firberblad Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Hei, Sorry for at emnetittelen ikke var bedre. Det begynte i går med at jeg skulle legge inn Vista (64 bit). Noe som gikk greit. Når det var gjort la jeg merke til at Hardisken jobbet/crunchet konstant. Den stoppet aldri. Det var umulig å kjøre flere prosesser av gangen. Prøvde å installere et spill fra fra en DVD-plate. (orginal Lost planet). Dette tok ca 40 minutter, og det eneste jeg gjorde i bakgrunnen var å laste ned/installere opdateringer til windows. Jeg prøvde også å kopiere en mappe på ca 9 gb fra en disk til en annen. Dette tok nesten 20 minutter. Syns det var sykt lang tid. Det går jo mye fortere i Xp. Ser også at installasjon av små enkle filer på et par mb, samt explorer ender opp med å "ikke svare". Små applikasjoner fører til at hardisken jobber på spreng i mange minutter. Det meste går sykt tregt. jeg har lagt inn alt av drivere til hovedkort, skjermkort, Lydkort etc. Det tok henholdsvis 5 og 3 minutt å legge inn drivere for chipset(nfoce) og skjermkort. I XP tar jo dette nesten bare noen sekunder. Finns det noen spesielle drivere til CPU'en som jeg bør legge inn? Jeg har prøvd å legge Vista inn på to fysisk forskjellige hardisker, med det samme resultatet. Hardware er: E6850 uklokket, 4 GB ram, corsair 6400, 8800 GTS skjermkort, hovedkort 680 sli fra XFX. Den funker sykt bra i XP, men jeg får snart nervesammenbrudd av Vista. Ytelsetesten i Vista gir 5.6 i karakter. la merke til at ytelsen i Crysis var langt dårligere enn i xp. Er det noe jeg har gjort galt? Har lagt inn Vista tre ganger nå på et døgn, men sliter fortsatt. Er det drivere utenom nvidia sine nforce drivere og skjermkort jeg trenger å legge inn? (og lyd da).? Noen tips? Endret 13. desember 2007 av firberblad Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Vilken type harddsik har du? IDE eller SATA? 7200rpm eller 10,000? osv.. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 hastigheten på filkopiering blir fikset i SP1 som kommer snart. Jeg har et relativt likt PC-oppsett (Core 2 Duo, 8800 GTS, 4 GB RAM osv) og opplever ikke de samme problemene (bortsett fra filkopiering) som du nevner her. Jeg har dog et P35 Intel-basert hovedkort. Går helt greit å legge inn drivere til meg. Lenke til kommentar
BoC_SantaCruz Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 jeg har bytta maskin.. hadde xp pro på den gamle.. kjøpte ny maskin, hadde før laptop med 100 gb disk på 7200rp, når har jeg sata2 disker på 7200 rpm.. for meg går kopieringen over dobbelt så raskt... eks extrakte 4 gb dvd fim med winrar brukte jeg før over 4 min, nå bruker jeg 2 min.. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Vilken type harddsik har du? IDE eller SATA? 7200rpm eller 10,000? osv.. I har pr. nå XP på SATA disk, (7200), og Vista på IDE (7200). Prøvde i går med bare VISTA på SATA disken, men resultatet var det samme. Noen nevnet noe med "S.M.A.R.T drive.". kan det ha noe med det å gjøre? Har sett i manualen for HK men ikke funnet noe der om det. Andre har prøvd memory mapping og hatt stor suksess med dette. Heller ikke denne funksjonen finner jeg i min BIOS. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 S.M.A.R.T. har med feildetektering å gjøre. Det står for Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology. Personlig tviler jeg på at det har noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Du har nok rett i det. Når jeg fyrer opp disken med XP så går det så det griner. Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Har du skrudd av auto defragmentering? Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Du kan jo prøve å legge inn SP1. Her finner du en guide hvordan du gjør det. Merk deg at det enda ikke er final release, så det kan være noen bugs. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Har du skrudd av auto defragmentering? hmm, jeg skal i hvertfall sjekke. Har ikke satt den på selv, men er den på som "default"? Endret 12. desember 2007 av firberblad Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Vista SP1 skal hjelpe på overføring, men synes det var vel lang tid det tok å overføre. Er nøtt til å være en annen feil.. Har du vista å xp installert på samme partisjon? Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Nei, det var på en annen partisjon. Men, det kan se ut som maskinen har kjørt en slags diskfrag. Når der ivhertfall situasjonen en helt annen. Kopierte 1.3 gb på ca 30 sek. Skal forske litt mer og oppdatere posten. Endret 12. desember 2007 av firberblad Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Da kan det se ut som om ting har gått seg litt til. Virker som om disken(e) har kjørt noe index/defrag greier. Nå er den ivhertfall normal og Vista funker veldig bra. Begynner nesten å se lyst på det. Lenke til kommentar
Trøtt Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Kan generelt anbefale (dersom man er litt "tøff" ) å skru av indekseringen av filer samt å slå av alt det han tar backup av automatisk for å kunne gjenopprette systemet... ikke rart det går tregt når du kan stille filer og operativsystem tilbake etter endringer. Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Har du skrudd av auto defragmentering? hmm, jeg skal i hvertfall sjekke. Har ikke satt den på selv, men er den på som "default"? Ja den er på hele tiden, se også på windows defender innstillingene. Her kjøres det scan titt og ofte uten du vet det. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Har du skrudd av auto defragmentering? hmm, jeg skal i hvertfall sjekke. Har ikke satt den på selv, men er den på som "default"? Ja den er på hele tiden, se også på windows defender innstillingene. Her kjøres det scan titt og ofte uten du vet det. Jeg la nettopp merke til at Harddisken begynte å jobbe etter at jeg hadde installert LOTRO(lagt på egen mappe bare for å ha det sagt). Av en eller annen grunn vokste mappa med VISTA fra ca 7 gb til 12 gb. Tar den backup av noe eller slikt? hvor kan jeg deaktivere dette? Har slått av defrag, men noe skjer ihvertfall. Når jeg tar en titt på system verktøy/overvåkning ser jeg at det ofte skrives til system/regbackup og selv om jeg ikke har startet noe operasjoner selv, så driver disken å skriver med 30-40 mbs. Endret 13. desember 2007 av firberblad Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Ja kan være backup den holder på med, og scanning. Gå på kontrollpanel\security også på windows defender og trykk på tools og så på options, der finner du (automatically scan my computer) Der står som oftest daily. Så denne kan du trykke av og manuelt scanne selv når du trenger det. På backup delen finner du det på System and Maintenance og så på Backup and Restore senter. (btw, har os på engelsk) EDIT: Du finne egentlig en hel haug med masse ting som får haddisken din til å gå tregt. Det er muligens system restore også som står å går, der den lagrer tideligere tider på pcen i tilfelle ting skal gå gale. Denne har jeg på, fordi jeg overklokker mye. Så her går ting gale iblant:P Endret 13. desember 2007 av Bentus Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Tror jeg har funnet syndebukken. Eller en av de. System volume information. Den er jo i færd med å spise opp all plassen på Hardisken. Windowsmappa blir jo bare større og større. Nå er den snart på 13 gb. Må se nærmere på dette. Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 OKey, sifra da når du finner det. *nyskjerrig:P Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) OKey, sifra da når du finner det. *nyskjerrig:P Åssen kan jeg slette gjennopprettingstidspunkt? Har ca 25 stykker etter en dags bruk. Never mind. Fant det ut. Kjørte diskopprydding og fant at noen "dvalemodus" filer tok opp 4 gb Endret 13. desember 2007 av firberblad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå