Gå til innhold

Innrømmelse: Jeg plukker ikke opp hundedritten.


  

151 stemmer

  1. 1. Plukker du opp etter hunden? (NB. KUN for hundeeiere)

    • Ja, alltid
      37
    • 50-100% av gangene
      35
    • 0-50% av gangene
      27
    • Plukker aldri opp
      52


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er Schnell litt sint på alle som ikke er bønder, eller er du litt ute av deg selv i disse tider, pga. at vi eter opp mesteparten av buskapen i disse dager?

:)

nei nei nei eg er ikkje sint på alle som ikkje er bønder, eg er sint på alle som påstår at hundedrit ikkje er bra gjødsling. herregud alle veit jo at hundedrit er full vitaminer og proteiner til graset

 

Men ut fra dette burde du kvitte deg med dyret for samfunnet og floraen der du ferdes har ikke godt av dette.

At hundedritten jødsler marken er BS da det er snakk om ekstrem punktjødsling som dreper gresset det ligger på da det er altfor sterkt til at planten kan nyttegjøre seg dette i tillegg trykker det ned gresset slik at fotosyntesen ikke fungere.

Planten/gresset hadde hatt mere nytte av at det låg en stein over det en hundedritt.

For å si det enkelt så har jeg sett hagen til hundeeiere som bruker hagen som hundetoalett.

Det er fullt av brunsvidde flekker der.

ja okei :ermm: . mr nerd

For å si det enkelt så burde du faktisk kvitte deg med hunden og gi den til noen som bryr seg om hunden og samfunnet rundt.

Du fortjener den i hvertfall ikke. :mad:

okei........ då spørr eg igjen: kva i helvete har har det at eg ikkje plukk opp driten med hunden å gjere??????? eg skal love deg at bikkja mi foretrekker at eg ikkje tar den opp, siden ho helst vil komme seg så fort som mogleg av gårde :) så eg tenker faktisk på bikkja mi når eg gjer det :)

 

 

og eg veit meir om gjødsling enn deg, eg er bonde :)
Jeg har bodd på gård i mange år (du er ikke den eneste her altså), og en hundedritt ender nesten alltid opp som en hard klump.

 

Og som perpyro sier dreper dritt i klumpform gresset den ligger på, er jo en grunn til at det man sprøyter på jordene er rimelig flytende.

hallo. det regner jo, og då dreg driten seg utover jorda

 

 

Vel, i min hage så er det store grønne grastuster etter der hundedritten har ligget. Det er bare pisset som dreper graset her.
slik er det i hagen min og :)
Lenke til kommentar
ja okei ermm.gif . mr nerd

Har du ikke noe bedre å komme med overfor saklig argumentasjon så la det være.

Om jeg er nerd eller ikke spiller liten rolle så lenge jeg har rett.

Og har jeg feil så kom med dokumentasjon/argumenter mot det.

 

okei........ då spørr eg igjen: kva i helvete har har det at eg ikkje plukk opp driten med hunden å gjere??????? eg skal love deg at bikkja mi foretrekker at eg ikkje tar den opp, siden ho helst vil komme seg så fort som mogleg av gårde smile.gif så eg tenker faktisk på bikkja mi når eg gjer det smile.gif

Spiller liten rolle om hunden din har det bra så lenge du forsømmer samfunnsansvaret du også har.

Du har ansvar for begge og ikke bare hunden.

Du bryter også forurensningsloven da du forurenser omgivelsene dine med hundedritt.

Regner med dette går under forsøpling.

 

hallo. det regner jo, og då dreg driten seg utover jorda

Nåneidu, du innrømmer til og med at du ser hundedritt ved siden av stien du går på som stammer far andre hunder så så enkelt er det nok ikke.

Dritten ligger der ganske så lenge og med stor sansynlighet tørker den ut og forvitrer til slutt.

 

At det er mange gresstuer i hagen har jeg mere tro på skyldes manglende vedlikehold av plenen, da storkoser tuene seg nemlig.

Lenke til kommentar
ja okei ermm.gif . mr nerd

Har du ikke noe bedre å komme med overfor saklig argumentasjon så la det være.

Om jeg er nerd eller ikke spiller liten rolle så lenge jeg har rett.

Og har jeg feil så kom med dokumentasjon/argumenter mot det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Avf%C3%B8ring

fornøyd??

Spiller liten rolle om hunden din har det bra så lenge du forsømmer samfunnsansvaret du også har.

Du har ansvar for begge og ikke bare hunden.

Du bryter også forurensningsloven da du forurenser omgivelsene dine med hundedritt.

Regner med dette går under forsøpling.

looooool nei?? dersom eg hadde forurensa miljøet, så hadde eg brukt plastikkpose og tatt det opp!!! lar eg driten liggje, så er den berre med i det naturlege karbonkredslaupet og forureinar ikkje!!!

 

 

At det er mange gresstuer i hagen har jeg mere tro på skyldes manglende vedlikehold av plenen, da storkoser tuene seg nemlig.

 

nei nei neine i nei. :nei: akkurat der dassen til bikkja mi er, så er det faen så grønt og fint gras!!!! til og med no i desember blomstrar det her

Lenke til kommentar

Ja det var jo ikke mye å fare med.

En wiki artikkel om avføring som sier at dyreavføring brukes som gjødsel, ja det har vi vel ikke akkurat benektet heller men man legger da altså ikke denne "gjødsla" i klumper ut over marken.

Du forurenser nærmiljøet med dritt.

Ingen får lov til å spre rundt seg på offentlig eiendom med avføring av noe slag.

Selv papir går til slutt i oppløsning og går tilbake til naturen men det er heller ikke lov å forsøple med papir av den grunn.

 

Forresten blomstrer det opp gjennom dritten eller rundt den?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Lager du unskyldninger for å overbevise oss andre, eller gjør du det for å overbevise deg selv om at det du gjør er riktig?
tja.... det eg prøver å overbevise folk om er at det ikkje er verdas mest alvorlige sak. det er tross alt bare litt bæsj!!! der er heilt naturleg! alle gjer det, alle ser det! men her er det tydeligvis mange sossar som synes det er såååååå ekkelt.

og ja, eg synes det er litt ekkelt sjølve å trø i det, men hallo, eg synes det er ok for det om

Du er jo bonde, med mye kunnskap om gjødsling, du er 17 år, du har vondt i ryggen fordi fysoterapauten din sier det, du er lat, du tror bikkja får det så mye bedre av at du bøyer deg ned og later som du plukker den opp istedet for å faktisk gjøre det. Men du gjorde ikke det allikevel fordi den går langt inn i et kratt.

Høres ut som en mirakelhund.

herregud da :mad: eg har jo sagt 40 gonger at ho ikkje går langt inn i eit kratt, ho går på sida av stien!!!! viss do blir ein mirakelhund av å gjere det, så er ho vel det :)

og ja, eg har mykje kunnskap om gjødsling! hundedrit er faen så bra gjødsel!

 

 

Ja det var jo ikke mye å fare med.

En wiki artikkel om avføring som sier at dyreavføring brukes som gjødsel, ja det har vi vel ikke akkurat benektet heller men man legger da altså ikke denne "gjødsla" i klumper ut over marken.

Du forurenser nærmiljøet med dritt.

Ingen får lov til å spre rundt seg på offentlig eiendom med avføring av noe slag.

Selv papir går til slutt i oppløsning og går tilbake til naturen men det er heller ikke lov å forsøple med papir av den grunn.

 

Forresten blomstrer det opp gjennom dritten eller rundt den?

kan du please slutte å samanlikne hundedrit og papir, hundedrit er 100 % naturleg og organisk og noke av det mest naturlege i verda. hallo, det er berre menneskene som har lagt ein tåeleg regel om at det er så uakseptabelt i sosseverdenen vi lever i!!!

 

og det er ikkje godt å seie kvar det blomstrar opp, for det er reine jungelen der ho driter, faen så mykje gras, så eg trur det veks gjennom dei og på sikt.

Lenke til kommentar

Her er en fin liste over de uhumskheter du lar hunden din spre rundt seg med fordi du ikke plukker opp dritten.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...1:5800:77:::0:0

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/24/461780.html[/url] ']Æsj! Se, mamma, det er noen som ikke har plukket opp hundebæsjen, sa Solveig (7) en dag hun og moren, Synnøve Garborg, var ute på tur.

 

For når snøen smelter, kommer dritten frem. Men det er ikke bare ekkelt at det ligger hundebæsj rundt omkring. Det kan også være ganske farlig.

 

Avføring fra hunder kan nemlig inneholde parasitten Toxocara canis, en spolorm som i verste fall kan gjøre små barn blinde.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

jeg tar forbehold om at jeg ikke har lest de siste sidene i denne tråden!

 

Som del av en familie der hunder inngår, så skal jeg ikke skyve under et teppe at jeg har latt vær å plukke opp dritten etter hundene våre et par titalls ganger. Så jeg kan til dels forstå trådstarters synspunkt. Det jeg på en annen side ikke forstår er alt ansvars pratet som plutselig oppstod. Der har han et mildtsagt underlig synspunkt.

 

...MEN, når jeg leser all den krasse kritikken av hunde eiere, så tenker jeg på, som tidligere nevnt eierne av andre dyr. Katter, gjør fra seg i sandkasser og gjør dagen sur i barnehager landet rundt. Hester, går gatelangs og gjør fra seg i rimelig enorme mengder. Hvor går skillet her?? Hvilke dyr kan slå seg løs på offentlig allmenning, og hvilke er bannlyst?. sist men ikke minst, hva er kriteriene for denne bannlysingen?

Lenke til kommentar
key, eg skal byrje å plukke opp driten viss ho drit i sandkassa eller andre plassar der ungar leike. men ellers kjem eg ikkje til å gidde
Du mener vel ikke at du lot være å plukke opp dritten fra sandkasser o.l. før?

 

:ph34r:

 

Katter, gjør fra seg i sandkasser og gjør dagen sur i barnehager landet rundt.
Hvis man ikke er tilstede når dyret gjør udåden er det vanskelig å rette opp noe som helst. Endret av IQ
Lenke til kommentar
jeg tar forbehold om at jeg ikke har lest de siste sidene i denne tråden!

 

Som del av en familie der hunder inngår, så skal jeg ikke skyve under et teppe at jeg har latt vær å plukke opp dritten etter hundene våre et par titalls ganger. Så jeg kan til dels forstå trådstarters synspunkt. Det jeg på en annen side ikke forstår er alt ansvars pratet som plutselig oppstod. Der har han et mildtsagt underlig synspunkt.

 

...MEN, når jeg leser all den krasse kritikken av hunde eiere, så tenker jeg på, som tidligere nevnt eierne av andre dyr. Katter, gjør fra seg i sandkasser og gjør dagen sur i barnehager landet rundt. Hester, går gatelangs og gjør fra seg i rimelig enorme mengder. Hvor går skillet her?? Hvilke dyr kan slå seg løs på offentlig allmenning, og hvilke er bannlyst?. sist men ikke minst, hva er kriteriene for denne bannlysingen?

enig!!! du er ein klok mann larseman

 

key, eg skal byrje å plukke opp driten viss ho drit i sandkassa eller andre plassar der ungar leike. men ellers kjem eg ikkje til å gidde
Du mener vel ikke at du lot være å plukke opp dritten fra sandkasser o.l. før?

 

:ph34r:

æhhe.. jeg tror ikke hu har driti i sandkasser noen gang! bare hjemme og der er det bare broren min som leker og han bryr seg ikke

Lenke til kommentar

Ja den lever i beste vellgående.

Men noen burde få tatt den hunden fra trådstarter ettersom han er lat og ikke gidder å gjøre sin fordømte plikt og griser til friluftsområder på denne måten.

At han ikke gidder er revnende likegyldig da han skal gjøre dette.

 

http://www.trondheim.kommune.no/content.ap...&language=0[/url] ']Minner også om politivedtektenes § 6 om båndtvang og hundebæsj

 

* På offentlig stedet utenfor byens markaområder er det forbudt å la hund gå løs.

* Hunden skal være utstyrt med halsbånd med navn og adresse og telefonnummer til eieren, eller den som har ansvaret for hunden eller være lovlig merket på annen måte.

* Politiet kan bestemme at hun som kan forulempe mennesker eller dyr på offentlig sted skal være forsynt med munnkurv.

* Eier eller den som har ansvaret for hund plikter straks å fjerne eksrementer som hunden etterlater seg på offentlig sted.

I rest my case og håper en hissig politimann putter batongen der solen aldri skinner på hundeeiere som blir tatt i å ikke plukke opp etter seg.

Lenke til kommentar

Hvordan kan vi tape diskusjonen når

 

Minner også om politivedtektenes § 6 om båndtvang og hundebæsj

 

* På offentlig stedet utenfor byens markaområder er det forbudt å la hund gå løs.

* Hunden skal være utstyrt med halsbånd med navn og adresse og telefonnummer til eieren, eller den som har ansvaret for hunden eller være lovlig merket på annen måte.

* Politiet kan bestemme at hun som kan forulempe mennesker eller dyr på offentlig sted skal være forsynt med munnkurv.

* Eier eller den som har ansvaret for hund plikter straks å fjerne eksrementer som hunden etterlater seg på offentlig sted.

Endret av Fantrullen
Lenke til kommentar

Ja og du har argument i kaliberel" Jeg har vondt i ryggen, jeg gidder ikke, det er ikke farlig å spise av småunger og det gjødsler jorden".

Vel vi har uavhengig av hva du synes lover og regler som skal følges.

Liker du det ikke så anbefaler jeg at du sender inn et lovforslag som endrer loven om umiddelbar fjerning av hundekskrementer istedenfor bare å blånekte fordi du ikke gidder.

Latskap er det verste som finnes, det burde forbys det.

 

Tipper denne tråden blir stengt snart grunnet useriøsiteten fra trådstarter.

Lenke til kommentar
nei faen, eg eig dykk :evil:

 

Mus som brøler, bør være rimelig fuktig i musa si.

:thumbup:

det er mogleg eg er treig... men eg fattar nesten aldreg kva du meinar!!! :dontgetit:

 

Ja og du har argument i kaliberel" Jeg har vondt i ryggen, jeg gidder ikke, det er ikke farlig å spise av småunger og det gjødsler jorden".

Vel vi har uavhengig av hva du synes lover og regler som skal følges.

Liker du det ikke så anbefaler jeg at du sender inn et lovforslag som endrer loven om umiddelbar fjerning av hundekskrementer istedenfor bare å blånekte fordi du ikke gidder.

Latskap er det verste som finnes, det burde forbys det.

 

Tipper denne tråden blir stengt snart grunnet useriøsiteten fra trådstarter.

takk for tipset, det skal eg faktisk gjere viss det er ein lov som seier me må plukke opp hundedrit. eg synes det er forkasteleg! herrgud, det er jo heilt naturleg! kvifor skal natur plutselig bli forboden, berre fordi mennesket haar skapt heile tilverelsen inntil noke heilt unaturleg!

 

Ok ja, det gjødslar faktisk jorda? så kva er feil med å bruke det som argument?

og dessuten, så brukar eg ikkje plastikkpose, så eg er ikkje med til å bidra på global oppvarming!

og eg sparkar det til side viss ho drit mitt i grøfta, og der så råtnar det jo vekk!!!

og det med at ungar et snø, hallo, viss det et snø så er hundedrit det minste problemet, berre tenk all den driten dei får i seg.

og eg "blånektar" ikkje berre fordi eg ikkje gidd, eg gidd berre ikkje gjere det fordi eg som sagt ikkje synes det er viktig!!! :mad: hadde eg syntes det var viktig hadde eg gjort det.

og ikkje at det har noke med saken og gjere, men meiner du verkeleg latskap er det verste som finnes? FÅ OPP AUGA MANN

Lenke til kommentar
takk for tipset, det skal eg faktisk gjere viss det er ein lov som seier me må plukke opp hundedrit. eg synes det er forkasteleg! herrgud, det er jo heilt naturleg! kvifor skal natur plutselig bli forboden, berre fordi mennesket haar skapt heile tilverelsen inntil noke heilt unaturleg!

 

Ok ja, det gjødslar faktisk jorda? så kva er feil med å bruke det som argument?

og dessuten, så brukar eg ikkje plastikkpose, så eg er ikkje med til å bidra på global oppvarming!

og eg sparkar det til side viss ho drit mitt i grøfta, og der så råtnar det jo vekk!!!

og det med at ungar et snø, hallo, viss det et snø så er hundedrit det minste problemet, berre tenk all den driten dei får i seg.

og eg "blånektar" ikkje berre fordi eg ikkje gidd, eg gidd berre ikkje gjere det fordi eg som sagt ikkje synes det er viktig!!! :mad: hadde eg syntes det var viktig hadde eg gjort det.

og ikkje at det har noke med saken og gjere, men meiner du verkeleg latskap er det verste som finnes? FÅ OPP AUGA MANN

Vel slik jeg ser det dreier dette seg om latskap.

De bøyer deg ned og later som du plukker opp dritten dersom noen ser deg.

Hadde du stått for det du mener hadde du demonstrativt latt dritten ligge og forklart alle som kommenterer det grundig hvor miljøvennlig og naturlig dette er.

Men som du selv sier så velger du altså den lette løsningen.

Tror egentlig at du innert inne vet at dette blir litt feil.

Lenke til kommentar
:scared: jeg kaller ikke bikkja mi for det norske ordet for en bitch :realmad:

Vell. Det er det bikkja di er. På norsk er ho ei tipse, på engelsk er ho "a bitch".

 

Bare for å få avklart i forkant, jeg har ikke hund lenger selv, men det hender jeg passer på hund for noen. Og fortsatt så er filosofien enkel: Om bikkja kravler langt inn i et buskas og driter, kravler ikke jeg etter. Om bikkja driter en plass jeg har tilgang til plukker jeg det opp.

 

Du sier at det er lite miljøvennlig å bruke plastposter for å plukke opp dritten? Det er bare tull og en fin måte du bruker å bortforklare deg på. Det finnes miljøvennlige hundeposer laget av maisstivelse, som brytes ned 100% i naturen, like raskt (om ikke raskere) en papir. Så om du vil være miljøvennlig, kjøp miljøvennlige poster. Det at du ikke plukker opp etter hunden din har ingenting med miljøvern å gjøre.

 

Mange her prater om at man har et moralsk ansvar for å plukke opp etter hunden. Faktisk har man i svært mange kommuner (om ikke de fleste?) et lovmessig ansvar. Kommunene har nemlig innført lokale forskrifter om at man må plukke opp etter hunden. Dermed vil trådstarter, svært mange steder i landet faktisk være en lovbryter. Søker man på lovdata etter lokale forskrifter med ordet hund i seg, får man 98 treff. Og jeg siterer fra 3 (jeg antar at så godt som alle har forskrifter om hundebæsj):

§9 Om renhold

Eier eller den som har ansvaret for hund plikter straks å fjerne ekskrementer som hunden etterlater seg på veg, fortau, park, bru, brygge, kai, strand, turveg, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.

§ 3. Forsøpling

Langs offentlige veger, og på områder som er tilgjengelige for allmennheten i tettbygd strøk skal eier/bruker av hund sørge for at hundeavføring blir fjernet. Tilsvarende gjelder for offentlige badeplasser, skoler, barnehager, kirkegårder, parker og lignende.

§ 4. Forsøpling

I områder som nevnt i § 2 bokstavene b og c skal hundeholder sørge for at hundeekskrementer straks fjernes.

 

Forøvrig er det tydelig at trådstarter aldri har bodd i en by. Våren er en deilig tid når all dritten som så fint har blitt "sparket bort" tiner i løpet av få timer. Byen har en hærlig duft av dritt over alt hvor man går, og man kan ikke bevege seg utenfor døren uten å få skoen tilklint med avføring.

 

Edit: Og en ting til. Argumentet om at hundredritt er naturlig og miljøvennlig er også feil. Hundedritt (les ulvedritt) hadde vært naturlig dersom hundene hadde levd i sitt orginale miljø spredt ut over vår flora. Men så fort hundene er domestifiserte er det ikke lenger naturlig. Man får en unaturlig og usunn opphoping av store mengder avføring på lokalt svært begrensede områder som hverken er narturlig eller miljøvennlig.

Ta Oslo som eksempel. Hadde det vært naturlig hadde kanskje en ulv bæsjet i Oslo en gang hver uke. I stedet har vi mange 1000 hunder som driter 2-3 ganger daglig på et geografisk meget begrenset område. Det er ikke naturlig.

 

Om det argumentet skulle holdt vann, så kunne jeg sagt at det er helt naturlig og helt miljøvennlig å dumpe 20-tonn med råolje i Oslofjorden. Råolje er jo helt naturlig, og siver stadig ut av i sjøen i små mengder helt naturlig.

 

[useriøs]

Om trådstarter legger ut adressen sin, så kan vi jo få startet en listeaksjon, sånn at man sørger for at trådstarter har en fin liten haug på trappa hver morgen.

[/useriøs]

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...