Kubin Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 "Brown: 'It's time to talk to the Taliban' Today, the Prime Minister will announce a major shift in strategy on Afghanistan. Could it mark the beginning of the end of a bloody six-year war? Or is it just spin? As the deadliest year in Afghanistan since the US-led invasion in 2001 comes to a close, Gordon Brown is ready to talk to the Taliban in a major shift in strategy that is likely to cause consternation among hardliners in the White House." http://news.independent.co.uk/world/politi...icle3244696.ece Dårskap eller eneste utvei? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Alternativet er jo å fortsette imperialistkrigen sin mot "terror". Dårskap, nei, diplomati kan løse mye rart det. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 ideelt sett burde både krigsherrer og Taliban være pælmet ut. Synes ikke de burde få lage mer hælvete der. Nå får vi gjøre jobben ordentlig i stedenfor å la svina ta over landet igjen Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 ideelt sett burde både krigsherrer og Taliban være pælmet ut. Synes ikke de burde få lage mer hælvete der. Nå får vi gjøre jobben ordentlig i stedenfor å la svina ta over landet igjen Det er ikke så lett som å "pælme de ut" når de har kontroll over store deler av landet, ingen har kontroll på grensene og det er ikke bare Taliban og krigsherrer som gjør motstand lengre. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Så vi skal la ismalmistene få tilbake makten? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Så vi skal la ismalmistene få tilbake makten? Jeg bare konstaterer det faktum at situasjonen ser ubeskrivelig dårlig ut. Det er ikke snakk om å bare gi makten tilbake til Taliban. Diplomati, ordne en løsning, sørge for at den blir gjennomført. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Men kjenner vi Taliban rett vil vell ikke de gå med på et demokratisk styre i landet? Beste løsningen jeg kan se på problemet er å (tre)doble antallet soldater slik at man kan opprette og holde freden i ommrådene som hele tiden blir overtatt av NATO for så å bli gitt til Taliban igjen. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Men kjenner vi Taliban rett vil vell ikke de gå med på et demokratisk styre i landet? Beste løsningen jeg kan se på problemet er å (tre)doble antallet soldater slik at man kan opprette og holde freden i ommrådene som hele tiden blir overtatt av NATO for så å bli gitt til Taliban igjen. Og hvordan skal det fungere i lengden? Det blir bare mer og mer motstand, både i regionen rundt og innenriks. Det er ikke bare Taliban som gjør motstand lenger. Det er derfor en offisiell løsning der man slår inn igjen hvis de ikke følger akseptable regler og avtaler. Endret 12. desember 2007 av Rampage Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Siste undersøkelse jeg hørte om(på redaksjon en) ville flertallet av afghanerne ha NATO soldater der og ekstremt få støttet Taliban. Jeg tror at hvis man får nok soldater/politifolk til å holde orden og ikke lar Taliban komme tilbake når man har dratt så vil situasjonen snu seg. Verdt å nevne at man hadde mange flere soldater i Kosovo, og Afghanistan er vell til og med større ? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Men når det er ingen som vil sende flere soldater, så er det kanskje fordi det er ingen som tror på det? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Vel, ja, handlingsrommet ser ut til å være enten fortsette å blø ijhel der nede, diplomati og sette inn masse tropper og ta å slå hardt ned på all motstand. Tror ikke nummer 3 ville blitt noe populær (eller at det er noen som er med på det?) og alternativ 1 funker jo allerede særdeles dårlig. Endret 12. desember 2007 av Rampage Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Poenget mitt er at man skal slippe å slå hardt fordi man opprettholder freden i stedenfor å innføre den. Så bla. en dokumentar om en britisk tropp som kjempet i flere dager for å ta og holde en liten landsby for så å få ordre om at de trengtes andre steder. På den måten blir det mye unødvendig kjemping og gjennoppbygningen går tregt. Hvis man fikk utplasert soldater for å opprettholde roen i der relativt sikre ommrådene tror jeg mye ville være gjort. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Vel, det er en mulighet selvfølgelig. Men nå trekker flere og flere troppene sine ut, USA som er hovedaktør har jo prioritert like dumt som tyskerne under operasjon Barbarossa. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Den engelske regjeringen er jo veldig på hæla i forhold til det som skjer i Basra. Der trekker engelskmennene seg nå ut, og islamistiske fundamentalister tar over : "Mr Cable told MPs (that) 40 women had been executed for "personal immorality". He asked if 173 UK troops had died to shift power from "the fascist regime of Saddam Hussein to the terror of the fascist militias" on Basra's streets." http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/7140465.stm Endret 12. desember 2007 av Kubin Lenke til kommentar
tr0ndern Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Den engelske regjeringen er jo veldig på hæla i forhold til det som skjer i Basra.Der trekker engelskmennene seg nå ut, og islamistiske fundamentalister tar over : "Mr Cable told MPs (that) 40 women had been executed for "personal immorality". He asked if 173 UK troops had died to shift power from "the fascist regime of Saddam Hussein to the terror of the fascist militias" on Basra's streets." http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/7140465.stm Og en samlet europeisk venstreside jubler i ekstase over at imperialistsvina omsider er ute... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Brown: Hello Taliban, let us talk an make peace! Taliban: Silence infidel! I KILL YOU Tja, litt mer seriøst så trenger man dialog for å komme noen vei. Men jeg har liten tro på at det er mulig å snakke fornuft til fanatikere som Taliban. Men hva vet vel jeg, kan knapt nok kalles lekmann når det kommer til Midtøsten. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Og en samlet europeisk venstreside jubler i ekstase over at imperialistsvina omsider er ute... Spørsmålet er vel om du klarer å forstå hvorfor det har blitt slik. Dette er jo en sak der forståelse og spytting ofte er omvendt proporsjonale. Jo mindre en debattant forstår, jo mer spytter han. Tror du det er slik at de 60-70% av Vestens befolkning som var imot invasjonen av Irak er "skrudd sammen feil"? "OK. Det var dere som hadde rett. Men dere er ikke rett navla for det." Endret 12. desember 2007 av Kubin Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Som sagt tidligere i tråden så er det ikke bare Taliban og krigsherrer som gjør motstand mot okkupasjonen. Et alternativ som kanskje vil gjøre situasjonen lysere for afghanerne er om NATO forhandler med de mer moderate motstandsgruppenei Afghanistan. Altså de som bare er motstandere av okkupasjonen og ikke er for å innføre ett islamistisk gubbevelde. Hvor mange slike grupper det finnes og hvor store de har jeg ikke peiling på, men jeg vil tro det utgjør en markant andel av motstanden. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hvor har du dette fra? Slik jeg har forstått det er det for det meste Taliban/kriminelle. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg leser andre aviser enn VG Media og forsvaret ser ut til å omtale all motstand som Taliban, selv når det beviselig ikke er Taliban som stå bak. Det forenkler vel kommunikasjonen med folket, hensikten er vel at vi skal gå i geledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå