djplaya Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Heisann! Jeg jobber på et lite PC-verksted. Og har en kunde som gjerne skulle hatt backup av sin laptop disk før den blir sendt på rep. Har skrudd ut disken og brukt adapter for og kunne koble den til en stasjonær pc , problemet er at jeg ikke får tilgang til de filene jeg skulle hatt backup av. Det gjelder personlige mapper , sånn som mine dokumenter. Jeg får tilgang til disken , men får en helt enkel feilmelding som F:\Documents and Settings er ikke tilgjengelig - Ingen tilgang. Jeg har sett etter noen innstillinger både på disken og den spessifiserte mappen , men har ikke funnet noe som kan se ut til og hjelpe. Mener jeg hadde et lignende problem selv en gang også , men husker ikke hvordan jeg løste det. Noen 'smartinger' her ? :-) Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Start > Kontrollpanel > Mappealternative > Trykk Vis i menyen > Ta bort haken på "Bruk enkel fildeling" Gå til Min Datamaskin > Høyreklikk harddisken > Velg Egenskaper > Gå til "Sikkerhet" i menyen > Klikk "Avansert" > Velg "Eier" fra menyen > Velg din nåværende bruker fra listen > Huk av for "Erstatt eier for underbeholdende og -objekter og trykk bruk fulgt av ok Gå tilbake til Tillatelser, slett alle brukere untatt System, administrator og din egen bruker. Om disse ikke ligger her må du legge dem til selv, trykk ok. Nå skal du kunne kopiere filene fra disken. Endret 12. desember 2007 av Hille Lenke til kommentar
KAS Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Generelt er dette en dårlig måte å ta slik backup på, da du får en viss grad av innsyn i kundens filer ved å se filnavn og mappestruktur når du skal kopiere. Samt at det blir plundrete å få opp operativsystemet igjen, når ting skal kopieres tilbake (om det i det hele tatt er interessant). En bedre metode er å bruke et imageprogram á la Acronis TrueImage, hvor du får med hele diskstrukturen. Det er vel strengt tatt kundens ansvar å besørge backup av egne data, men når spørsmålet først er brakt på banen... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Dårlig ide å rote til rettighetene til filene til kundedisken. Ta heller et image av disken. Hvis du leter litt finner du sikkert et gratis program som fikser det, ellers har du jo noen komersielle programmer som også kan gjøre det under trial/demo-modus. Her er kanskje noe å start med ? http://www.dinside.no/php/art.php?id=280142 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Kommer jo litt an på hva problemet med maskinen er. Er det problem med Windows-installasjonen så hjelper det lite å ta et image. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Han skal ha backup av disken før den sendes til rep. Eneste måten han får tilgang til disken er med å gi seg selv rettighet til å bruke den. Om han tar image får han jo fortsatt det samme problemet med at han ikke får tilgang. Lenke til kommentar
victurus Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Stiller meg meget skeptisk til at du skal inn i "mine dokumenter" mappene til en kunde. Som folk sier, du må gi deg selv tilgang til dette. Du kan alltids starte en system prosess fra cmd (gode gamle explorer.exe hacken). Dog vil en mye bedre måte være å ta et helt image av hele disken, som folk har foreslått. Victurus! Lenke til kommentar
KAS Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Dere som stiller dere imot image tar ikke poenget. Det er ikke pc-verkstedet som skal ha tilgang til kundes data. Det er kunden som skal ha tilgang til sine data. Poenget er at pc-verkstedet kun skal oppbevare en kopi av disken. Hvis pc-verkstedet ikke får tilgang til filene ved vanlig filkopiering (noe de heller ikke skal ha), bør de ta en speilkopi av disken. Når denne kopien da legges tilbake til den nye disken som kommer i retur kan kunden bruke maskinen akkurat som før og alle filer og rettigheter er uberørt og intakt. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hm, smart. Tenkte helt feil når du fåreslo det. Ville så absolutt gjort det samme. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Dere som stiller dere imot image tar ikke poenget. Det er ikke pc-verkstedet som skal ha tilgang til kundes data. Det er kunden som skal ha tilgang til sine data. Poenget er at pc-verkstedet kun skal oppbevare en kopi av disken. Hvis pc-verkstedet ikke får tilgang til filene ved vanlig filkopiering (noe de heller ikke skal ha), bør de ta en speilkopi av disken. Når denne kopien da legges tilbake til den nye disken som kommer i retur kan kunden bruke maskinen akkurat som før og alle filer og rettigheter er uberørt og intakt. Det hjelper jo da ikke en døyt at ta et image hvis det viser seg at det er feil på Windows-installasjonen. Nå vet vi ikke hva problemet er, og vi vet heller ikke hva butikken har tilgang til å reparere. Dersom feilen f.eks. er at maskinen er helt død, eller at skjermen er knust så er jeg enig med at å ta et image vil være det absoultt beste for alle parter. Lenke til kommentar
djplaya Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) KAS : Det stemmer at det er kundens plikt og besørge backup av data. I dette tilfellet hvor det tydelig er en hardware feil ( en hp pc som er helt svart ) , så sier vi at vi må sende den videre til et aut. verksted av det merket for og kunne utføre en reperasjon. Saken er da at vi informerer kunden om at data kan gå tapt og spør om det finnes viktige ting på maskinen. I de fleste tilfeller er dette hele mine dokumenter mappen. Og vi tilbyr oss og ta et sikkerhetskopi av denne ( så daten kan legges inn av oss eller kunde , etter endt reperasjon. ) De kjører ofte recovery i samme slengen når pc repareres. Dette tar vi jo betalt for. Jeg har med ingen formodning noe interesse i og se kundenes data , men utfører en jobb de har bedt meg gjøre. Jeg skjønner her at speiling ville vært en god ide , men det er jo utrolig mye mer jobb , krever at vi har mye mer lagringskapasitet her ( la oss si vi har 30 slike saker samtidig ) og mer tid. Derfor bruker jeg den løsningen vi har brukt , men nå skal det sagt sies at jeg nettop har begynt i denne jobben , så jeg er klart åpen for andre løsninger og nyttige tips her :-) Jeg hørte et nyss om at det kunne ha noe og si at kundepcen har vista og jeg kjører Xp på den jeg bruker opp imot disken. Tror dere dette har noe og si ? På en annen side , jeg tok backup av en annen disk her om dagen , og da satt jeg disken i en annen laptop som ikke hadde HW problem , og den fungerte smørfint der. Det er jo litt rart , eller ? Den hadde Vista. Hvor lang tid vil det ta og speile en hel disk ? Laptopdiskene er somregel på rundt 160GB , selvom de ofte ikke er fyllt til randen. Takk for svar folkens :-) Endret 17. desember 2007 av djplaya Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå