Gå til innhold

Trenger vi egentlig juletrær?

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man la skogen være i fred? Her har vi en ressurs som kan brukes til alt fra byggemateriale til energi, og som er i praksis uutømmelig, sålenge hogsten blir drevet på ansvarlig vis (noe den blir automatisk i et kapitalistisk samfunn som er i stand til å tenke langsiktig). Hogg ned og plant nytt, gjenta om 20-50 år. Ser virkelig ikke hvordan dette påvirker miljøet negativt.

Yupp. Takk gudene for at vi har mennesker som klarer å tenke langsiktig. Jeg plantet 3500trær i fjor, mon tro om det blir 4000i år, kommer ann på om vi tar noen eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir faktisk mer trær på fjellene. Siden det blir varmere overalt så stiger skoggrensen. Det blir gradiv mindre snaufjell.

Til byrotter eller andre som aldri har sett et fjell:

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Snaufjell er fjellområder som ligger over tregrensen.

Endret av IceSpirit
Lenke til kommentar
Hvis man bare lar skogen stå i fred, så vil det være et stort fremskritt.

Å la skogen stå i fre løser absolutt ingen klimaproblemer. Trær slipper ut akkurat like mye CO2 når det råtner som om vi skulle brennt det. Det er bare det å øke arealet med skog som kan få ned CO2-nivået. Hvis man skal være skikkelig miljøvennlig er det derfor lurt å hugge trær, brenne dem og la nye vokse opp. Å kjøpe juletrær (så lenge man brenner dem etterpå) kan derfor faktisk være mer miljøvennlig enn å ikke kjøpe juletre.

Lenke til kommentar

Skal man på død og liv ha et tre i huset holder plastikk lenge. Spray på litt furulukt som det trengs... hele juletresaken er latterlig. Den har dog ingenting med miljø å gjøre iom. at trær slipper ut like mye CO2 som de absorberer, for ikke å nevne at trærne her spesifikt dyrkes for å bli juletrær.

Tradisjonen burde heller forbys fordi den er latterlig, meningsløs og et penge og ressurssløs.

Lenke til kommentar

Jeg velger å bryte tradisjonen ved å gå på fjellet og jakte på det perfekte juletre. Jeg kan jo ikke risikere å være et miljøsvin! I år blir det nok lønnetre på stua. Lønnetrær vokser jo overalt og er en pest og en plage. Slipper også problemet med dryssende nåler siden bladene alt har fallt av.

Vi i Norge bør gå forran med et godt eksempel og ikke hogge ned skogene våre og på den måten kan vi påvirke fattig folk til å slutte å hogge ned regnskogen. Eller kanskje vi skal betale dem mange milliardær av kroner og late som de vil slutte å hogge ned regnskogen?

Hohoho

Lenke til kommentar

Ja, personlig kan jeg ikke tenke meg hva i all verden jeg skulle gjøre dersom jeg ikke fikk hogd ned et tre ute i skogen, dratt det inn i huset en uke eller to, pynta det med ille-smakende ingefærkaker og plastkuler for så å kaste det ut når det råtna.... etter at det hadde avlagt omtrent alle nålene sine på gulvet så jeg måtte dra frem støvsugeren hver sjette tme... nei jeg vet ikke HVA jeg skulle gjort uten juletre! Kan jo ikke ha familiehygge uten det! :roll:

Lenke til kommentar
Ja, personlig kan jeg ikke tenke meg hva i all verden jeg skulle gjøre dersom jeg ikke fikk hogd ned et tre ute i skogen, dratt det inn i huset en uke eller to, pynta det med ille-smakende ingefærkaker og plastkuler for så å kaste det ut når det råtna.... etter at det hadde avlagt omtrent alle nålene sine på gulvet så jeg måtte dra frem støvsugeren hver sjette tme... nei jeg vet ikke HVA jeg skulle gjort uten juletre! Kan jo ikke ha familiehygge uten det! :roll:

Du trenger forøvrig ikke julemiddag, gaver, pynt eller snø for å skape stemningen. Kan fortsatt ha familiehygge! :yay:

Lenke til kommentar

Vi trenger forøvrig ikke all dritten nei. Ikke gaver heller. Julen slik den fremstår nå er så utvannet og stressende at den ikke er verd å feire.

Jeg liker snø, snømenn, nisser, noen gaver til barna osv. er morsomt, men nå som det er blitt til en konkurranse mellom familiene for å kjøpe mest mulig overprisede, giftige, kinesiske plastklumper til barna og jula for forelrene er stress og mas hvor de må rushe rundt og kjøpe gaver og bake og gjøre rent og pynte og lage mat og det ingen ende tar så er jul blir noe forbanna dritt.

Tar det derfor med KNUSENDE ro i jula. Gjør nøyaktig det vi gidder... bruker fridagene til å være sammen med familien og å spise god mat... de som ønsker å kjøpe noen gaver gjør det osv. plastjuletreet dras frem og ristes av for barna. Hele seansen med juleforberedelser tar omtrent en time he he.

Lenke til kommentar
Vi i Norge bør gå forran med et godt eksempel og ikke hogge ned skogene våre og på den måten kan vi påvirke fattig folk til å slutte å hogge ned regnskogen. Eller kanskje vi skal betale dem mange milliardær av kroner og late som de vil slutte å hogge ned regnskogen?

Forskoging i Norge er langt større enn avskogingen. De norske skogene blir faktisk bare større og større. Hvis vi skal oppfordre folk i Regningskogen bør vi heller oppfordre dem til å drive mer med skogbruk, og da av den barekraftige sorten. Problemet i Regningskogen er ikke skogbruk, men at soyaprodusenter og andre brenner skogen for å dyrke soya og hele tiden må brenne nye skogområder siden jorden er så næringsfattig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Juletre har faktisk ikke noe med julen å gjøre.

Denne tradisjonen kom fra tyskland i 1400 tallet.

Men juletre er jo noe som alle forbinder med jul så det er bare å hogge i vei

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Forskoging i Norge er langt større enn avskogingen. De norske skogene blir faktisk bare større og større. Hvis vi skal oppfordre folk i Regningskogen bør vi heller oppfordre dem til å drive mer med skogbruk, og da av den barekraftige sorten. Problemet i Regningskogen er ikke skogbruk, men at soyaprodusenter og andre brenner skogen for å dyrke soya og hele tiden må brenne nye skogområder siden jorden er så næringsfattig.

Høres det ut som jeg mener vi i Norge skal slutte å hogge ned skog? Vet at sarkasme funker dårlig i tekst form, men alltid like artig å prøve seg på det for å se om det finnes noen observange hoder der ute.

Uansett så finner jeg det rart at staten hogger ned masse skog, private finner også på å hogge ned masse skog i samme området bare for å finne ut at staten fredet den aktuelle skogen når de var ferdig (standard ræva skog). WP staten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...