Gå til innhold

Hjelp til lyssetting

Anbefalte innlegg

Har ikke kommet så langt i selvlæringen at jeg har kommet til dette med lyssetting, men om noen dager skal jeg fotografere i en idrettshall. Jeg testet kameraet mitt (Canon 350D, Canon 18-55mm F3,5-5,6 og Canon 70-300mm IS USM F4-5,6) i en annen idrettshall nylig, og måtte stort sett opp i 1/50-60 for å få nok lys, men dette fryser jo ikke bevegelser - overhodet. I alle fall ikke i badminton. :)

Så, jeg tenkte å ta med meg et par halogenlyskastere, slike man gjerne bruker under husbygging (ala dette). Det er det eneste jeg har tilgjengelig, og jeg gjør fotograferinga gratis for klubben, så det er ikke snakk om å bruke penger for å kjøpe inn noe utstyr.

Bør jeg bruke 1 eller 2 slike? Eller enda fler? Hvor bør jeg plassere dem i forhold til de jeg skal fotografere? Jeg skal også ta portretter av spillere. Helt ordinære bare sånn at klubben har bilder av spillerne sine. Noe spesielt jeg bør gjøre med lyset her?

Jeg har et par ideer selv om hvordan jeg kanskje bør gjøre det, men vil gjerne høre andres meninger før jeg skriver noe mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo ikke vanlig å lyssette deler av en idrettshall for å fotografere sport inne. Lyssterk optikk og høy ISO er mye bedre.

Ja, det skjønner jeg jo. Men ingen av de to alternativene er idag relative. Brukte ISO 1600 på forrige test, og ikke engang da kom jeg under 1/50-60. Bedre optikk er dessverre heller ikke et alternativ akkurat nå.

Så jeg trenger fortsatt hjelp til lyssettingen. :)

Lenke til kommentar
Det er jo ikke vanlig å lyssette deler av en idrettshall for å fotografere sport inne. Lyssterk optikk og høy ISO er mye bedre.

Ja, det skjønner jeg jo. Men ingen av de to alternativene er idag relative. Brukte ISO 1600 på forrige test, og ikke engang da kom jeg under 1/50-60. Bedre optikk er dessverre heller ikke et alternativ akkurat nå.

Så jeg trenger fortsatt hjelp til lyssettingen. :)

ja, ja.

Du trenger i alle fall 6 lamper slik at du kan lage en 3punkts vask på begge banehalvdeler. Flere om du skal fotografere fra alle sider. Og for at kasterene ikke skal lyse for sterkt, kommer du til å trenge en dimmer, eller reduksjonsfilter, men dimmer er å anbefale. Det kan også være lurt med et frostfilter for å myke opp lyset litt. For å få samme fargetemperatur på lyset fra halogen lampene som på utladningslampene i taket, må du nok inn med enten et CTO eller CTB filter foran lampene. (Correction to blue/orange) Dette kan kanskje bli litt tricky, men det er ikke sikkert det har så mye å si. Det kommer litt an på hvilke pærer som sitter i taklyset. Du bør også ha høye stativer for å unngå at spillerene får lyset rett i fjeset.

Litt mye arbeid, ja. Og kanskje litt dyrt å leie dimmer, kjøpe filter osv. Tror faktisk heller jeg ville satset på å låne et lyssterkt objektiv for en kveld. Evnt. også et kamera som takler høye ISO verdier bra. Eller blitz?

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Takk for tipsene, men det jeg ikke har, er det ikke aktuelt å kjøpe inn, leie eller låne (vet ingen å låne utstyr av). Bildene skal ikke brukes på noen helproff måte. Det er først og fremst til topplogo til en webside, og kanskje litt annet på websida.

Så spørsmålet mitt ble vel bare: Hvordan gjøre det best mulig med lyset med 1 eller 2 halogenlyskastere? Skal forresten henge opp ensfargede laken på andre siden av badmintonspilleren, sånn at jeg får det enkelt med å klippe ut til logo e.l. Jeg skal stå på samme sted når jeg fotograferer, mens spilleren beveger seg.

Lenke til kommentar
Jeg sliter med samme problem selv og jeg har canon sin 50 mm linse med f 1.8. Jeg tar bilder av trickere/turnere og da blir det mørke bilder. Noen tips? Jeg vil helst at lukkeren skal ligge på 1/500 men det kan jeg ikke.

