leif_ivar Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hallo. Jeg bygde meg en pc i August. Jeg brukte Flashmenu programet som fulgte HK til å oppdatere BIOS. Fikk en feilmelding etter at jeg Flasha, men husker ikke hva det stod der.. Tenkte at siden maskinen startet, så måtte vel alt være ok.. Men hvis jeg forsøkte å klokke litt, restartet PC-en med en gang, og fikk beskjed om at det oppstod en feil under klokkingen. Så det har jeg sluttet helt med.. Men maskinen har alltid vært ustabil. Den kommer pluttselig opp med en blå skjerm, og så restartet den. Jeg rekker heller ikke å lese hva som står på blåskjermen, da den forsvinner med en gang. Under spilling restartet den titt og ofte, og ble ganske irriterende til tider. Men den gang virket det som ytelsen var ganske god, helt til den restartet da.. Men nå har jeg lagt inn Vista, og den oppfører seg ganske likt, den restartet titt og ofte, og siden jeg mener å ha et ganske ok Skjermkort, er det merkelig at den sliter med spill som Crysis.. Jeg kan ikke kjøre på mer enn middels på innstillingene, noe som jo er trist i seg selv... Det jeg lurer på er om det kan ha skjedd noe under Flashingen som gjør at den restarter..? tempraturmessig, ligger den godt og kjølig rundt 35 grader på idle, og nærmer seg 50 grader under spill.. Jeg tenkte at jeg skulle prøve å Flashe på nytt, men får da bare beskjed om at jeg har den nyeste BIOS oppdateringen.. Noen som har noen tanker.?? Gode råd taes imot med takk. Oppsettet på maskinen er som følger. CPU: Intel Core2 duo E6850 3,0 GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB. HK: Abit AW9D-MAX Minne: Crucial DDR2 BallistiX pc 6400 2048MB, CL4, Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P PSU: Corsair Powerspply 620W. Skjermkort: XFX Geforce 8800GTS 500M 320 MB GDDR3 PCI-Express, 2xDvi/HDTV/HDCP, 500/1600Mhz. Hdd: 2 stk Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200Rpm. Os: Kjører nå på Vista Home Premium. 32 bit. MVH. Leif Ivar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Har du prøvd å resette CMOS? (BIOS instillingene) ¨ Dette kan du gjøre ved å finne fram til CMOS pinnene på hovedkortet, eller ta ut klokkebatteriet i 15 sekunder. Du bør også kjøre en RAM test. Det følger med en slik test på VISTA dvden. Sett vista installasjons dvden i pcen og boot den. Ta så "Repair windows vista" og finn fram til memory test. Det kan hende at RAM brikkene dine er blitt defekte. Dette gjør at systemet blir ustabilt og restarter. Lenke til kommentar
leif_ivar Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Hallo. Ja jeg har Resettet BIOS ved både jumper flytting, og uttak av batteriet. Dette har ikke hjulpet i det hele tatt. I Everest får jeg helt greie resultater på ytelsestest både på cpu og minne. Jeg skjønner ikke hva som kan være galt.. Hilsen Leif Ivar Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 prøv å sett ram volten til 1.9v. Lenke til kommentar
leif_ivar Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg har forsøkt å sette spenningen til 2,2 og det virker som om den da gikk noe mer stabilt, husker ikke hva som var spenningen var før jeg økte til 2,2 volt. Men er det ingen som tror at bios kan være skadet.. Fikk som sagt feil under flashingen, og innemellom kommer det en feilmelding som det står noe om feil på bios, og at det er anbefalt å oppdatere bios.. Finnes det noen måte å flashe uten å gjøre det med med programmet til Abit. Jeg har ikke floppy på maskinen, men er det andre metoder som er sikre, og hvordan skal jeg eventuelt gjøre dette.. Synd at det ikke går å bare oppdatere samme bios man har.. For det hadde jo vært mye enklere.. Kanskje jeg bare skal innvestere i nytt HK, siden jeg av en eller annen grunn tror det er der roten til alt det vonde ligger.. Men det er bare en magefølelse..Eller er det bare å kaste bort pengene..?? Hilsen Leif Ivar Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Ja det er mulig, men du trenger disse filene fra en oppstartsdisk: COMMAND.COM, IO.SYS MSDOS.SYS Og den siste biosen til hovedkortet.(aw9d15.zip) Lag ei mappe som du kaller Temp under c: Pakk ut filene i aw9d15.zip fila til Temp mappa. Putt de tre filene COMMAND.COM, IO.SYS, MSDOS.SYS inn i samme mappe. Lag en bootbar cd i Nero med alle filene i Temp mappa. Sett cdrom som første boot i bios.(Og bios bør være satt til default). 1. ................. a. ................. b. ................. c. ................. d. Boot into MS-DOS. e. Run "runme.bat" Lykke til. Edit: La med ei zip fil med de tre filene du trenger fra bootdisken. Bootdisk.zip Endret 13. desember 2007 av ghbing Lenke til kommentar
JegHarMangeRareSpørsmålJeg Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Hva med å prøve å flashe på nytt? eventuellt med en litt eldre bios verson? det bør du prøve. spør google om boot cd evt flash bios using cd eller noe slikt.. har gjort det selv men husker ikke hvordan btw.. har ikke ABIT en egen flash ting helt i oppstarten av pc`n? Endret 13. desember 2007 av JegHarMangeRareSpørsmålJeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå