Gå til innhold

Trenger vi egentlig juletrær?


Anbefalte innlegg

Vi i Norge bør gå forran med et godt eksempel og ikke hogge ned skogene våre og på den måten kan vi påvirke fattig folk til å slutte å hogge ned regnskogen. Eller kanskje vi skal betale dem mange milliardær av kroner og late som de vil slutte å hogge ned regnskogen?

Forskoging i Norge er langt større enn avskogingen. De norske skogene blir faktisk bare større og større. Hvis vi skal oppfordre folk i Regningskogen bør vi heller oppfordre dem til å drive mer med skogbruk, og da av den barekraftige sorten. Problemet i Regningskogen er ikke skogbruk, men at soyaprodusenter og andre brenner skogen for å dyrke soya og hele tiden må brenne nye skogområder siden jorden er så næringsfattig.

 

Høres det ut som jeg mener vi i Norge skal slutte å hogge ned skog? Vet at sarkasme funker dårlig i tekst form, men alltid like artig å prøve seg på det for å se om det finnes noen observange hoder der ute.

 

Uansett så finner jeg det rart at staten hogger ned masse skog, private finner også på å hogge ned masse skog i samme området bare for å finne ut at staten fredet den aktuelle skogen når de var ferdig (standard ræva skog). WP staten!

Bunny%20Pancake.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Skogen er en fornybar ressurss!

2. Skogeieren er pålagt av lover og forskrifter, og av Levende Skog standaren til å forynge skog etter 3 år.

3. Ligninet i grana kan brukes til bindestoffer i f.eks. medisinske tabeletter

4. Mange av de tingene DU bruker i dag er fra tømmer: Gjerdestolper, sponplater, trelast (til konstruksjon), finér, skrive papir, magasin og aviser, kartong, bølgepapp, dopapir, servietter, pengesedler, teposer, fotopapir, diverse plastikk, lister, dører, bord, stoler, bioenergi (pellets, flis, drivstoff (flytende, gass))+++

 

Juletrær blir ofte tatt ut av skogen i forbindelse med tynning/ungskogpleie. Tynning gjøres (for øvrig i hk. 2) ved at man reduserer treantallet i ett bestand slik at volumtilveksten for de gjenstående trær øker betydelig. Å ta ut juetrær gir dermed en økonomisk gevinst i både form for penger, og utvikling av skogen.

 

At vi skal stå fram som ett godt eksempel ved IKKE å hogge skog, er helt latterlig. Det er sagt før i denne tråden at det plantes og vokser mer skog i norge, enn det avvirkes. Regnskogen i sør-amerika blir hugget og ikke videre utviklet i form av foryngelse. Det er en vanvittig stor forskjell på det.

 

Jeg hogger juletre med god samvittighet!

Endret av anolop
Lenke til kommentar
Jeg synes det er totalt unødvendig å dra et nytt tre inn i stuen hver eneste år, for så å la det råtne og dø. Idioti.

Skal ha juletre i år ja. I plast riktignok. Ser finere ut, varer lengre, og skader ikke noe.

Kan du forklare oss hvorfor plast-tre er mindre skadelig for miljøet enn et ekte grantre?

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar

Miljødebatten har gått alt for langt! Skal vi ikke bare slutte å bruke energi i det hele tatt for heller å flytte inn i huler og leve i pakt med naturen. Nei! Vi kan leve tilsvarende normalt og miljøvennlig uten å måtte unnlate julegrana på selveste dagen. Det vi heller bør se på er forbruket vi nordmenn har i jula, selv jobber jeg i butikk og kan meddele at folk kjøper som aldri før! Ved at vi kjøper nye tv-er, vaskemaskiner, datamaskiner osv rakker vi bare mer og mer på naturen.

Lenke til kommentar
Synes dere det er riktig å hogge ned et tre hvert år for pyntes skyld, særlig i disse miljøverntider?

Og skal DU ha juletre i år?

juletrer er grantrer (som oftast), bare hogge dei ned, ingen problemer med det, vi har for mange av dei her uansett?

 

Jeg synes det er totalt unødvendig å dra et nytt tre inn i stuen hver eneste år, for så å la det råtne og dø. Idioti.

Skal ha juletre i år ja. I plast riktignok. Ser finere ut, varer lengre, og skader ikke noe.

Kan du forklare oss hvorfor plast-tre er mindre skadelig for miljøet enn et ekte grantre?

Epic :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er totalt unødvendig å dra et nytt tre inn i stuen hver eneste år, for så å la det råtne og dø. Idioti.

Skal ha juletre i år ja. I plast riktignok. Ser finere ut, varer lengre, og skader ikke noe.

Japp. Juletre er en absurd ting. Dra med seg et tre inn i stua, som dør, og derfor drysser det (støøøvsuge... -.-) plastjuletrær er nok heller ikke løsningen. Noen plasthuletrær fra eller til - hvor mye plast er vel det, i forhold til resten av det vi nordmenn har? (DU DER! tastaturet ditt...! f.eks) Just take a look around you. Juletre er en tradisjon of madness. Men jeg skal ha ordentlig juletre :)

 

btw. denne diskusjonen er helt på jordet.

Endret av Spöka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...