Gå til innhold

Reuters - årets bilder 2007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaaah, kanskje ikke så mange utrolig, men dog..

Det mest kunstneriske bildet med et budskap var kanskje den brennende sykkelen, men det som gav meg mest følelser var det av ungene som sov/lekte på en madrass på jernbaneskinnene mens et tog suser forbi i bakgrunnen. Det setter tryggheten vår her hjemme i et lett forståelig og trist perspektiv!

Ellers sier bildet fra Beijing meg mye om hvorfor så utrolig mange (~140k) dør i arbeidsulykker hvert år i Kina. Noe som også setter verdien på et menneskeliv i enkelte verdensdeler i et litt uforståelig perspektiv.

Lenke til kommentar

Det var vel en del som kom til Åsta etter togulykken og bare tok bilder, knipset i vei. Mange sa i ettertid at de ikke tenkte, de bare tok bilder. Etterpå, når de fikk en sjanse til å se på bildene fikk de sjokk. De hadde tatt bilder av brennende lik, uten å merke det.

Jeg antar du blir ganske emosjonelt hard av å arbeide som pressefotograf, i alle fall mens du jobber.

Lenke til kommentar
Synes bildet av den brennende bussen med en person inni var på grensen til groteskt... men det var vel meningen også sikkert.

Synes også det var mange bilder hvor jeg egentlig ikke forstår hvorfor fotografen heller vil ta bilde av offeret istedenfor å hjelpe personen :roll:

Det er ikke alltid man kan gjøre noe annet enn å stå å se på når offeret dør.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Synes bildet av den brennende bussen med en person inni var på grensen til groteskt... men det var vel meningen også sikkert.

Synes også det var mange bilder hvor jeg egentlig ikke forstår hvorfor fotografen heller vil ta bilde av offeret istedenfor å hjelpe personen :roll:

Det er ikke alltid man kan gjøre noe annet enn å stå å se på når offeret dør.

Fullt klar over det, spesiellt på bildet av brennende lik i en buss. Men på bildet av den kanadiske soldaten som krøp skadet langs bakken kunne vel fotografen gjort noe for å hjelpe, istedenfor å ta et bilde, tror du ikke?

Lenke til kommentar

Man blir vel kynisk etter en stund. Å snakke om at fotografer ikke gjør nok for å redde liv blir egentlig litt som å mene at politifolk som ikke gråter når de ser et ungt drapsoffer er monstre.

I en krigssone vil det være så mange sårede og døde at det er urealistisk å kunne gjøre stort. Dessuten vil man ofte komme i veien for de som kan sakene sine (saniteten).

Vet du hvordan du skal hjelpe en mann med en skuddskade i hodet? Ikke? Ikke jeg heller.

Ellers er jeg sikker på at pressefotografer prøver å gjøre så mye som mulig når mennesker trenger hjelp. På et skadested der det er sperringer vil det uansett ofte være vanskelig å komme til de skade uten å havne under arrest. Man kan spørre, men that's it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...