jahas Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) HEI! For litt siden (denne uka), skaffet jeg meg skattekort. jeg renget med det ville ligge på omlag 20-25%, men det skulle vise seg å være grundig feil. Til min store forskrekkelse endte jeg opp med en skatteprosent på 54%. mannen bak disken betrygget meg med at det bare var halv skatt i desember, og at det ikke så så stygt ut som det kunne virke. Jeg sa jeg beregnet en inntekt på 45000, og har fra før 2800kr igjen på frikortet. Nå ser det derimot ut som om jeg, etter en samtale med arbeidsgiver, ender opp med en inntekt på 1800kr i den siste lønningen, og derfor ville holdt meg under frikortgrensa. Arbeidsgiver fortalte videre at jeg ikke får halv skatt på de aktuelle lønningene. På skattekortet står det at trekkgrunnlaget for resten av året er på 5000,- og at sum beregnet skatt for 2007 er på 1350,- Det jeg da lurer på er hva som skjer når jeg ikke kommer opp i 45000,- men bare omtrent 39000,-? Kunne jo bare droppa hele skattekortet og fått det på frikortet Endret 12. desember 2007 av jj_89 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Er ikke frikortgrensen på 40k? I så fall er det jo null problem, regner med du ikke har betalt skatt hittil i år? I så fall betaler du bare skatt på de 1800kr du får i lønning neste gang, og så vidt jeg forstår, får du de skattekronene igjen neste år fordi du får 40k skattefritt uansett. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 ok, så jeg går ikke på en smell fordi jeg sa jeg kom til å tjene 45 000,- hørtes i alle fall betryggende ut Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Uansett hvor mye du betaler når du mottar pengene, blir skatt beregnet ut av hvor mye du tjente i løpet av 2007, og i mai 2008 vil du få penger igjen eller måtte betale penger avhengig av hvor mye du har betalt. Hvis du vet at du kommer til å trenge penger neste sommer kan du betale 50% skatt de siste månedene i året (eller alle, hvis du av en eller annen grunn skulle ha lyst), og så få masse penger ved neste skatteoppgjør. Tror det er OK rente der også Lenke til kommentar
spitz Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Tror det er OK rente der også I 2006 var det omtrent likt som en sparekonto, 2.5%. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Håper den har gått opp da, iom. at det er dobbelt så høy rente på sparekontoene i år. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Vel, du trengte egendlig ikke soke om skattekort .... Frikortet gar vel like fint ogsa over fribelopet! Kommer over frigrensen blir det automatisk trekket 50% av lonnen. Vidre ... skattet blir beregnet for hele aret .... du far selvangivelse som du ma fylle ut (vel, idag velger de fleste vel forenklet ... da star jo alt ferdig utfylt .... enkelt og greit, men bor sjekkes. RENTER ... vel akkurat det er vel mindre viktig. Sporsmalet er jo kan du betale restskatt eller ikke??? Om du ikke har spart litt penger pa hoykant er det surt a fa en feit ekstraregning, a fa tilbake er jo alltid hyggelig! En kollege var helt fortvilt da han fikk for lavt skattekort! Restskatt vil han ikke ha! Sa han ringte straks til skatekontoret for a fa nytt med hoyere skattesats - slik at han var sikkret a fa tilbake penger neste ar! Lenke til kommentar
jahas Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 men så lenge jeg allikevel ikke tjener over 40 000,- er det ingen fare? de pengene jeg da blir trekt vil jeg få igjen? Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 men så lenge jeg allikevel ikke tjener over 40 000,- er det ingen fare? de pengene jeg da blir trekt vil jeg få igjen? Stemmer... Lenke til kommentar
jahas Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 men så lenge jeg allikevel ikke tjener over 40 000,- er det ingen fare? de pengene jeg da blir trekt vil jeg få igjen? Stemmer... ok, takker for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå