Skarphol Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hei! Jeg driver og bygger meg en ny rigg, og har bestemt meg for følgende: - ATX formfaktor - CPU: Intel Core 2 Quad Q6600, sokkel blir med andre ord LGA 775-sokkel - CPU: Enten MSI eller Gainward Nvidia GeForce 8800 GT 512 Mb - PSU: Corsair 620W - Minne 2 Gb - hovedkortet skal ha minst 2 vanlige PCI-spor i tillegg til PCI-e 16x og 1x - hovedkortet skal være vifteløst - hovedkortet trenger ikke støtte SLI-løsning - hovedkortet bør ha minst 6 USB 2.0 porter og S-ATA til drev - Budsjett for hovedkort og RAM omtrent 2500 kroner Jeg har tenkt å overklokke CPU'en så høyt som mulig. Jeg har vannkjøling i form av Zalmann Reserator 2 for å løse varmeproblemer. Er det ting i oppsettet ovenfor som åpenbart er 'feil' eller mangler det noe av informasjon? Hvilken hovedkort/RAM-kombinasjon burde jeg kjøpe? Er det mye å oppnå på å øke budsjettet på disse to postene til 3000? På forhånd takk! Alf Øivind Skarphol Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 her: HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335103 RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334571 totalt: 2548kr Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Takk for tipsene! Jeg er litt usikker på det hovedkortet, siden det kan se ut til at det trenger en vifte på north-bridge'n sin. Det ser alikevel ut til at jeg ender opp med det kortet. Skarphol Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Gigabyte GA-P35C-DS3R burde gjøre jobben til halve prisen. Ved å kjøpe PC 8500 brikker kan du teoretisk klokke Q6600 til 4,7 GHz på P35 brikkesettet, noe du neppe klarer. Kjøp heller dobbelt så mye billigere minne f.eks PC6400. 400x9=3600MHz Ok, realistisk klokk om du får en G0 Crucial brikkene er da flotte, men komplett har skrudd opp prisen i det siste pga at de ikke er på lager. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Om SLI ikke er nødvendig, ser jeg heller ingen grunn til å gå for et nForce680i brikkesett, da det er relativt skuffende brikkesett, ustabilt, varmt og ikke ikke spesielt gode Quad overklokkings egenskaper. Ville heller ha gått for et Intel P35 eller X38 basert hovedkort, da dette klokker og yter bedre, samtidig som det er mer stabilt! Eneste grunnen til å gå for nForce6xx må være fordi du er helt avhengig av SLI, hvis ikke ville hvert fall ikke jeg anbefale det. Og jeg har selv nForce680i, noe som jeg angrer bittert på, spesielt nå som de ikke har støtte for Intel sine 45nm prosessorer allikevel. Når det gjelder RAM, så ville jeg generelt anbefalt 4GiB, eller hele 8GiB fremfor å gå for et dyrt 2GiB sett. Du vil mest sannsynlig ha mer glede av den ekstra rammen du får via 4GiB eller 8GiB enn hva 1066MHz gir deg fremfor 677 eller 800MHz. Skal du kjøre Vista, så er det virkelig å anbefale 64bit og 4GiB eller 8GiB. Endret 14. desember 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
Skarphol Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Skal du kjøre Vista, så er det virkelig å anbefale 64bit og 4GiB eller 8GiB. Tusen takk for svar igjen! Jeg tror nok jeg kommer til å ende opp med Gigabyte GA-P35C-DS3R som hovedkort, det virker som om det er nærmest det jeg trenger. Da kommer jeg til neste spørsmål: Hvilket operativsystem skal jeg velge? Jeg kommer i hovedsak til å bruke denne PC-en til spill, og programmer i Office 2007. ` (Etterskrift: Nå har jeg bestilt hele opplegget, og valget av OS ble Windows Vista Home Premium 64bit) Skarphol Endret 14. desember 2007 av Skarphol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå