spindle Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Har kjøpt en Seagate Barracuda V 120 GB som skal erstatte en ibm 40gb og en wd 80gb (støyhensyn). Første forsøk: Hadde kun den nye disken på ide1, laget 2 partisjoner og la inn xp. Alt gikk usannsynlig sakte , sist gang jeg la inn xp gikk det mye fortere, men får lagt inn etterhvert. Kobler på den gamle 40gb disken som slave på samme ide-kabel. Prøver så å kopiere ca 10 gb fra denne til den nye disken. Windows anslår 65-70 minutter, så blir tidsanslagene helt borte.... Har lagt inn Via 4-in-1, udma er på. Jumperne er riktig stilt og kabelen riktig. Hovedkortet er et MSI KT3 Ultra m/Via KT333 chipset. XP2000+ m/512 mb ram. Prøver så å starte opp med den gamle wd system-disken og ibm'en, og kopiere tilsvarende mengde data. Det går utrolig mye fortere, så ikke tvil om at noe er galt. Kan det være at det er feil på den nye harddisken som skaper feil, eller er det en merkelig konfig. feil som jeg har oversett? Har også en Seagate 80gb som har stått på raid-kontrolleren til nå, må den formateres eller vil den virke rett på en vanlig ide-kontroller? Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Står disken oppsatt med DMA på? Ellers kan du jo ta en runde med Seatools eller hva de heter. (Feilsjekkingsverktøy fra Seagates hjemmesider) Angående flytting fra raid til vanlig kontroller, dette vil funke greit så lenge raid disken ikke er i et raidoppsett fra før. Lenke til kommentar
spindle Skrevet 8. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2003 DMA er på ja (hadde skrevet det i den første posten). Seatools har jeg også prøvd, ingen feil. Lenke til kommentar
Combat33 Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Hvilke format bruker du? Etter jeg formaterte til NTFS fikk jeg en meget bra ytelse forbedring og då har det ingen betydning med flere partisjoner http://www.dinside.no/php/art.php?id=84013&=katnav Lenke til kommentar
IthMcMos Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Jeg vet ikke om dette har noe å si, men hvis IDE kabalen ligger på en måte over HK mitt, så er harddisken veldig treg og oppfører seg rart. Prøv å la IDE kabelen stå rett ut fra HK. Vet dette høres veldig rart ut, men det skader ikke å prøve. :-? Edit: Ja, jeg har akkurat samme hovedkort som deg. Formateringen og partisjoneringen hos meg gikk også grumlesakte! Lenke til kommentar
spindle Skrevet 8. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2003 Det er ikke partisjonering & formatering som tar tid, det er fil-behandling. Tok tiden istad på en kopiering, fikk ca 1,5 megabyte / sekund, på mp3-filer som var i snitt 5 mb store, mellom ata-100 disker.... Kjører NTFS. Tror nok ikke kabelens beligenhet har så mye å si....men min er ikke liggene over hovedkortet uansett. Prøvde den i en annen maskin nå istad og den hadde samme oppførsel der. Kan ikke skjønne annet enn at det er noe feil med selve disken. Får ta den med ned på komplett mandag. Utrolig irriterende å kaste bort så mange timer på noe sånt.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Windows tidsanslag har jo aldri fungert. Prøv Sisoft Sandra for å teste hastigheten på selve disken, vil tro Komplett vil spørre om det. Er det ikke så at det går tregt å kopiere filer mellom to disker på samme IDE kanal, tror det skal gå fortere hvis de sitter på hver sin kabel? Lenke til kommentar
spindle Skrevet 9. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2003 Windows tidsanslag har jo aldri fungert. Prøv Sisoft Sandra for å teste hastigheten på selve disken, vil tro Komplett vil spørre om det.Er det ikke så at det går tregt å kopiere filer mellom to disker på samme IDE kanal, tror det skal gå fortere hvis de sitter på hver sin kabel? Windows' tidsanslag er akkurat det - anslag. Og når den anslår over en time for under 2 gb så er det noe som ikke stemmer. Hastigheten jeg målte, 1,5 megabyte/sekund er forøvrig målt med stoppeklokke.... Om det at de sitter på samme kabel vet jeg ikke sikkert, jeg tror ikke det, men i mitt tilfelle har jeg sammenlignet med to andre disker i samme konfig og det gikk MYE fortere. Når jeg prøvde i en annen maskin var det også mot to disker på to forskjellige kabler, og det fungerte like dårlig begge ganger. Det er veldig merkelig at en ny harddisk skal virke på en slik måte - ingen feilmelding, men veldig lav fart, og jeg kan ikke si at jeg skjønner at det er en fysisk feil med den. Men jeg ser egentlig ingen annen forklaring... Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Gjør som hårek skriver. Kjør en test med SiSoft Sandra før du drar til Komplett. Skriv ut rapporten til SiSoft, og ta den med til Komplett. Noe sier meg at denne HD`n har et problem. Alt du kan ta me deg av dokumentasjon til Komplett gjør det litt lettere for både de og deg. Er resultatene fra SiSoft de samme som du opplever, så tror jeg, hvis jeg kjenner Komplett rett at de bytter disken din til en ny uten videre diskusjoner. P.S. To ting som er særdeles viktig: Vær hyggelig og seriøs i butikken (noe jeg regner med at du er), og ikke minst: SLETT ALLE DATA før du plukker ut disken av maskinen din. Man kan jo aldri vite........ Lykke til! Som Øystein Sunde sier: "Hvorfor hender alle ting på en fredag, eller på en lørdag"? Lenke til kommentar
spindle Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 Sandra var ikke dumt det, sammenlignet med min Barra IV 80gb. V'ern var jevnt over raskere på lesing, men på skriving var bildet ett annet: Sequential write: Seagate Barracuda IV 80 gb: 24 MB/s Seagate Barracuda V: 2027 kB/s Random write: Seagate Barracuda IV 80 gb: 6 MB/s Seagate Barracuda V: 705 kB/s På buffered writing derimot var V'ern mye raskere igjen. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Hvilke format bruker du? Etter jeg formaterte til NTFS fikk jeg en meget bra ytelse forbedring og då har det ingen betydning med flere partisjoner Kan ikke si at eg merker noen problemer med å overføre store filer fra c til f. Bruker fat32 og cluster size 32kib, c=100GIB, f=46GIB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå