Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe ny ultraportabel "business"-modell. Pris i utgangspunktet ikke et tema.

Anbefalte innlegg

Hei.

Emnet sier vel det meste. Jeg vurdere å kjøpe meg en ny ultraportabel pc til jobben. Lurer derfor på hva som er det beste på markedet for tiden?

Synes det er vanskelig å vurdere de forskjellige modellene opp mot hverandre.

PC-en skal primært brukes til MS word,excel,powerpoint og visio, men bør være kraftig nok til å kjøre MS Virtual PC/VMware. Dvs minst 2 GB RAM.

Ca 12,1" skjerm(gjerne wide) og vekt under 2 kg. Gjerne med innebygget DVD/CD (ikke et must).

Batterilevetiden er også viktig, da det blir en del reising, bl.a. på fly.

Har sett litt på HP Compaq 2510p , som jeg synes ser bra ut. Men har ikke testet denne, noen som har erfaringer med denne? http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...=reg_R1002_NONO

Men nå har jeg også hørt noe om ny skjermteknologi (OLED?), som skal spare strøm. Er dette noe å satse på? Evt hvilke modeller er da aktuelle.

Innebygget 3g/super 3g, kan også være noe å vurdere.

Ser nå at dette ble et meget rotete innlegg, men jeg har prøvd etter beste evne og definere mitt behov/ønske.

Men i bunn og grunn så lurer jeg vel egentlig på hvilken modell som er den BESTE ultraportable PC-en på markedet nå?

Setter pris på om noe gidder å ta seg tid til å gi meg gode svar, med begrunnelser.

På forhånd takk.

Med vennlig hilsen Mummitroll3t ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare kjennskap til Dell, men XPS M1330 har alt du ønsker, med 13.3" skjerm og innebygget DVD. Har denne selv og er godt fornøyd, Med 9-celle batteri og LED skjerm holder den glatt 3-5 timer med "enkel" bruk.

De har også en Latitude D430 som er mindre, og "svakere" - får den ned i 1.36 kg, da med ekstern DVD og slikt.

Lenke til kommentar

Hei Mummitroll3t.

Velkommen til forumet! :-)

Er på jobb, men skal prøve å svare så godt jeg kan på tida jeg har ledig...

Jeg har mye erfaring med HP, Lenovo og Fujitsu Siemens maskiner da jeg jobber med disse daglig.

Maskina du har plukket ut er en meget god maskin. Den er solid bygget, alright ytelse og bra batterilevetid(anbefaller å kjøpe reisebatteriet man setter under maskina, da den gir en reel brukstid på over 8 timer(har klart 11 selv) ved normal bruk). Den kommer også med innebygget UMTS nå(om man kjøper uten kan dette ettermonteres enkelt). Dette er normalt den maskina jeg anbefaller i denne klassen.

Alternativene er Lenovo's X61/x61s serie, som er noe lettere og enda mer solid men mangler litt ytelse, og Fujitsu Siemens P7230 som er en utrolig lekker 10,6" maskin med innebygget DVD-brenner, har denne som "sofa PC" selv(ja jeg vet den er ALT for dyr til sånn bruk) med fantastisk batterilevetid(har kjørt den i over 12 timer med ekstra batteri(sitter i DVD'bay), og da innstallerte jeg bla office på den), men denne har meget begrenset ytelse.

Så med din bruk ville jeg nok gått for 2510p.

Håper dette var til hjelp!

Mvh

Ga

Edit: Det er forresten ingen maskin som kan klassifiserer som "den beste" innen noen kategori dessverre, da det varierer så mye utifra personlige behov og smak!

Endret av GA
Lenke til kommentar
Har bare kjennskap til Dell, men XPS M1330 har alt du ønsker, med 13.3" skjerm og innebygget DVD. Har denne selv og er godt fornøyd, Med 9-celle batteri og LED skjerm holder den glatt 3-5 timer med "enkel" bruk.

De har også en Latitude D430 som er mindre, og "svakere" - får den ned i 1.36 kg, da med ekstern DVD og slikt.

XPS M1330 er en fin maskin, men definitivt ingen jobbemaskin hverken designmessig eller kvalitetsmessig(selv om den er meget god i forhold til pris/ytelse), så den vil jeg ikke anbefalle til den bruken han skisserer. D430 er mer riktig da, men den er uten innebygget DVD noe jeg ser på som en ulempe(da bør maskina veie 1kg eller mindre). Ellers har jeg bare såvidt testet D430 så vet ikke hvor solid den er, men antar det er "normal Dell" kvalitet(noe som betyr et hakk over acer, men et lite hakk under HP/Lenovo).

Lenke til kommentar
Panasonic Toughbook Y7, W7 eller T7 høres ut som det du leter etter :-) Men kjøper du en slik, må du komme med tilbakemelding!

Dette er uten tvil gode maskiner med strålende batterilevetid og utrolig solid bygget. Men de er dyre(vet du sa det ikke spilte noen rolle, men uansett), og ytelsen er ikke god nok på 12,1" maskinene til å gjøre det han er ute etter dessverre.

Jeg tror nok HPen er den som mest "balansert" og passer de behovene du beskrev best, med Lenovo X61(ikke s) rett bak.

Lenke til kommentar

Takker for velkomsten og gode svar.

Spesiellt til GA.

Da ser det ut som det blir den HP 2510p på meg da?

Et lite spm ang UMTS-støtte på denne.

Sjekket inne på HP sine supportsider, og ser der at det ligger en sw for WWAN Vodafone.

Virker denne mot Telenor? Fant ikke noe på dette.

Eller må det da hacking til?

Med vennlig hilsen

Mummitroll3t

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :-)

Jeg tror hvertfall den passer din bruk best.

UMTS programvaren støtter per i dag Telenor(ikke netcom) offisielt, men du kan bruke hvilken som helst operatør sålenge du bruker operatørens software(chipen er ikke låst), men da får du ikke support av HP på det. Med telenor kan du altså ringe HP om du ikke får tilkobling osv(genialt da de er mye raksere enn telenor support).

Ga

Endret av GA
Lenke til kommentar
Du spør om mye, men på spørsmålet "Men i bunn og grunn så lurer jeg vel egentlig på hvilken modell som er den BESTE ultraportable PC-en på markedet nå?" er etter min mening svaret Toshiba R500. Veldig fin maskin!

Absolutt en meget god PC, men jeg jobbet med Toshiba før(ikke mer enn 5mnd siden), og jeg sliter dessverre med å anbefalle dem grunnet for dårlig support(det tekniske er bra, TXL som styrer dette med verksted i Oslo som har erfarne og flink ansatte) men selve support ordningen er ikke like bra som f.eks Hp og lenovo sin.

I tillegg synes jeg maskinene, inkludert denne føles litt for skrøpelige. Lurer på om den rett å slett er for tynn i forhold til materialene de bruker.

Men som sagt, absolutt en strålende maskin pris/størrelse/ytelsesmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...