1r9b1k7 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Har om stråling på skolen, og har gjort diverse forsøk. Men det er enkelte problemstillinger som jeg står litt fast ved. 1. Hvorfor reflekterer en bok infrarøde stråler fra en fjernkontroll? 2. Har et forsøk om "bølger". Der strakk vi ut en fjær og lagde bølger i forskjellige størrelser. Vi så da at ved små bølger/bølgelengder gikk det raskere enn ved store bølgelengder. Men hvordan registrerer man energien? Takker for svar! Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 2. Har et forsøk om "bølger". Der strakk vi ut en fjær og lagde bølger i forskjellige størrelser. Vi så da at ved små bølger/bølgelengder gikk det raskere enn ved store bølgelengder. Men hvordan registrerer man energien? Takker for svar! Tell hvor mange bølger i sek/min og bruk et eller annet regnestykke til å regne ut energien. Husker ikke helt hvordan regnestykket skal være, though.... Lenke til kommentar
1r9b1k7 Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Ja, har gjort det. Finnes det ett svar på spørsmål 1? Har selv tenkt på at overflaten er flat og glat/glinsensde gjør at den reflekterer ir-stråler. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 IR-stråling = «lys» Boka reflekter IR-stråling på same måte som lys. Boka sender også IR-stråling («varmestråling»), men det på ei anna bølgjelengd. Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 IR-stråling = «lys» Boka reflekter IR-stråling på same måte som lys. Boka sender også IR-stråling («varmestråling»), men det på ei anna bølgjelengd. Enig her, IR er stråler man ikke kan se, selv om videokameraet mitt kan se det.... Lenke til kommentar
1r9b1k7 Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Ja, takk for svar! MEN; i forsøket bruker jeg ett papirark (A4) som jeg holder helt inntil fjernkontrollen slik at tv'en ikke skal få signaler. Den får da IKKE signaler, men hvis jeg holder arket litt unna (fra 1cm og oppover), får tv'en signaler. Hvorfor er det forskjell? Arket er der hele tiden, og avstanden fra fjernkontrollen til tv'en er lik hele tiden. Det er kun avstanden mellom ark og fjernkontroll som forandrer seg. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ja, takk for svar! MEN; i forsøket bruker jeg ett papirark (A4) som jeg holder helt inntil fjernkontrollen slik at tv'en ikke skal få signaler. Den får da IKKE signaler, men hvis jeg holder arket litt unna (fra 1cm og oppover), får tv'en signaler. Hvorfor er det forskjell? Arket er der hele tiden, og avstanden fra fjernkontrollen til tv'en er lik hele tiden. Det er kun avstanden mellom ark og fjernkontroll som forandrer seg. Vet ikke det sikkert, men hvis jeg skal tippe reflekterer papiret strålene fra fjernkontrollen bakover, der de treffer veggen og blir reflektert fram til tv'en... Det skjer ikke når du holder arket helt inntil siden stålene ikke går igjennom arket og de ikke har noe sted å slippe ut... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå