Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre om sex

Gjest felixersvart

Anbefalte innlegg

Skal vi påpeke feil her, vil jeg si til NadaX7 og :p

Men enden, jeg tar poenget ditt. Jeg personlig mener ikke det er "for tidlig" å debutere i 10.klasse. Så lenge det foreår under kontrollerte omstendigheter. JEg er sterkt i mot dette med å knulle på en fest fordi man var drita full. Men å faktisk ha sex for å vise at man er glad i hverandre, og ønsker å kose med hverandre så lenge begge parter er komfortable med dette, ser jeg ingen grunn til å hindre de

Veldig enig med deg :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da ingen som har påstått at det er direkte helseskadelig å debutere tidlig :) Det poengterte jeg også i mitt første innlegg.

Hva påstår du da? Hvorfor bør ikke ansvarsfulle 14/15-åringer ha sex?

Jeg påstår at 14-15-åringer ikke er modne nok til å ha sex, selv om de er mer modne enn jevnaldrende. Jeg påstår også at de som føler seg mer modne enn jevnaldrende ikke er det i så stor grad som de føler. Dette har jeg lest forskning på som underbygger, men har ingen kilder på nett.

Sist, og viktigst, så påstår jeg at foreldrene til trådstarter gjør det de gjør rett og slett fordi de er eldre enn sine barn, og derfor har et annet (mer modent om du vil) perspektiv på situasjonen. De gjør det de gjør for å beskytte barna sine fra noe de mener ikke er det smarteste valget. Dette er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Rent fysiologisk ligger nok alle 14/15-åringer på omtrent samme modenhetsnivå. Men på hvilken måte mener du at man tar skade av å ha et aktivt sexliv som 14åring? På hvilke områder har dette negativ innvirkning?

Jeg er forøvrig helt uenig at alder bringer visdom. Erfaring bringer visdom. Enn viss koreleasjon vil det selvfølgelig være, men poenget mitt er at uten å ha erfart noe så kan du ikke lære av det. Det mange foreldre ønsker, og prøver å gjøre er å overføre all deres kunnskap til barna uten at barna trenger å være igjennom de erfaringene som ligger til grunn for kunnskapen. Saken er at dette fungerer svært dårlig.

Lenke til kommentar

Tror ikke enden mente at det ville ha en negativ innvirkning på personene det er snakk om, men heller at han mener de rett og slett er for unge, og kan komme til å gjøre ting de angrer på.

Jeg er uenig med enden, men vi må kunne se det fra begge synspunkt.

Fra foreldrenes side; kan jo det å lå sin 14 år gamle sønn ha sex med en jente på samme alder. De føler jo så klart et ansvar og tanken på at sønnen deres ligger i sengs med en jente kan vel kanskje virke litt skremmende. Ingen kjenner jo han bedre enn foreldrene selv.

Fra trådstarter synspunkt forstår jeg han veldig godt. Når han selv føler seg klar, og at kjæresten hans også er det, kan det være et mye mer spennende forhold de imellom om de kan få kose enda litt mer med hverandre. Så lenge de begge vet at det er det her vi vil, og de trives med det, ser jeg ingenting galt i det.

Alder har så klart mye å si her, men når du har blitt "såpass stor" som 14-15 år mener jeg at man skal få lov til å utforske. Det er klart de er nysgjerrige på hverandre og dette med sex kan være veldig spennende.

Så min menig er at sex bare er en form for kosing med kjæresten sin, i en litt større grad enn kyssing.

Om det hadde vært snakk om 11, 12 kanskje 13 år, hadde jeg stilt meg veldig annerledes til denne diskusjonen. :)

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare litt i tilfelle noen missforstod det jeg sa. Jeg mener ikke at 14-åringer generelt er modne nok til å ha sex. Sannsynligvis vil de aller færreste være det (om noen)...

Poenget er at en 14-åring som tror han/hun er moden nok for sex kommer til å ha sex. Det er de kalde harde fakta. Man er naiv til de grader at man tror at det å nekte barna å være hjemme alene kommer til å forhindre dem i å ha sex. Det virker nesten som om en del av befolkningen tror at for å ha sex så må man ligge horisontalt i en seng og ha flere timer på seg.

De kalde harde fakta er at to 14-åringer som ønsker å ha sex, kommer til å gjøre det.

Og da er min påstand at det er mye bedre at de gjør det trygt hjemme i senga, etter at pappa/mamma har hatt en samtale med de (burde bli gjennomført lenge før man er 14), enn at de tar seg en kjapp en bak busskuret eller på dass på fritidsklubben.

Lenke til kommentar
Bare for å oppklare litt i tilfelle noen missforstod det jeg sa. Jeg mener ikke at 14-åringer generelt er modne nok til å ha sex. Sannsynligvis vil de aller færreste være det (om noen)...

Poenget er at en 14-åring som tror han/hun er moden nok for sex kommer til å ha sex. Det er de kalde harde fakta. Man er naiv til de grader at man tror at det å nekte barna å være hjemme alene kommer til å forhindre dem i å ha sex. Det virker nesten som om en del av befolkningen tror at for å ha sex så må man ligge horisontalt i en seng og ha flere timer på seg.

De kalde harde fakta er at to 14-åringer som ønsker å ha sex, kommer til å gjøre det.

Og da er min påstand at det er mye bedre at de gjør det trygt hjemme i senga, etter at pappa/mamma har hatt en samtale med de (burde bli gjennomført lenge før man er 14), enn at de tar seg en kjapp en bak busskuret eller på dass på fritidsklubben.

Du har veldig rett her. Problemet er bare at til slutt er det trådstarter som må få dette budskapet til sine foreldre, ikke vi som skal diskutere dette opp og i mente.

Konklusjonen blir fra min side iallfall at trådstarter trenger en samtale med sine foreldre. Der må han påpeke at han er i et fast forhold, vet hvordan man skal bruke prevensjon, ikke drar på fest og puler random jenter han ikke kjenner, og at fordi de føler seg klare for sex vil de ha sex uansett. Få frem til foreldrene at de trolig gjør en bedre innsats i å hindre ulykker ved å ikke fordømme sex i hjemmet, fremfor å la dem pule i en trang bakgate i byen.

Om trådstarter er moden nok og tøff nok til å kunne prate med sine foreldre burde det ikke være noe problem. I tilfelle kan det være et tema som bygger seg opp, og når han neste gang blir provosert nok vil kunne få frem fornuftige ord til en samtale.

Lykke til med samtale med mor og far igjen :)

Lenke til kommentar
Sist, og viktigst, så påstår jeg at foreldrene til trådstarter gjør det de gjør rett og slett fordi de er eldre enn sine barn, og derfor har et annet (mer modent om du vil) perspektiv på situasjonen. De gjør det de gjør for å beskytte barna sine fra noe de mener ikke er det smarteste valget. Dette er jeg enig i.

Foreldrene til trådstarter ville ikke at de skulle ha sex innenfor husets fire vegger, ergo sa altså moren til denne 14-år gamle gutten at de kunne ha sex alle andre steder, noe som etter min mening er langt mer uansvarlig enn å la dette paret ha sex i huset.

Jeg er 16 år gammel, og har gjennom hele livet følt meg mer moden enn mine jevnaldrende, akkurat som trådstarter sikkert føler seg mer moden enn andre 14/15-åringer. At dette gjør han klar for å ha sex er ikke mitt bord, men hvis han føler at han er klar, og kjæresten hans også føler seg klar, ser jeg ingen grunn til å stoppe de fra å ha sex.

Mitt forslag til trådstarter, som mange andre også har foreslått, er å ta en alvorsprat med foreldrene dine. Jeg synes du skal argumentere med at du vet hvordan du bruker prevensjon, og at du synes det er bedre å trygg sex i ditt eget hjem, enn bak et busskur som en annen foreslo tidligere i tråden.

Men har dere sex midt på lyse dagen, med tanke på at moren din sjekker hver andre time?

Martin :)

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...