Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Død" PC - hovedkort, RAM eller skjermkort?

Anbefalte innlegg

Har en "død" PC her. Slår på PC-en, vifter etc starter, men den "dør" like før skjermen slår seg på og den skal begynne å telle ned RAM. Har prøvd å teste med annen CPU og annet skjermkort, uten at det gjorde noen forskjell. Når jeg tok ut RAM-brikka, kom den pipelyden som skal komme når det ikke er RAM i PC-en (men fortsatt ikke noe bilde på skjerm).

SÅ - ettersom det piper uten RAM, er vel neppe hovedkortet avgått ved døden? Eller? Og når viftene går er det neppe strømforsyninga... Kan det være at BÅDE RAM'en og skjermkortet har gått fløyten? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en "død" PC her. Slår på PC-en, vifter etc starter, men den "dør" like før skjermen slår seg på og den skal begynne å telle ned RAM. Har prøvd å teste med annen CPU og annet skjermkort, uten at det gjorde noen forskjell. Når jeg tok ut RAM-brikka, kom den pipelyden som skal komme når det ikke er RAM i PC-en (men fortsatt ikke noe bilde på skjerm).

SÅ - ettersom det piper uten RAM, er vel neppe hovedkortet avgått ved døden? Eller? Og når viftene går er det neppe strømforsyninga... Kan det være at BÅDE RAM'en og skjermkortet har gått fløyten? :cry:

(Fetet ut tekst)

Slik jeg ser det ut fra det, så har du bare en ram brikke?

Om det stemmer så prøv en annen rambrikke.

Lenke til kommentar
Keyboardet i museporten gjør at min PC ikke engang kommer til første pip, selv om det i ditt tilfelle vel enten er RAM som er ødelagt/ikke er satt godt nok i, eller defekt HK.

Men om HK var defekt, ville det vel ikke begynt å pipe når jeg starter maskinen uten RAM-brikke i?

Lenke til kommentar

OK, nå har jeg snakket med naboen (det er hans PC, han leverte den til meg i går for at jeg skulle se på den, ettersom han mener jeg har mer peiling enn han).

I følge han, slo han PC-en på i forigårs, for første gang på et par måneders tid (det er en gammel PC han har som "reserve PC"). Den startet da som normalt, men med en gang begynte Windows å skulle installere driverne for lydkortet på nytt. Deretter hengte hele greia seg i det antivirusprogrammet ble lasta inn. Han starta PC-en på nytt med reset-knappen, da begynte den også å boote som normalt (prøvde ikke å installere noen drivere på nytt denne gangen), men hengte seg nok en gang i det antivirusprogrammet skulle lastes inn. Ved tredje gangs reboot var PC-en "død" (som beskrevet i startinnlegget).

Lenke til kommentar

Det var nok defekt RAM ja - når jeg omsider fikk tak i en passende RAM-brikke å teste med bootet PC-en som den skal.

Så om det er noen her som befinner seg i Nord-Trøndelagstrakten og har en 128mb PC100 SDRAM de tenker å kvitte seg med, gi lyd! (det eneste jeg hadde liggende var en 32mb PC66, og det blir litt lite...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...