HoaXed Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Heisann. Nå er jeg lei av å bare stryke på alt jeg skriver og gjør, og vil gjerne ha hjelp til hva i huleste jeg kan gjøre når jeg skrive. Hva kan jeg gjøre anderledes. Og hva er egentlig feil med det jeg skriver? Hva synes dere om karakteren? Er fullt over at jeg ikke skal ha 4, 5, eller 6. Men i det minste 2 kanskje? OPPGAVE 1 – MOBBING For å i det hele tatt kunne ta for seg hva mobbing er, hvilke sammfunsproblemer det skaper, og hvem som faktisk er ofrene er det viktig å kunne definere ordet mobbing. Mange i dagens samfunn mistolker dette ordet sterkt, og blander det som oftest med «erting» eller andre snåle ord. Mobbing er definert på følgende måte: Mobbing er plaging av en person over lengre tid, det kan være en person eller en gruppe som plager. Det er ikke småerting eller en liten konflikt. Når erting blir ondsinnet og avvisende er det mobbing. Mobbing kan være: Verbal (f.eks bruke kallenavn), sosial ( f.eks bli holdt utenfor), materiell ( f.eks få ødelagt klær og eiendeler), psykisk (f.eks bli truet eller tvunget til å gjøre noe), fysisk ( f.eks bli slått eller sparket). Verbal, sosial og psykisk mobbing er mer utbredt en materiell og fysisk mobbing. (Kilde: Foreldreutvalget for grunnskolen, Stopp mobbing.) Så hva er egentlig den største forskjellen mellom en konflikt/erting og mobbing. Den største forskjellen er enkel. Erting er sjelden en ondsinnet handling fra «mobbers» standpunkt og en løsning kan lett utarbeides av de som står dem nær. En konflikt kan være litt mer omfattende men bygger oftere på konkrete saker eller lignende hvor parter ikke har noe spesifikk mot hverandre men dog heller en sak. Største forskjellen er rett og slett at mobbing er ondsinnet, og skadende. Problemet i dagens samfunn, spesiellt i skolene har vært store i lengre tid. Mobbing blir ikke oppdaget, og flere gruer seg for å bli skadet fysiske eller psykisk hver dag. For hver dag som går kjempes det sterkt for å nedkjempe mobbing av visse innstanser. Spesiellt etter Bondeviks nyttårstale for et par år siden hvor problemet ble tatt og forsøkt å gjort noe med. Ifølge Bondevik var det på den tiden 45 000 tusen barn i Norge som gikk under begrepet mobbeofre. Hans mål var å gjøre denne til null innen han gikk av, men som alt annet Bondevik gjorde lyktes han ikke. Mobbing er nemlig fremdeles et stort problem hos dagens barn. Men det er viktig å skjønne at mobbing ikke bare foregår i skolen men også i arbeidslivet. Når det gjelder arbeidslivet er det oftere også vanskeligere å avdekke mobbing og det kan være stedets leder som til og med tar initativet til selve mobbing. Dette gjør også dette til et stort problem, som absolutt bør få like stor fokus som barn som blir mobbet. I dag blir det anslått at over 200 000 tusen arbeidere blir mobbet i forskjellige grader på arbeisplassen, mens hele 100 personer hvert år tar livet sitt. Overaskende tall for mange, men det er faktisk slik at det er fler som dør av mobbing som av arbeidsulykker. Men hva er egentlig forskjellen på mobbing på arbeidsplassen og i skolen? Det som i alle fall er sikkert er at årsaken til mobbingen er anderledes. Mens skolemobbere ofte leter etter noen å «drite» ut, eller gjøre livet surt for av ulike årsaker. Kan man ofte på arbeidsplassen finne direkte årsaker mellom bedriften og mobbesituasjonen. Dagens arbeidssamfunn er sterkt preget av stress, og underbemanning av ansatte og ledelse og kan settes i sammenheng med årsaker til mobbing. Når det forekommer mobbing på en arbeidsplass kan man definere denne som en langvarig nedvurdering av en ansattes innsats og ferdigheter. Det psykiske står oftere i sentrum når det mobbes på arbeidsplassen og gir deretter mer psyikiske lidelser hos mobbeofrene enn hva skolen påfører. Problemet som medfølger dette er sykefraværet. Mange ønsker å sykemelde seg, eller bli uføretrygdet fordi de ønsker å komme seg unna eller pga psykisk nervesammenbrudd. Og ikke for å være frekk, men det koster faktisk oss vanlige skattebetalere mellom 20 – 30 milliarder kroner... Vi finner flere eksempler på mobbing i dagens samfunn. Det som feks er uskyldig morro kan bli ansett som mobbing fra mobbeofret sitt synspunkt. Ofte kan vi finne flere årsaker hos mobbere som kan utvise grunn til hvorfor de selv aksepterer det de gjør. Frustrasjon, sinne, eller sosiale faktorer spillere ofte en så stor rolle at mobbingen blir ekstrem. En mobber er gjerne en person som er ute etter folk som kan virke engstelige, følsomme, usosiale, stille, og rett og slett svakere person. En mobber vil ha kontroll, og elsker når han får det. Mobbere finnes overalt og kan være hvem som helst. Jenter, gutter, menn, damer i alle aldere og sosial status. Det som er felles med alle er kontrollavhengigheten, og avhengigheten av å ødelegge andres selvfølelelse. Dette får mobberen selv til å føle seg god, eller føle seg sosialt tilpasset et miljø hvis dette miljøet aksepterer mobbingen. Men er det kun mobberen selv som er problemet? Det er faktisk som nevnt også gjenger og sosiale miljøer, rettere sagt den passive gjengen som ofte oppfordrer til selve mobbingen. Disse er like medskyldige som de andre, selv om fler aksepterer det å være med i denne gjengen. Alle vet at det er mobbing i samfunnet, skolen, arbeidslivet, familien og egentlig overalt man befinner seg uansett hvilke status og miljøer man befinner seg i, uansett hvilket folkeslag man hører til, og uansett hvor godtroende man er. Men hva kan hvert enkelt personlig individ gjøre med dette problemet? Svaret er egenltig kort og konsist; Ta avstand ifra mobbing, ekstremisme, rasisme, og alt som fordømmer et menneske eller individ uten å være innenforstått med at det man gjør faktisk er etisk riktig. Men når det gjelder nasjonalt plan vet man at det å fjerne mobbing ikke er noe man gjør med en gang. Og det var det Bondevik viste i sin tale for folket når han ledet landet. Han mente som nevnt tidligere at mobbing burde gå far 45 000 tusen barn til null innen 2007. Og han tok feil, selvfølgelig. Hva annet kan man forvente, man kan ikke fjerne mobbing fra samfunnet. Det vil alltid være konflikter mellom mennesket. Vi er dyr, og det er slik vi genetisk er bygd opp. Men det han gjorde var å senke antall mobbede drastisk, noe som gjør at det faktisk var vellykket og det viste Bondevik. Dog har vi fremdeles et problem. Når det gjelder mobbing vil det alltid finnes et mørketall... Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Det skulle nok minst ha vært en 2'er, ja. Innholdet var litt vel enkelt og "faktabasert", med det mener jeg at det mangler dine egne drøftinger, løsninger/konklusjoner osv. Nå kommer det riktig nok litt an på oppgaven hvor mye av dine egne meninger du skal/kan ta med, men å se en sak fra flere sider trekker nok aldri ned. En annen ting som trekker ned er at hele teksten ble veldig "oppramsende". Du mangler flyt i det du skriver. Du burde også se litt på hvor det passer med avsnitt, men akkurat det kan jeg ikke se for meg at trakk så veldig ned på karakteren. Vil tro den greieste måten for deg å bli bedre på er å ta til deg kritikken du får av læreren og bruke det til neste gang du skriver. I tillegg burde du lese mer. Spør gjerne om å få lese andres tekster (gjerne de med 5-6 i norsk) og se hvordan de gjør det. Endret 12. desember 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Takk for konkret kritikk. Det er her problemet er med læreren. Han sier selv at alt bare er rot, og kronglete hver eneste gang. Prøver å dra ut mer hva jeg skal gjøre med han svarer bare "Les mer, jeg vet ikke". Til noen andre i klassen satte han bare ett stort spørsmålstegn over hele stilarket. Igjen, takk for tipsene. Har nynorsk skolestil i morra så da får vi se Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Du har nok en ufattelig dårlig lærer i så fall. Da jeg gikk på skolen fikk vi alltid et skjema sammen med karakteren. Der sto det hva som var bra, hva som var mindre bra, hva som manglet osv. I tillegg sto det ofra hvordan vi burde øve for å bli bedre, hvor vi kunne finne aktuelt stoff osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå