Gå til innhold

Teletopias mobilnett nede?

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

De siste timene har jeg ikke kunnet ta inn signaler fra Teletopias nett. Er det flere enn meg som ikke får kontakt med nettet deres?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Det er stengt. Åpner igjen til nyttår som MTU sitt nye mobilnett.

Les info på www.combitel.no

Hva gjør kundene i mellomtiden? Kan de roame på Telenor så lenge?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Synes egentlig det er ganske kjipt gjort mot de eksisterende kundene... Hadde det vært et stort firma hadde de helt sikkert aldri fått lov til det av PT.

Hva de får lov til er én ting, men dette er jo markedsmessig selvmord. I og med at nettet har vært stengt i ti dager nå, og det ikke har kommet en eneste protest tyder det på at de ikke har så veldig mange kunder. Hva skal sånne folk med en 3G-lisens?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Ditt abonnement vil virke til og med 2. desember 2007 kl. 24.00, Gjenværende saldo kan ikke godskrives eller brukes senere.

Dersom du ønsker å beholde ditt nåværende gsm nummer, må du tegne nytt mobilabonnement og be om å få overført ditt nåværende nummer.

Dersom du ikke har noe alternativt mobilabonnement mellom 3. desember og 1. januar 2007 – ta kontakt med vår kundeservice på 02420 og vi vil finne en midlertidig løsning inntil vi åpner vårt nye mobilnett 3. januar 2008.

Synes det der høres direkte latterlig ut. Skulle nesten tro det var et gutteromsfirma. Jeg hadde aldri godtatt det der dersom jeg var kunde.

Tok også en titt på mtu.no. Prisene deres er jo absurde?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Teletopia hadde nok veldig få kunder, og tipper at de fleste brukte det som "abonnement nr. 2", i tillegg til sitt vanlige abonnement.

Teletopia solgte tidligere i år mobillisensen og kundene til MTU, som også eier Combitel.

I følge Combitel.no skal de åpne nettet 3 januar, og da som en riksdekkende tjeneste. De har bygget ut nettet i Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim - i tillegg til å ha roaming på Netcoms nett i resten av landet.

Når de eier nettet selv, får de mye lavere brukskostnader i forhold til det andre operatører betaler Netcom og/eller Telenor i leie - så det kommer nok til å medføre noen kraftig gode tilbud over nyttår.

MTU har, i motsetning til Teletopia, eierskap i Telebutikken og Klart Svar - og dermed også en stor distribusjonskanal for tjenestene sine i hele landet.

Lenke til kommentar
Tror ikke Teletopia har en eneste oppegående kunde, Cyclo. Det er bare du og jeg som bryr oss.

Du har nok et poeng. Teletopia har heller aldri markedsført seg. Har egentlig alltid sittet med følelsen av at deres GSM nett var mer en "morsom greie" enn noe de virkelig satset på. Hadde liksom en følelse av av nettet deres mer eller mindre bare var en slags "in your face" signal til Telenor fra Robert Hercz, etter at 48 øre dommen falt. Det var jo et mye høyere beløp enn hva Robert Hercz hadde forespeilet. Og svaret var (kanskje) nåja, da bygger vi like greit eget nett. Uansett er det jo alltid SMS-tjenester som har vært Teletopias greie, ikke GSM-nett.

thevoice: Det blir spennende å se hva som skjer ja, men jeg har mine tvil på om de kommer til å matche det Teletopia tilbydde tidligere. De hadde jo i alle år gratis GPRS.

Jeg har også mine tvil om hvor gunstig det er å ha eget nett. Du sier at de får lavere brukskostnader enn ved leie av nett. Det er ikke akkurat gratis å drifte et mobilnett. Samtidig så koster vell en nasjonal roaming avtale litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg kan ikke skjønne annet enn at MTU spekulerer i å bli kjøpt opp av Network Norway. Ikke pga kundemassen, for i og med at de kan stenge hele nettet sitt uten at det blir ramaskrik i media tyder alt på at de har minimalt med kunder.

Derimot har de en viss verdi fordi de sitter på GSM1800-frekvenser, og er det noe NWN behøver, så er det frekvenser. Idag har NWN ca 2x5 MHz i EGSM-båndet, og det er bare ikke nok, med tanke på at de har 100000 kunder idag, et tall som vil øke til det femdoble i løpet av kort tid. Hvis MTU i tillegg får en UMTS-lisens idag blir de en ennå bedre oppkjøpskandidat.

Men alt dette får vi greie på i løpet av dagen, klokka ni blir resultatet av UMTS-auksjonen offentliggjort.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Det er forøvrig en strategi jeg selv ikke synes noe særlig om. Å gjøre seg attraktiv for oppkjøp er egentlig en strategi som ikke gagner kunder i hvertfall.

Forøvrig driver jeg og spekulerer litt i om situasjonen vi har i Norge er bra eller ikke. Vi er jo i en ganske unik situasjon. 2 nasjonale operatører som er pålagt å tilby roamingavtaler med mindre operatører.

Ved første øyekast virker det som en bra situasjon for kunden, sammenlignet med f. eks. Finland. Finland er jo et glimrende eksempel på det motsatte. Mange store operatører, men ingen som har dekning overalt. Slik situasjonen i er i dag så er man som kunde garantert maksimal dekning.

Men på den annen side har det jo en negativ effekt. Det er ulønnsomt for små aktører å bli store. Dermed sitter vi i gjørma i en situasjon hvor vi aldri vil få mer enn 2 nasjonale aktører. Små aktører vil kanskje komme og gå, men ingen av dem vil bli nasjonale.

Jeg er veldig usikker på hva som er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror faktisk at det er plass til en tredje aktør, nemlig NWN, eller nærmere bestemt: nettselskapet deres som heter AMI (kalt opp etter bikkja til direktøren???). Gjennom NWNs oppkjøp av Lebara og samarbeidet med Tele2 sitter de idag på en kundemasse på nærmere en halv million. Og i og med at de bare bygger nett i de mest folketette områdene tror jeg at de er store nok til at det skal gå rundt.

3 fullstendig landsdekkende nett er det ikke plass til, men 2,5 nett er ganske så ideelt. Gjennom at NWN kjøper kapasitet av NC utenfor folketette områder får NC penger til å bygget et tettere nett, samtidig som tre nett i folketette områder betyr en bedre ressursutnyttelse. Selvsagt kan man kritisere NWN for å drive cherrypicking, men for det første har myndighetene lagt opp til dette, samtidig som noen i NetCom har regnet på at dette lønner seg for dem. (Alternativt: NetCom taper minst penger på at NWN roamer hos NC, i forhold til at NWN roamer hos TelenorMobil.)

MTU tror jeg ikke vil klare seg, selv med en UMTS-lisens. Gjennom å slå av nettet viser de at kundemassen er ca null, og når NWN/AMI leder 500000-0 har de et helsikes langt forsprang å ta igjen.

3 gidder jeg ikke å nevne en gang....

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk at det er plass til en tredje aktør, nemlig NWN, eller nærmere bestemt: nettselskapet deres som heter AMI (kalt opp etter bikkja til direktøren???). Gjennom NWNs oppkjøp av Lebara og samarbeidet med Tele2 sitter de idag på en kundemasse på nærmere en halv million. Og i og med at de bare bygger nett i de mest folketette områdene tror jeg at de er store nok til at det skal gå rundt.

3 fullstendig landsdekkende nett er det ikke plass til, men 2,5 nett er ganske så ideelt. Gjennom at NWN kjøper kapasitet av NC utenfor folketette områder får NC penger til å bygget et tettere nett, samtidig som tre nett i folketette områder betyr en bedre ressursutnyttelse. Selvsagt kan man kritisere NWN for å drive cherrypicking, men for det første har myndighetene lagt opp til dette, samtidig som noen i NetCom har regnet på at dette lønner seg for dem. (Alternativt: NetCom taper minst penger på at NWN roamer hos NC, i forhold til at NWN roamer hos TelenorMobil.)

MTU tror jeg ikke vil klare seg, selv med en UMTS-lisens. Gjennom å slå av nettet viser de at kundemassen er ca null, og når NWN/AMI leder 500000-0 har de et helsikes langt forsprang å ta igjen.

3 gidder jeg ikke å nevne en gang....

Plass er det nå helt sikkert. Det var egentlig ikke det jeg tenkte, det kan til og med være plass til fire men ikke for NWN har blitt store.

Det jeg tenkte på er om vi er tjent med situasjonen vi har i dag. Altså at vi aldri kommer til å få mer enn 2 nasjonale. At alle som kommer til blir delvis. Egentlig er det jo ikke annet enn et tankeeksperiment, siden situasjonen er historisk betinget. Det eneste som kan endre situasjonen er om PT plutselig skulle snu angående nasjonal roaming, og det tror jeg ikke kommer til å skje.

Spørsmålet er om vi hadde vært bedre tjent med en situasjon slik som i Finland hvor man har 6 operative nett og ingen nasjonal roaming. Finland er jo et fint sammenligningsgrunnlag da befolkningstallet er omtrent det samme. Mulig at bildet blir litt skeivt pga Nokia. Jeg vil tro at Nokia gir rabatter til lokale operatører, mot at de får drive FOU på nettet deres (men jeg vet ikke).

For å si det slik. Hadde ikke Netcom og Telenor hatt det forspranget de har så kunne det fint vært plass til både 3 og 4 landsdekkende operatører.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne annet enn at MTU spekulerer i å bli kjøpt opp av Network Norway. Ikke pga kundemassen, for i og med at de kan stenge hele nettet sitt uten at det blir ramaskrik i media tyder alt på at de har minimalt med kunder.

Derimot har de en viss verdi fordi de sitter på GSM1800-frekvenser, og er det noe NWN behøver, så er det frekvenser. Idag har NWN ca 2x5 MHz i EGSM-båndet, og det er bare ikke nok, med tanke på at de har 100000 kunder idag, et tall som vil øke til det femdoble i løpet av kort tid. Hvis MTU i tillegg får en UMTS-lisens idag blir de en ennå bedre oppkjøpskandidat.

Men alt dette får vi greie på i løpet av dagen, klokka ni blir resultatet av UMTS-auksjonen offentliggjort.

Jobber du for Network Norway du eller? Virker jo som du sprer dette rundt på alle diskusjonsfora i det ganske land.

Hvis du tar en titt på hva MTU-Gruppen egentlig er for noe, så sitter de på bra mye mer kapital enn det NWN klarer å hoste opp.

Lenke til kommentar

Synes det blir litt vel mye spekulasjon her ang tidligere Teletopia og nå nye delen av MTU.

Kundemassen til MTU er ikke lik null. De har kunder igjennom selskaper som Combitel, MOBB og MTU Link (bedrift). Teletopia sin kundemasse var heller ikke lik null, men såvidt jeg har fått med meg var det diverse ting tidligere som gjorde at det hadde blitt mer arbeid ved å overføre kundene, enn å informere de og be de ta sitt eget valg. Var nesten ingen reaksjoner på dette ifra kunder, grunnet at mange brukte Teletopia som et billig sideabonnement til utenland og datatrafikk. Saldo har blitt tilbakebetalt til de som etterlyste dette mener jeg. Grunnen til nedstenging er flytting av hovedutstyret.

At MTU bygger seg opp for å selges kan jeg ikke annet enn å avvise. Ihvertfall utifra det jeg vet. Det satses tungt, noe som vil merkes ved planlagt lansering som nevnt tidligere er i Januar.

Tror ikke noen selskaper bygger nettverk for flere hundre millioner kroner for så å selge dette. Dette er det nye hjertebarnet til MTU gruppen og det vil vises ved lansering.

Kan ikke si annet enn at det er spennende ting som skjer for dagen når 2 nye nett bygges i Norge! Sitter daglig og oppdaterer samtlige teleaviser etter nyheter. Og dere basestasjonfolk burde vel bare være glade for at dere får flere ting å søke opp? :)

Endret av hsds
Lenke til kommentar
Jobber du for Network Norway du eller? Virker jo som du sprer dette rundt på alle diskusjonsfora i det ganske land.

Skal svare for han jeg. Han gjør nok ikke det nei. Ettersom jeg har forstått så er han ikke i bransjen engang, bare over det normale interessert på samme måte som meg.

Lenke til kommentar
Kan ikke si annet enn at det er spennende ting som skjer for dagen når 2 nye nett bygges i Norge! Sitter daglig og oppdaterer samtlige teleaviser etter nyheter. Og dere basestasjonfolk burde vel bare være glade for at dere får flere ting å søke opp? :)

Det er ikke tull engang. Følger selv også nøye med på hva som skjer. Jeg er garantert at 2008-2009 kommer til å bli en par spennende år innen mobilens verden. Det er jo allerede godt i gang med konkurser (joda, de har ikke gått konkurs enda - men det kommer nok), oppkjøp, avstenging av nettverk og bygging av nye nettverk.

Personlig tror jeg at det er plass til 2 små aktører med egne nett. I hvertfall dersom MTU faktisk gjør noe ut av seg selv i motsetning til Teletopia, som de aller fleste ikke engang visste eksisterte.

PS! Er det noen som vet hvorfor man ikke har tatt i bruk 800Mhz frekvensene som mobilfrekvenser i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du tar en titt på hva MTU-Gruppen egentlig er for noe, så sitter de på bra mye mer kapital enn det NWN klarer å hoste opp.

Nei, jeg er konsulent innen avfall og gjenvinning... Og nabo til NWN. Ok, la gå da, siden jeg kjenner "noen" i NWN har jeg et testabonnement, men det ligger stort sett i skuffen mens jeg venter på at de skal skru på senderne.

Neida, jeg er ikke formann i fanclubben til NWN, men min personlige vurdering er at NWN har større sjanser til å bli store, enn MTU. Argumentene for det har jeg allerede lagt ut på Digi.no og her på amobil.no, så jeg skal ikke dra den historien igjen.

Men kanskje MTU er lykkelige som nisjeoperatør? Jeg skal vedgå at de har bygget mye nett, men kundene er neppe interessert i nettet, slik som cyclo og jeg (Mateo Gold, hvor har du blitt av), de vil ha tjenester og priser. Jeg gleder meg til at det skal bli 3 januar 2008.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...