Her ser du eksempel på hvor mørke bildene blir, jeg vil helst at de skal bli lysere.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=878572

Noen tips?

Hei

Bildet er litt mørkt men ikke verre enn at det går greit å forbedre det i PS. Det er også enkelt å fjerne uønsket bakgrunn som forstyrrer. Vedlegger et rakst forbedret bilde som kan gjøres mye beder med litt omtanke.

post-39165-1197578510_thumb.jpg

Endret av Lasse1953
Lenke til kommentar

Jeg skal kun ta bilde av en spiller av gangen, på en banehalvdel, så jeg håper 2 halogenlyskastere er nok. Disse tenkte jeg å plassere 45-60 grader til venstre og høyre for spilleren, bak og på sidene for meg. Tar med meg et blankt, hvitt ark som jeg tar bilde av, og setter som referanse i kameraet for hvitbalanse. Regner med å måtte etterbehandle bildene i tillegg.

I tillegg skal jeg altså henge opp ensfargede laken slik at dette blir bakgrunnen på actionbildene.

Er jeg helt på jordet, eller bør dette funke sånn noenlunde?

Lenke til kommentar
Jeg sliter med samme problem selv og jeg har canon sin 50 mm linse med f 1.8. Jeg tar bilder av trickere/turnere og da blir det mørke bilder. Noen tips? Jeg vil helst at lukkeren skal ligge på 1/500 men det kan jeg ikke.

Her ser du eksempel på hvor mørke bildene blir, jeg vil helst at de skal bli lysere.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=878572

Noen tips?

Hei

Bildet er litt mørkt men ikke verre enn at det går greit å forbedre det i PS. Det er også enkelt å fjerne uønsket bakgrunn som forstyrrer. Vedlegger et rakst forbedret bilde som kan gjøres mye beder med litt omtanke.

Kan du sende meg en pm med hvordan du gjordet det med lyset? Så slipper vi å ødelegge topicet.

Lenke til kommentar

På mandag var jeg og fotograferte. Hadde med 3 halogenlyskastere. Tilsammen var de vel på ca. 1100W (tror det var 500+300+300 jeg hadde). Og det hjalp egentlig veldig lite...!

Måtte sette lyset nesten oppå spillerne, og selv da var et altså ikke nok. Kjørte mest mulig på F3,5 (kun på 18mm), ISO 800, og da fikk jeg en del av bildene ned i 1/160, selv om noen ble helt oppe i 1/30.

Det ble noen bra bilder, men ingen perfekte blinkskudd. Forhåpentligvis ble det noe jeg kan bruke til hjemmesida.

Lenke til kommentar
På mandag var jeg og fotograferte. Hadde med 3 halogenlyskastere. Tilsammen var de vel på ca. 1100W (tror det var 500+300+300 jeg hadde). Og det hjalp egentlig veldig lite...!

Måtte sette lyset nesten oppå spillerne, og selv da var et altså ikke nok. Kjørte mest mulig på F3,5 (kun på 18mm), ISO 800, og da fikk jeg en del av bildene ned i 1/160, selv om noen ble helt oppe i 1/30.

Det ble noen bra bilder, men ingen perfekte blinkskudd. Forhåpentligvis ble det noe jeg kan bruke til hjemmesida.

Som sagt er det mye bedre å pushe ISO og bruke lyssterk optikk.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Som sagt er det mye bedre å pushe ISO og bruke lyssterk optikk.

dessverre har jeg råd til hverken kamera med høyere ISO enn 1600 eller bedre optikk... :)

Lenke til kommentar

Kunne du ikke lånt en blitz?

Jeg har også fotografert en del i haller, da søsteren min er på diverse turnstevner rundt omkring.

Fotografering med min 18-200mm var som regel et dødt prosjekt, men med 50mm f/1.8 ble resultatene betraktlig bedre, selv om det ikke frøys bevegelsene helt.

Derfor skaffet jeg meg like gjerne den beste blitzen til nikon, og har tenkt å se hvordan dette blir i haller.

Har du stativ er nok det også å foretrekke. Så en som hadde med seg dette på et stevne, og sammen med blitz ble nok resultatene hans langt bedre enn mine med håndholdt 50mm på 1/120~ f/1.8 :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt det tok du altså bilder av en spiller om gangen foran et hvitt laken? Siden du allikevel skal ha nøytral bakgrunn, hvorfor MÅ du ta bildene i en idrettshall?

Dersom du ikke har nok lys eller rask nok optikk til å gjøre dette, er det ikke bedre å henge opp lakenet utendørs eller et annet sted hvor du kan utnytte dagslyset i stedet?

Lenke til kommentar
Har ikke kommet så langt i selvlæringen at jeg har kommet til dette med lyssetting, men om noen dager skal jeg fotografere i en idrettshall. Jeg testet kameraet mitt (Canon 350D, Canon 18-55mm F3,5-5,6 og Canon 70-300mm IS USM F4-5,6) i en annen idrettshall nylig, og måtte stort sett opp i 1/50-60 for å få nok lys, men dette fryser jo ikke bevegelser - overhodet. I alle fall ikke i badminton. :)

Så, jeg tenkte å ta med meg et par halogenlyskastere, slike man gjerne bruker under husbygging (ala dette). Det er det eneste jeg har tilgjengelig, og jeg gjør fotograferinga gratis for klubben, så det er ikke snakk om å bruke penger for å kjøpe inn noe utstyr.

Bør jeg bruke 1 eller 2 slike? Eller enda fler? Hvor bør jeg plassere dem i forhold til de jeg skal fotografere? Jeg skal også ta portretter av spillere. Helt ordinære bare sånn at klubben har bilder av spillerne sine. Noe spesielt jeg bør gjøre med lyset her?

Jeg har et par ideer selv om hvordan jeg kanskje bør gjøre det, men vil gjerne høre andres meninger før jeg skriver noe mer.

hei. har ikkje lest hva alle andre har skrevet, men jeg har fått tatt veldig fine bilder med 50 mm 1.8.Denne er sykt lysterk, og koster rett under 1000 kr. Denne vil du ha glede av til mye annet enn akkurat dette. Jeg bruker den til konserter, og portrett bl.a. Har en bekjent som har utstyr for store summer, og dette er hans favoritt objektiv, selv om han ikkje har kjøpt den billigste utgaven, men den er mer enn bra nok til oss flest.

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, på tide og få rota meg til å svare på de siste innleggene... :)

Mr.Lid:

Ikke engang F1,8 fryser bevegelsene helt, selv med blitz?

Dipstick:

Det tenkte jeg overhodet ikke på å gjøre, men det har vel sin årsak. Folk jeg tok bilder av, kom på en vanlig trening, og her i Trøndelag er det mørkt fra kl. 15 for tida. Treninga begynte 17:30. Hehe. Men joda, du ga meg en ide til senere.

Akjsetrading:

Hm. Hvordan er den billigste f1,8 på skarphet i forhold til kit-objektivet til 350D da? Er redd for at jeg må helt ned i f1,4 for å klare å fryse så kjappe bevegelser inne i idrettshaller.

Sånn generelt kan jeg jo si at jeg har funnet noe jeg kan bruke til hjemmesidedesignet i alle fall. Så da er jo hovedmålet oppnådd.

En annen ting er at jeg ikke hadde hvite laken, bare noen ensfargede vi egentlig skulle kaste (beige, rød, blå). Det funka sånn noenlunde.

Lenke til kommentar

Nei, på tide og få rota meg til å svare på de siste innleggene... :)

Det er overhode ingen problemmer med å fryse bevegelser inne i en hall med dette objektivet. Kjenenr ikkje kit objektivet ditt, men har flere kit objektiver til nikon, og vil tro det er mye det samme? og forskjellen mellom kit og 50mm er natt og dag. Kan ikkje beskrive det bedre enn det, men om du vil se bilder eg har tatt i basket, så ligger de her.

http://picasaweb.google.no/akleppesto

se under sport eller basket.

Ikkje alt som er bra, men du ser at 50mm funker greit. De bildene med fryseproblemmer er ikkje tatt med 50mm

Lenke til kommentar

Kan ikke se at noen av basketbildene har særlig god skarphet, jeg. Nå jeg ikke sett gjennom alle heller da men. De jeg har sett på, er omtrent like lite skarpe som da jeg tok bilder på F3.5 med ca. 1100 watt ekstra med lys - men fortsatt langt ifra noe jeg ville vært fornøyd med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...