_Ferrari_ Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Det jeg regner som helt sikkert, er at de ikke har gjort dette for å holde uvedkommende utenfor WLAN. For de bruker MAC-filtrering, og en hver PC som skal kobles på WLAN'et må registreres. Men jeg har fått svar fra datatilsynet da: Det vises til e-post av 12. desember 2007. Skoleelever har krav på at deres personvern ivaretas, og en lærer kan ikke uten videre overvåke elevenes maskiner. At eleven leier maskinen av skolen er uten betydning i denne sammenheng. Tilsvarende kan ikke en arbeidsgiver overvåke de ansattes PC-bruk selv om maskinene tilhører arbeidsgiver. (Skolen har imidlertid en viss adgang til å loggføre bruk av nettverket for å ivareta driften og sikkerheten. Opplysninger fra loggen kan i utgangspunktet ikke brukes til andre formål.) Overvåkning av Internett-bruken kan kun skje i konkrete situasjoner hvor dette kan sies å være nødvendig, f.eks. i en prøve/eksamensituasjon hvor elevene kan benytte seg av visse angitte nettsteder som kilder. Min vurdering er dessuten at det for skolen bør være en oppgave å lære elevene å tenke personvern og derfor også vise elevene tillit ved å ikke overvåke deres bruk av maskinene/nettverket. De kan ikke gjøre dette uten vidre altså. Det jeg ikke forstår er nødvendigheten.. Man må jo oppgi passord overalt, får de ikke logg nok når vi logger oss på vårt område? Det hele er jo lite brukervennlig i tillegg. Uansett, så tror jeg at jeg må til bunns i hva dette brukes til, og hvorfor det er sånn. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ta er vel neste punkt å spørre it-folkene på skolen hva det er til, for så å gi dem svaret fra datatilsynet og se hva som skjer Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Slettet Endret 20. februar 2008 av Iguil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå