Skogslik Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Ja, eg skal ta glattkjøring o en uke, Onsdag den 19 desember.Det eg lurer på er hvordan det fåregår? og er vi flere som sitter i bilen som skal kjøres til glattkjørings banen?Og er det vi elever som kjører til banen eller sitter vi bare på?En annen ting er at det enkleste for meg er og gå hjem fra glattkjørings banen når det er ferdig, tror dere det gåt bra?( 4-5 km gjennom skog) eller må eg være med helt tilbake til byn igjenn? Lenke til kommentar
discostu Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Da jeg tok glattkjøring, som er noen år siden nå begynte vi først med et kurs. Kjedelig teori. Så ble vi delt opp, 2 per bil og kjørte ned en bakke hvor vi skulle bremse etter forskjellige instruksjoner av kjørelærer. På glatte, på glatte med folk ut i veien og diverse hinder, håndbrekkbrems. Noen bremset også med/uten abs(er det det heter vel? ) men det gjorde ikke jeg da bilen jeg kjørte var såpass ny. Så etter det fikk vi kjøre noen runder på en liten bane, hvor man ikke kunne se langt frem og det brått kunne komme folk og stå biler i veien når man sladda og sklei slik at man må prøve å unngå kræsj. Er bare ting lagd av oppblåsbart stæsj og sånt så er ikke no farlig å kræsje. Etter det fikk vi prøve sånn simulatorting for å se hvordan det var å kræsje i 10km/t. Dette er den artigste delen av det å kjøre opp, ikke at det skal så mye til da resten er utrolig kjedelig(kjøretimer, teori, langkjøring, oppkjøring osv) Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Ok men måtte dere kjøre til og fra banen? For eg vill gjerne gå hjem når vi er ferdige uten og måtte bli med til byn igjenn. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Du slipper helt sikkert å bli med tilbake. Det inngår ikke i opplæringa i kjøre til og fra glattkjøringsbanen. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Den tiden jeg tok glattkjøring, så møtte vi opp på kjøreskolen (2 elever), sat oss i bilen med en kjørelærer. Ene eleven kjørte dertil (ca. 40-50min), og den andre hjem. På banen var det først litt teori. Så var det kjøring på is med og uten hjelpemidler (abs og alt det greiene). Så hadde kjørelæreren en fjernkontroll som han trykka ut noen dukker med, og vi skulle unngå de, eller klare å stoppe før vi traff dem. Glattkjøringskurset er kjempekjekt Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Sakser fra en annen tråd der jeg beskriver de obligatoriske delene av førerkortet. Glattkjøring er bare moro, og du kan ikke stryke. Det er ikke en prøve, bare en erfaring som er nyttig å ha før du kjører på vinterføre. Det er noen aktiviteter, alle foregår på fotballbanestore jernplater innsmurt i olje. Du kjører i 60 km/t nedover en bakke, Når du kommer til den glatte jernplata, skal du bremse på forskjellige måter (en skolebil har ABS-bremser som kan skrus av) og lære hvordan du får best effekt. Det er helt normalt at bilen snur seg 180 grader, så du blir nokså svimmel. Du skal også kjøre på svingete veier, der svingene også er oljete. Unngå de skumgummifigurene som løper over veien. De holdes oppe av tau, og det er ingen som dør om du treffer dem. Læreren sitter ved siden av deg og fjernkontrollerer dem, for å gjøre det ekstra vanskelig for deg. Clutchen i Opelen røyk mens jeg holdt på, så kjøreskolen måtte sende en ekstra bil. Det medførte forsinkelser. Men skitt au :-) Mørkekjøring: PGA regelendringer i 2006 er du bare passasjer i mørkekjøringa. læreren styrer, og bilen er full av elever som tar mørkekjøring. Da kjører dere langs en øde vei, mens læreren viser hvor synlige parkerte biler med og uten varseltrekant er i mørket, med og uten fjernlys. Hele veien er full av "markører", dvs. folk med og uten refleks, parkerte biler og andre hindre. Selv om du ikke kjører selv, er det veldig lærerikt. Det er ingenting å bestå. du skal bare ha vært der... Det er også en langtur. I mitt tilfelle var vi to biler, og hele tiden øvde vi på å kjøre forbi hverandre. det ble MANGE forbikjøringer, men veien var øde, og det var bare hverandre vi skulle forbi. Ikke utenforstående biler. Heller ikke her er det noen mulighet for å stryke. Det er bare obligatorisk oppmøte. Dette var en virkelig langtur som tester utholdenheten. Vi fikk 1 pause. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 ah ok. eneste eg ikkje akuratt ser frem til er og kjøre med bilen full av folk :S blir ganske så nervøs av slikt :/ Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 I de aktivitetene jeg beskriver er bilen aldri full av folk, med unntak av mørkekjøringa. Men da er det læreren som styrer. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Burde det vore anledning til å leike seg litt på isen for å få betre forståelse for korleis bilen oppfører seg på glattisen? Kan jo sjølvsagt vinklast negativt ved at det oppfordrer til uforsvarleg kjøring, men jo meir komfortabel du er med underlaget, jo større er sjansen for å kunne kontrollere bilen i ein situasjon. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Blir det frost her, så tar jeg meg en tur på en stor, tom parkeringsplass og "leker" litt med bilen for å teste hvordan den er på glatta.. Bremser, gass, svinging o.l. Spesielt om jeg kjører en bil jeg ikke har kjørt før. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 I de aktivitetene jeg beskriver er bilen aldri full av folk, med unntak av mørkekjøringa. Men da er det læreren som styrer. Mørke-kjøring har eg hatt, der var det fult av folk men der kjørt ingen av oss så det var jo ikkje noe problem Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Det vart endra i 2005 (?), før den tid kjørte elevane sjølve på mørkekjøringa. Kvifor dei endra dette veit eg ikkje, kanskje dei såg på det som ein risiko? Lenke til kommentar
cm1988 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 hadde glattkjøring den 3 desember i kristiansand, der var vi 4 biler og 2 elever i hver bil. Den ene eleven kjørte til banen, den andre til skolen. Det første vi fikk vite var at vi skulle ha teori i 30 min. Så skulle den ene eleven kjøre i 30 min på rett vei gjennom noe hindringer i veien på glatten, så etter de 30 min hadde gått byttet vi plass mens den andre eleven kjørte hadde eg trafikkulykker inne et hus som er et trafikkprosjekt for ungdom i Kristiansand som heter Trafoen. Internett sida er: www.trafoen.no Etter 45 min inne i huset hadde vi pause i ca. 30 min. Så gikk den andre eleven inn i Trafohuset mens eg hadde kjøring i sving med hindring, med ABS bremser fordi disse bilene hadde ABS bremser og er 2006 modell BMW. og det gøyeste av alt bakkestart på glatten, en lang bakke med stor helling. Der fikk eg vite av kjørelæreren min at eg skulle ta bakkestart med en annen skolebil ved siden av. Etter det skulle det være trafikkskolekonkuransen mellom de 4 bilene, der den som klarte å komme seg fort nok opp vant hver pulje, kom på andre plass. var utrolig fornøyd med det. Etter på det kjørte vi bort til lastsikring og skulle prøve å sikre last og vi fikk prøve oss å sitte i en trailer der vi skulle se kor vanskelig for trailerne å se oss når vi er ute å kjører. For eksempel: blindsonen Etterpå det var det oppsummering og på vei tilbake til skolen for å reise hjem. Men ikke for min del, skulle ha kjøretime etterpå. Lærte mye og hvis du skal ta lappen i Kristiansand, tenk å ta lappen hos en skole som har Trafoen. Det gjør opplæringen lettere og du kan tenke på trafikkulykker mye lettere. Den skolen eg valgte har valgt å følge trafoen på hver glattkjøringskurs. Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) På mørkekjøring er det bare lov og ha med 2 elever i hver bil. Man kjører ikke, men får vist diverse ting. Er ikke helt sikker på om det er lov med flere enn 2 elever på glattkjøringen. Jeg var på glattkjøring 3 desember i år så jeg kan fortelle hvordan det var. Kjøreskolen min ligger i kongsvinger og elevene kjørte opp til glattkjøringsbanen i Våler. Dro kvart over 7 og var framme kvart på 9. Først var det litt teori på et klasserom. Så fikk vi se på en demostrasjon hvor vi fikk se hvor stor bremselengde en trailer hadde i forhold til en personbil. Hva som skjedde med en trailer som låste hjulene på hengern. Banen hvor jeg kjørte var ingen stor åpen bane/plass men flere store brede veier som gikk i en runde. De tingene man tester er: Svingen: Kjøre så fort gjennom man klarer uten å kjøre/snurre ut. Rette opp slædd, jeg kjørte forhjulstrekk så lærern fikk i gang slædden med brekket, så var det bare å ratte. Også skal man bråbremse i svingen uten å havne utenfor. Bakken: Der hadde vi 2 ruter. En som var svingete, der skulle man prøve og holde seg på veien, eller bråbremse og holde seg på veien. En hvor det var kjegler plassert i veien og man måtte svinge unnu+bremse til høyre og venstre for å ikke dra de med. Slålom: Sier seg selv, kjøre mellom kjegler i slalom. Bremsetest: Sammenligne bremselengde i forskjellige hastigheter, 40vs80 km/t. Mellom det glatte området og det som ikke er glatt. Der var også det eneste stedet hvor de hadde ting som kom i veien for deg. Var plastikkpinner som dekket et kjørefelt og gikk opp og ned. Som man kunne prøve og unngå. Hadde også en del inne hvor vi så på noen filmer, skader ved forskjellige hastigheter, sikring av last osv. Og en del praktisk hvor vi fikk prøvd oss på ting filmen hadde handlet om. Glattkjøring er veldig artig, du får prøvd deg på breie slædder, ta pirrutter. Lærern min dro også i brekket når vi ikkke ventet det. En annen gang ga han full pinne i en sving. Endret 12. desember 2007 av Error Lars Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Får ikkje håpe eg må vere med og kjøre tilbake til skolen. men viss vi er 2 stykker og skal kjøre ver vår vei så kan jo eg kjøre til glattkjørings banen og han andre til skolen slik at eg kan gå hjem når vi er ferdige. Skal ha kjøre timer før glattkjøringen så kan jo bare høre med kjørelæreren da om det kan ordnes slik Endret 12. desember 2007 av Skogslik Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Virker som du bekymrer deg litt mye om en smal sak. Ingenting å tenke på. Jeg hadde forresten glattkjøring alene, og det hadde alle de jeg hadde teori sammen med òg. Deilig å slippe å sitte og vente på andremann i en evighet. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) joa er kanje en `smal` sak som du sier men hadde vert digg om det gjik i orden liksom. Endret 12. desember 2007 av Skogslik Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 På mørkekjøring er det bare lov og ha med 2 elever i hver bil. Og hva baserer du det på? Samtlige kjøreskoler her i byen, kjører full bil under mørkekjøringskursene. Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det er faktisk ikke lov, bare ta en titt her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark..._land/1.4265142 "Jeg har hatt med fire elever i mørkekjøring der det bare er lov å ha med to." (Linke knappen funker ikke, er grunnen til at linken er lang og fæl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå