aksjetrading Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ingen problem å få ting skarpt med litt høy ISO og 2.8 i alle fall. Her er et bilde jeg tok under en volleyballkamp i en idrettshall: http://www.magnuspallesen.net/index.php?showimage=84 Lit mye støy pga. ISO 1600 http://picasaweb.google.no/akleppesto sjekk under siren håndball. ER dette også helt på tryne? Har brukt blitz på en god del av dem, de er grovredigert, ikkje gjort helt ferdig. Kan ikke se at noen av basketbildene har særlig god skarphet, jeg. Nå jeg ikke sett gjennom alle heller da men. De jeg har sett på, er omtrent like lite skarpe som da jeg tok bilder på F3.5 med ca. 1100 watt ekstra med lys - men fortsatt langt ifra noe jeg ville vært fornøyd med. Da bør du kanskje se en gang til. men uansett. ideen din med lyskaster er helt på tryne. Kordan du klarer å gjøre dette i praksis vil eg gjerne se. flytter du rundt på lyset med ene hånden, mens du fokusrer og fyren av med andre? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Man må vel huske på følgende: Ved blender 1.8 så vil ikke alt være skarpt. Fokuspunktet vil være relativt skarpt. Det skal ENORMT (!!!!) mye ekstra lys til for å kunne oppnå lukkertider på 1/500 sek inne med kitobjektiv @ 55mm. Et 50mm F1.8 objektiv vil kunne gi lukkertider på rundt 1/250 der kitobjektiv gir 1/25 (@ 55mm).. Det er MYE å si! Og om du ligger på rundt 1/50 sek med kit så burde faktisk 1/500 være mulig ved F1.8 Blitz kan hjelpe, men det er vanskelig å få "pent" og naturlig lys i slike omgivelser. Blitz og det andre lyser vil ikke ha samme fargetemperatur. I tillegg så vil sannsynligvis alt bak og rundt motivet bli nesten sort... Endret 7. januar 2008 av lohelle Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Akjsetrading: Jeg ordla meg litt feil. Beklager. Bildene i seg selv er ikke uskarpe, men de er ikke bevegelsesskarpe - de fryser ikke bevegelsen helt. Har funnet ut at man må gå helt ned i 1/800 sekund for å fryse bevegelser i fotball. Å fryse en badmintonball i lufta, er nok enda vanskeligere. Rekorden for høyeste målte fart på en badmintonball, er over 330 km/t. Å fryse et menneske som spiller badminton er nok rundt 1/800 sekund et sted - heldigvis. Hehe. Jeg sprang ikke rundt med 3 lyskastere da. Jeg stilte dem faktisk nesten midt på banen, mens de jeg tok bilde av, spilte på den ene halvdelen av sine banehalvdel. Og ja, det ble varmt og mye skarpt lys for spillerne, men det funket til det jeg trengte det til. Lohelle: Takk for tips. Som jeg skriver til Aksjetrading, så rotet jeg litt med uttrykkene, og mente bevegelsesskarphet da jeg skrev skarphet. Har skjønt at det skal utrolig mye lys til inne i haller. Men dersom man kan komme helt ned i 1/500 sekund, så kan det kanskje fungere med F1,8 da. Blitz mener jeg fortsatt ikke er tingen å utsette spillere for. Kan jo ikke ødelegge kampen de spiller heller, liksom. Har mye å lære som fotografering av sport, men jeg mangler nok litt utstyr også. Endret 8. januar 2008 av Ratleto Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Akjsetrading: Jeg ordla meg litt feil. Beklager. Bildene i seg selv er ikke uskarpe, men de er ikke bevegelsesskarpe - de fryser ikke bevegelsen helt. Har funnet ut at man må gå helt ned i 1/800 sekund for å fryse bevegelser i fotball. Å fryse en badmintonball i lufta, er nok enda vanskeligere. Rekorden for høyeste målte fart på en badmintonball, er over 330 km/t. Å fryse et menneske som spiller badminton er nok rundt 1/800 sekund et sted - heldigvis. Hehe. Jeg sprang ikke rundt med 3 lyskastere da. Jeg stilte dem faktisk nesten midt på banen, mens de jeg tok bilde av, spilte på den ene halvdelen av sine banehalvdel. Og ja, det ble varmt og mye skarpt lys for spillerne, men det funket til det jeg trengte det til. Lohelle: Takk for tips. Som jeg skriver til Aksjetrading, så rotet jeg litt med uttrykkene, og mente bevegelsesskarphet da jeg skrev skarphet. Har skjønt at det skal utrolig mye lys til inne i haller. Men dersom man kan komme helt ned i 1/500 sekund, så kan det kanskje fungere med F1,8 da. Blitz mener jeg fortsatt ikke er tingen å utsette spillere for. Kan jo ikke ødelegge kampen de spiller heller, liksom. Har mye å lære som fotograf av sport, men jeg mangler nok litt utstyr også. hei igjen. som sagt. du kan gjerne se på mine bilder tatt med blitz, en del av de, dette er håndball. jeg prøvde med forskjellige innstillinger for å i alle fall prøve å fryse bevegelsene. det du skrev om å fryse bevegelsene var veldig intressant, takk, har ikkje tenkt sånn på det før. bildene av håndball ble tatt med omtrent 1/60, og ifølge mitt nybegynner syn, har jeg i alle fall klart å fryse en god del bevegelser her, eller hva mener du? Endret 7. januar 2008 av aksjetrading Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå