Gå til innhold

7 år for voldtekt og drapsforsøk.


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg her, han burte bli sendt hjem, men det at han ikke er norsk statsborger gjør ikke saken noe viktigere enn hvis en norsk statsborger skulle ha gjort det. Som trådstarter får det til å se ut som så er det verre hvis en utlending gjør det enn hvis en nordmann skulle ha gjort det. Er jeg den eneste som ser det på den måten? Han kunne ha unngått å tatt med "(merk: ikke norsk statsborger)". Håper du er enig med meg her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg referer til artikkelen i vg: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=189937

 

7 år for 2 voldtektsforsøk, en voldtekt og et drapsforsøk? Også i tillegg mener forsvareren at straffen er for streng. Hadde det skjedd en ting hadde det vært en annen sak, men irakeren (merk: ikke norsk statsborger) har gjort fire ugjerninger. Straffen er på ingen måte mild!! Han burde etter min mening ha blitt sendt hjem til Irak for å bli straffet der. En sånn mann er ikke trygg å ha i gatene!

 

EDIT: mild til streng:P

Det tar jeg, som iraker, meg nær av. Selvfølgelig hater jeg en voldtektsmann like mye som personen ved siden av meg, men at du drar fram det at han er utlending gjør deg til en meget useriøs person i mine øyne (velger ikke å si et annet ord som hadde passet mye bedre her). Hva har det med saken å gjøre i det hele tatt? Ja, straffen er alt for mild, men det jeg lurer på er om du hadde sagt det samme hvis det var en nordmann som hadde gjort det. Hadde du postet denne tråden i det hele tatt da, eller måtte du bare dra frem det faktumet at en utlending hadde gjort det?

 

Jeg mener ikke noe rasistisk med det jeg skrev. Skulle bare poengtere at han ikke var norsk og burde bli sendt hjem. Ellers kan man lese det som om han er norsk statsborger med f.eks irakiske foreldre og da har ikke utsagnet mitt om at han burde blitt sendt hjem noen mening ettersom han er fra Norge.

Lenke til kommentar

Det med strenge straffer som avskrekker fungerer ikke. USA har strenge straffer, nesten for strenge, samtidig har de mye mer problemer med alvorlige forbrytelser en oss.

 

Det beste og sikkreste for resten av befolkningen er å rehabilitere dem, det vil hindre fremtidige forbrytelser fra same personen. Lange fengselstraffer burde kunn bli gitt til personer som har gjenntatt seg, eller personer som har gjort alvorlige ting over lengere tid. Skulle hatt no sånn tree strike system. Blir man tatt tredie gang for no alvorlig så er man inne på ubestemt tid.

 

 

Men skal jeg være helt ærlig så har jeg dobelt moral på dette emnet, som så mange andre områder. Hadde forbrytelsen blitt gjort mot meg ville jeg hat personen bura inn for bestandig.

Lenke til kommentar
Men skal jeg være helt ærlig så har jeg dobelt moral på dette emnet, som så mange andre områder. Hadde forbrytelsen blitt gjort mot meg ville jeg hat personen bura inn for bestandig.

Er det ikke sånn med alle? Man kan mene en ting om hva som er bra for samfunnet, men om det skjer noen av ens nærmeste, er det plutselig andre tanker i hodet. "Hadde noen gjort dette mot noen som står meg nær, skulle jeg sørget for at han aldri hadde vært i stand til å gjøre det igjen." tenker nok de fleste men allikevel er det (nesten?) ingen som gjennomfører lynsjemobb- eller drapsplanene de legger. Hvorfor det, mon tro?

 

Er det forresten noen som vet om voldtektsmenn blir sett ned på av de andre innsatte?

Lenke til kommentar
men det at han ikke er norsk statsborger gjør ikke saken noe viktigere enn hvis en norsk statsborger skulle ha gjort det

 

Uenig. Vil faktisk kalle det en graverende omstendighet som burde lede til ennå strengere straff samt utvisning.

 

Dessuten er fengslene i Norge altfor flotte.

Nå kan ikke jeg huske at jeg skrev noe om straffen, men det at han er utlending burte ikke gjøre SAKEN noe viktigere. Voldtekt er voldtekt, uansett hvem du er og hvor du kommer fra. Om straffen burte vært strengere, så sier jeg ja. Jeg ville ha sendt han hjem på sekundet.

Lenke til kommentar
men det at han er utlending burte ikke gjøre SAKEN noe viktigere

 

Hvorfor ikke? Det er èn ting at vi har våre egne kriminelle å handskes med om vi ikke også skal importere dem. Dette er en person som er blitt plukket ut og fått særlig tillit, og som har brutt disse vilkårene. Det burde medføre hardere straff akkurat som når personer i betrodde stillinger bedriver korrupsjon f.eks.

Lenke til kommentar
Strafferabatt og hudfargerabatt er dessverre ikke uvanlig i pottitlandene i Nord-Europa. Hårreisende er det alikevel... denne fyren fortjener kjemisk kastrering og livstid i min oppfatning.

Hva skal det hjelpe på? Det er så ydmykende og jævlig og sitte i fengsel at de som er der, vil aldri tilbake. Dessuten er det et fantastisk rehabiliteringssystem i Norge, noe som gjør at de fleste som går i fengsel, ikke går tilbake.

 

Dessuten er fengslene i Norge altfor flotte.

Altfor flotte? Hva vil du ha, min gode mann? Et fengsel der vaktene alle er hvite menn, og ku-klux-klan medlemmer på deltid og man hverdag blir voldtatt av Mohammed på 150kg i rumpa, i dusjen, når han ber deg plukke opp såpa?

 

Det Norske fengselet er ikke til for å straffe, men for å få dem som har begått en forbrytelse tilbake på riktig kjøl.

Endret av Frohman
Lenke til kommentar
Dessuten er fengslene i Norge altfor flotte.
Altfor flotte? Hva vil du ha, min gode mann? Et fengsel der vaktene alle er hvite menn, og ku-klux-klan medlemmer på deltid og man hverdag blir voldtatt av Mohammed på 150kg i rumpa, i dusjen, når han ber deg plukke opp såpa?

 

Det som menes er at standarden i norske fengsel er alt for åpen... Jeg lurer kraftig på hvor du har fått ku-klux-klan utspillet ditt fra, denne typen utsagn er gjør i alle fall at jeg oppfatter deg som en høyst usaklig person...

 

Det Norske fengselet er ikke til for å straffe, men for å få dem som har begått en forbrytelse tilbake på riktig kjøl.

 

Fengsel er til for at offeret skal få en slags hevn på gjerningsmannen, eller rettferdighet... Fengsel blir i norge da brukt som en straff, fordi det skal på en måte veie opp for det gjerningen som er begått feks "voldtekt."

Dette kan sammenlignes med at du som 6 klassing feks stjal sjokolade på den lokale butikken. Etter stjelingen blir dette oppdaget og mor di blir rasende. Når du kommer hjem venter så straffen, husarrest. Husarrest blir da brukt for att du skal bli straffet for gjerningen du har gjort. Etter straffen har du sannsynligvis funnet ut dette var drit og skal ikke gjennta seg.

 

Dere snakket også om at usa hadde så strenge straffer og at det ikke funket der. Men etter min mening kan ikke usa sammenlignes med noe land viss vi skal regne kriminalitet, med tanke på alle pistol drap og kriminalitet og ustabilitet usa består av...

 

Rehab er vell mere laget for å få forbrytere på riktig kjøl.

Lenke til kommentar

Syv år for voldtekt og drapsforsøk er jo ikke Strengt, langt i fra. Det burde være mer enn 25 år etter min mening, de personene som ble skadet av irakeren, kommer til å leve med pyskiske problemer hele livet og bli redd for alle irakere og utlendinger, dette var skam for meg og for alle irakere synes jeg. Jeg som en iraker og har andre irakiske venner sliter med å vise et godt bilde av irakere, så kommer sånne irakere og ødelegger alt vi har gjort. SKAM... Norge bør formulere nye regler for å akseptere utlendinger her i landet, f.eks at de skal:

 

1- Lære 80% av norske språket.

2- Lære alle reglene 100%.

3- De skal jobbe.

4- Tilpasse seg samfunnet på en måte der både samfunne og personen ikke opplever problemer.

 

Og at de skal testes etter 3 års opphold i Norge. Alle irakere er ikke som ham, men etter denne hendelsen, så vil nesten alle irakere bli sett på som ham, og jeg synes at Norge bør sende ham til Irak, slik at han savner Norge, hvor han fikk den beste hjelpen og støtten.

Lenke til kommentar
Man ser jo hvor utrolig effektivt harde fengselsopphold, og lange straffer eller dødsstraffer har vært i USA

 

Ja, det kan man i noen grad. Kriminaliteten i USA daler. Kriminaliteten i Nord-Europa skyter i himmelen.

 

Dødsstraff er uansett irrelevant. Med livsstid kan man heller ikke begå nye kriminelle handlinger. Og JO, man ser faktisk hvor utrolig effektivt harde straffer er i USA.

 

Rehabilitering er vel nok det eneste "løsningen" i at personen som har utøvet vold mot offeret skal kunne få "hjelpen" både psykisk og fysisk. Lang fengselsstraff er kanskje etter min mening ingen løsning, og derfor ingen effekt på personen

 

-Ikke alle mennesker kan rehabiliteres.

-Overgriper har fler rettigheter og mer hjelp enn offer.

-Offeret, dets familie og samfunnet, føler verken rettferdighet eller trygghet.

 

Slikt kan ødelegge hele samfunn.

 

Kan du backe opp den påstanden?

 

Det er ikke for ingenting at norsk politi og interpol nå opererer med begrepet hyperkriminell. F.eks i Oslo er det et par hundre personer som står for majoriteten av all kriminaliteten, og da snakker vi bare om alvorlig kriminalitet, ikke småtyveri. Det sier seg selv at dersom disse hadde blitt dømt etter fornuftige mål, så hadde kriminaliteten i Oslo blitt halvert på kort tid. I USA er det imidlertid relativt få gjengangskriminelle på grunn av mangel på strafferabatt, og hardere straffer. I resten av Europa som har samme system som oss, fosser også kriminaliteten forover, og hyperkriminelle er tilstede i alle storbyer.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Synes det avhenger veldig av hva man sammenligner med, jeg synes egentlig ikke straffern er så forferdelig mild, men også at den kunne vært strengere. Står forresten ingenting om at han ikke er norsk statsborger, at han er irakisk statsborger betyr nødvendigvis ikke at han ikke er norsk statsborger. Jeg er f.eks både tunisisk og norsk statsborger.

Tror nok ikke de hadde hatt lov til å skrive artikkelen på den måten om han var det, men synes fortsatt at det var dårlig å sette den opp slik. Er også utrolig unødvendig å sette så mye "trykk" på at personen ikke er helt norsk. Det eneste man får ut av det er å bygge opp om hatet til alle nesten-rasistene (og rasistene for den saks skyld), som det tydeligvis finnes flere av her på forumet (skal ikke nevne navn, selv om dere sikkert ikke har nok selvinnsikt til å innse hvem dere er).

 

Dette med straff osv gidder jeg ikke ta opp en gang. Ulempene og hvor meningsløst det er med lang fengselsstraff er så åpenbare at det ikke er vits å diskutere.

 

Hjemsending er tullete. Norge burde vise at vi er bedre, og prøve å gjøre personen til et velfungerende menneske. Jeg tror at sjangsen for at gjerningsmannen blir rehabilitert er langt større når han/hun er innvandrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...