikke tillegget. kvelds- og helgetillegg er bestemt av tariffavtale, og ingen kan tvinge sjefen din til å gi tarifflønn. Endret 12. desember 2007 av gonjimann Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Det eneste som står i loven er overtidstillegg. Hvis du jobber mer enn x timer (husker ikke hvor mange) i løpet av et døgn, eller mer enn 40 timer i uken (kan regnes ut på gjennomsnittet av 4 påfølgende arbeidsuker), har du krav på 40% tillegg på de timene du jobber overtid. Overtiden kan tas ut i avspasering, men ikke tillegget. kvelds- og helgetillegg er bestemt av tariffavtale, og ingen kan tvinge sjefen din til å gi tarifflønn. Yes.. Fant ut at man må ha tariffavtale for å få tilleg på søndager.. Er bare 1 og 17 mai man er garantert lønnstilegg.. Lenke til kommentar
SputNikoN Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 "Når man arbeider overtid, har man krav på et tillegg til den alminnelige lønnen på minst 40 %. Det er ikke tillatt å avtale en lavere prosentsats. Dersom det avtales et fast tillegg i lønnen som skal dekke opp for overtidsarbeid, må den alminnelige lønnen fremgå av arbeidsavtalen. I de tilfeller hvor det faktisk utførte overtidsarbeidet overstiger det lønnstillegget dekker, må dette kompenseres i tillegg med minst 40% av den alminnelige lønnen. Det kan avtales avspasering av overtidstimer, time mot time. Derimot er det ikke tillatt å avtale avspasering av overtidstillegget - det vil si overtidsgodtgjørelsen på minimum 40 %. Denne skal utbetales. I tariffavtaler er det ofte fastsatt bedre rettigheter enn de minsterettighetene loven gir. Det vil ofte være * overtidstillegg som er høyere enn 40% * rett på overtidsbetaling allerede ved arbeid ut over avtalt arbeidstid (f.eks. etter 37,5 timer og ikke etter 40 som er lovens grense for alminnelig arbeidstid.) " Dette er plukket ut fra arbeidstilsynets sider. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Ja, men er ekstrahjelp og jobber jo ikke over 40 timer i uka.. Skulle vel ha sagt det før.. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Jeg har de 15 siste årene jobbet endel søndager før jul, både som fast ansatt på heltid, deltid og som ekstrahjelp. Uten unntak har jeg fått 100% tillegg på timene jeg har jobbet på søndagene. UTEN UNNTAK! Jeg anbefaler deg å skaffe deg en seriøs arbeidsgiver, i tillegg til å melde deg inn i en organisasjon. Edit: Vi snakker ikke om overtid her, men pålagt arbeid utenom ordinær arbeidstid. Typisk søndagene før jul. Endret 13. desember 2007 av gorber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå