Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Innrømmelse: Jeg plukker ikke opp hundedritten.

151 stemmer

1. 1. Plukker du opp etter hunden? (NB. KUN for hundeeiere)

• Ja, alltid
      37
    • 50-100% av gangene
      35
    • 0-50% av gangene
      27
    • Plukker aldri opp
      52

Anbefalte innlegg

Edit2: Kan noen linke til den loven som spesifikt nevner at man er pliktig til å plukke opp? Eneste jeg finner er et par lover spesifikt for visse kommuner..

Tror vel ikke du finner en slik lov - men leser man Hundeloven http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

og spesielt dette:

§ 3. Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Tror vel mange vil være enig i at hvis ALLE hundeeiere skulle være like lite ansvarsbeviste så hadde hundemøkk (det er det vel også for mange i dag) vært til urimelig ulempe for folk og miljø!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror vel mange vil være enig i at hvis ALLE hundeeiere skulle være like lite ansvarsbeviste så hadde hundemøkk (det er det vel også for mange i dag) vært til urimelig ulempe for folk og miljø!

eg skal vedde på at det eigentleg berre er 1 % som faktisk tek opp hundedriten! Resten berre latar som og tør ikkje stå for det dei meiner!

Dette trafikk-eksemplet er konstruert for anledningen fordi jeg ser store likhetstrekk mellom Schnell sine argumentasjoner og dette eksemplet. Ser dere ikke likhetstrekkene selv?

nei :dontgetit:

Kontekst, min lille venn, kontekst.

"viss eg ikkje møter opp på skulen går det berre utover meg sjølve, viss eg ikkje tek opp hundedriten går det berre utover sosane som hatar bæsj."

Det er lovfestet grunnskoleplikt i Norge.

me er ikkje vener :mad:

og eg har gått på grunnskulen viss det var det du trudde eg ikkje hadde? :)

Etter å ha hatt hund i 14 år før han nå døde 4 desember har jeg aldri giddet å plukke opp dritten hans.

Hvorfor folk mener man nesten er forpliktet til det har jeg aldri skjønt.

Hva er egentlig problemet? Dritten blir til jord til slutt, og hvor farlig er det hvis (noen som ikke ser seg for) tråkker i den? Er bare å tørke av skoa litt på nærmeste gressplen.

Oida...hva med å lese hele tråden neste gang før du buser ut med dumme utsagn?

kva er det som er dumt utsagn med det?? eg ser det ikkje!

'

Noe jeg finner mer plagsomt er alle de jævla kattene i nabolaget som kommer å graver ned dritten sin i min hage, eller store ruker med hestedritt etter hestene på ridegården i nærheten.

Hvorfor er det greit med en 10kg's hesteruke i gata, men ikke en 500g bikkjeruke?

Hvorfor er det greit at kattene kan gå løse, drepe fugler, grave opp og drite i blomsterbedd, mens en hund som går i bånd og driter, nei da MÅ man plukke det opp for hvis ikke kan noen tråkke på det..

Og dere som mener at unger kan tryne i dritten, hva med alle ungene som leker i sandkassa hvor nabokattene har gjort sitt fornødne i lang tid?

ironi altså: men du må jo huske at hundebæsj er mye usunnere å spise enn katte og hestebæsj! det er jo tross alt masse farlige parasitter i hundebæsj som ikke hestebæsj og kattebæsj har!!! (skal vi tro mange her innne)

Samme hvor mange teite og dårlige motkomentarer du kommer med Schnell så er det sånn det er. Vi lever i et samfunn i dag hvor vi må gjøre massevis av ting. Enten vi liker det eller ikke.

nei det er feil. me lev i ett samfunn der folk meiner noke om alt, og me kan gjere massevis ting me ikkje vil! Og eg er faen så drita lei av å gjere ting eg ikkje vil!!!

Ja hurra la oss alle bo i en møkkjeller, da lukter vi hvertfall ikke dritten.

Problemet er vel heller tettheten av hunder som driter på et konsentrert område.

Frittgående dyr har hele villmarka å drite i mens hundene har kun turstiene og andre steder der folk ferdes.

Blir litt forskjell det.

Som hundeeier må man nok ta hele pakka med dyrehold og ikke bare den meste behagelige.

Dette gjelder selvsagt for de som vil ha menneskebarn også.

herregud....... det er ikkje mitt ansvar ovenfor hunden å ta opp driten hennes for faen!!! :realmad:! det er mitt ansvar for andre turgåarar!!

Må si at jeg holder med trådstarter her. Hvorfor skal hundeeieren måtte plukke opp dritten til hunden og kaste den? Det er jo ikke hundeeierens ansvar, men hundens. Naturen er for alle, dyrene må da få drite hvor det skulle passe dem. Jeg synes det er på tide at vi gjør noe med dette samfunnsproblemet. Sytekopper har vi nok av, som absolutt skal legge seg bort i hvor dyr driter. Får vi et gjennomslag i form av lovendringer, tror jeg vi kan se en positiv utvikling i miljøet rundt oss. Planter vil få mer næring, vi fyller ikke opp søppelhaugene med plastikk og hundeeiere slipper å slite seg ut med å plukke opp dritten. Hundedritt trenger dessuten ikke lukte så ille bare en blir vant med det.

vel talt! :D

A: For det er jo en bra logikk. Jeg vil ha sjokolade, men jeg gidder ikke betale den, så jeg tar den. Synes det er helt greit jeg.

B: Men det er jo galt å stjele.

A: Om du mener det er så galt å stjele, så kan vell du betale for min sjokolade.

ja ok, men då spørr eg: kva har det med saken å gjere at du ikkje likar eg stel sjokolade? det har vel faen ikkje du noke med!!! kan ikkje eg berre stele sjokoladen viss eg vil det?? Du treng ikkje kjøpe den for meg altså :)

Lenke til kommentar
Må si at jeg holder med trådstarter her. Hvorfor skal hundeeieren måtte plukke opp dritten til hunden og kaste den? Det er jo ikke hundeeierens ansvar, men hundens. Naturen er for alle, dyrene må da få drite hvor det skulle passe dem. Jeg synes det er på tide at vi gjør noe med dette samfunnsproblemet. Sytekopper har vi nok av, som absolutt skal legge seg bort i hvor dyr driter. Får vi et gjennomslag i form av lovendringer, tror jeg vi kan se en positiv utvikling i miljøet rundt oss. Planter vil få mer næring, vi fyller ikke opp søppelhaugene med plastikk og hundeeiere slipper å slite seg ut med å plukke opp dritten. Hundedritt trenger dessuten ikke lukte så ille bare en blir vant med det.

Du så vel posten der han sa at han var ironisk/sarkastisk?
Lenke til kommentar

Du så vel posten der han sa at han var ironisk/sarkastisk?

ja men det var jævli bra sagt hadde det ikke vert for at det var det

Men, det betyr at om jeg brenner huset ditt, så er det ikke deg det går utover, men tomta? Og tomta har jo ikke noen følelser og ingen evne til å anmelde?

kva i helvete har det med saken å gjere?

Lenke til kommentar
eg skal vedde på at det eigentleg berre er 1 % som faktisk tek opp hundedriten! Resten berre latar som og tør ikkje stå for det dei meiner!

Jeg tar utfordringen og vedder i mot. 100 kroner, nei vent, jeg vedder 1 års forbruk av miljøvennlige hundeposer (8 ruller a 100 poser) på at det er flere enn 1% av hundeeierne som tar opp dritten.

Men hvordan skal vi få avgjort hvem som har rett? Jeg kan godt sette opp en avstemning her i dyrehold-delen av forumet også kan vi kalle saken avgjort når avstemningen har gått f.eks 1 måned (evt. utsette det til vi har minst 100 stemmer.)

ironi altså: men du må jo huske at hundebæsj er mye usunnere å spise enn katte og hestebæsj! det er jo tross alt masse farlige parasitter i hundebæsj som ikke hestebæsj og kattebæsj har!!! (skal vi tro mange her innne)

Beklager om jeg har skumlest for fort men hvor i tråden er det noen som sier at hestebæsj og kattebæsj ikke kan inneholde parasitter? Jeg trodde de fleste i tråden viste at f.eks ormer og ormekurer var veldig vanlig hos katter. Hvem er det du mener ikke har fått med seg det?

A: For det er jo en bra logikk. Jeg vil ha sjokolade, men jeg gidder ikke betale den, så jeg tar den. Synes det er helt greit jeg.

B: Men det er jo galt å stjele.

A: Om du mener det er så galt å stjele, så kan vell du betale for min sjokolade.

ja ok, men då spørr eg: kva har det med saken å gjere at du ikkje likar eg stel sjokolade? det har vel faen ikkje du noke med!!! kan ikkje eg berre stele sjokoladen viss eg vil det?? Du treng ikkje kjøpe den for meg altså :)

Noen må betale for varen til slutt. Butikken får den ikke gratis av produsenten og butikken må øke prisene dersom svinnet øker. Selv om en sjokolade er så lite at det ikke merkes så havner den også i regnskapet som til slutt bestemmer prisnivået.

Men, det betyr at om jeg brenner huset ditt, så er det ikke deg det går utover, men tomta? Og tomta har jo ikke noen følelser og ingen evne til å anmelde?
kva i helvete har det med saken å gjere?

Det har med ansvarsfraskrivelse å gjøre. Ingen kan dytte sitt eget ansvar over på hverken tomter eller dyr. Tomter og dyr har ingen mulighet til å skjønne hva ansvar innebærer og har dermed ikke mulighet til å påta seg det.

Ellers så tror jeg vi må begrense bruken av så avanserte fremmedord som ironi og kontekst. Det kan jo lett misforstås.

Lenke til kommentar

Ettersom du fraskriver deg annsvaret for at dyret ditt driter ettersom det ikke er du som driter så er det vel greit at jeg kjører overt dette dyret, det er jo ikke deg jeg kjører over.

I tillegg så skader det jo ikke deg om dyret blir overkjørt heller, jeg driter hvertfall i det.

I tillegg skal jeg la dyret ligge igjen der da jeg heller ikke gidder å plukke det opp eller kanskje jeg bare skal sparke det i grøfta der den råtner opp og blir til mat og gjødsel for andre dyr og planter.

Det er jo miljøvennlig.

Dette er måten Schnell argumenterer.

Den overkjørte hunden er i dette tilfellet både avfallet og det økonomiske tapet ettersom hunder ikke er gratis i annskaffelse.

Når det kommer til hundedritt så har det en estetsik side, en miljøside og en økonomisk side.

Den estetiske er jo helt åpenbar.

Miljøsiden innebærer avrenning til vassdrag, forsøpling og smittefaren hundelort overalt innebærer.

Den økonomiske siden dreier seg om alle som får sko og klær ødelagt av møkka om man er uheldig og tråkker i eller detter i det.

Det er faktisk ikke alle sko det bare er å skylle av møkke heller, i tillegg er vask av dyreavføring tidkrevende og medfører bruk av både vann og såpe som heller ikke wer gratis.

Regner med at denne posten blir sakset vilt men det skal jeg vel stå for.

Så versågod og kall meg dyremisshandler.

Lenke til kommentar
omg!!!! eg må seie eg synes dei såkalla metaforane dykk prøvar dykk på er heilt håplause!!!! korleis i helvete kan du samanlikne eit liv med ein hundedrit????

Prinsippet er nøyaktig det samme. Hvorfor skal andre folk bry seg om livet til feks. bikkja di? Om de kjører over den er det jo bare ekkelt for dem å stoppe for å sjekke? Og de får jo ikke noe igjen for å stoppe, bikkja er ikke deres ansvar. Synes du dette høres kjent ut?

Lenke til kommentar
Jeg tar utfordringen og vedder i mot. 100 kroner, nei vent, jeg vedder 1 års forbruk av miljøvennlige hundeposer (8 ruller a 100 poser) på at det er flere enn 1% av hundeeierne som tar opp dritten.

Men hvordan skal vi få avgjort hvem som har rett? Jeg kan godt sette opp en avstemning her i dyrehold-delen av forumet også kan vi kalle saken avgjort når avstemningen har gått f.eks 1 måned (evt. utsette det til vi har minst 100 stemmer.)

Eg veit jo at eg har rett, men eg veit og at mange her har personleg i mot meg så dei kjem til å fucke opp avstemninga med å lyge! pluss mange andre feiginar som inbill seg sjølve at dei tek opp driten når dei ikkje gjer det. eg vil tru at det kjem til å vere feil med omtrent 40 prosent mot meg!

Greit, men nå som jeg har takket ja til veddemålet ditt så må vi jo få det avgjort på en eller annen måte. Kanskje noen finner en helt uavhengig norsk undersøkelse på nettet? Kanskje i et annet forum eller på opprop.no? Et sted der folk ikke er påvirket av vår diskusjon i denne tråden. Kanskje statistisk sentralbyrå eller norsk gallup har noe? Hvis ikke så må vi jo bare ha en undersøkelse her og anta at løgnerne på begge sider vil utjevne hverandre for vi har jo motdebattanter som er uenige med oss begge to.

Har du andre forslag til hvordan vi kan avgjøre veddemålet vi har inngått?

PS. For å klargjøre det med premien/tapet: Dersom jeg taper så kjøper jeg 1 års forbruk av miljøvennlige hundeposer (8 ruller * 100 poser) til deg. Dersom du taper må du kjøpe 1 års forbruk av hundeposer (8 ruller * 100 poser) til deg selv. Veddemålet går på om det er over eller under 1% av hundeeiere som plukker opp hundedritten etter seg. Er det over 1% vinner jeg. Er det nøyaktig 1% eller under så vinner du. Dvs. at du egentlig har lite å tape mens jeg risikerer å tape hundeposer verd mange hundre kroner. Du kan stole på at jeg ikke feiger ut. Jeg holder ord selv om det skulle koste meg mange hundre kroner. En avtale er en avtale.

Jeg synes det er spennende at du utfordret meg til veddemål og er spent på hvilken vei resultatet vil tippe. Jo fortere vi kommer i gang med å finne svaret jo bedre. Dette tror jeg det er flere lesere i tråden som er spent på hvordan det vil gå.

Lenke til kommentar
omg!!!! eg må seie eg synes dei såkalla metaforane dykk prøvar dykk på er heilt håplause!!!! korleis i helvete kan du samanlikne eit liv med ein hundedrit????

Prinsippet er nøyaktig det samme. Hvorfor skal andre folk bry seg om livet til feks. bikkja di? Om de kjører over den er det jo bare ekkelt for dem å stoppe for å sjekke? Og de får jo ikke noe igjen for å stoppe, bikkja er ikke deres ansvar. Synes du dette høres kjent ut?

nei det høres ukjent ut :dontgetit:. fordi du kan ikke sammenlikne en bæsj og en hund for helvete!!!!!! det ser vel du og? :realmad:

Eg veit jo at eg har rett, men eg veit og at mange her har personleg i mot meg så dei kjem til å fucke opp avstemninga med å lyge! pluss mange andre feiginar som inbill seg sjølve at dei tek opp driten når dei ikkje gjer det. eg vil tru at det kjem til å vere feil med omtrent 40 prosent mot meg!

Greit, men nå som jeg har takket ja til veddemålet ditt så må vi jo få det avgjort på en eller annen måte. Kanskje noen finner en helt uavhengig norsk undersøkelse på nettet? Kanskje i et annet forum eller på opprop.no? Et sted der folk ikke er påvirket av vår diskusjon i denne tråden. Kanskje statistisk sentralbyrå eller norsk gallup har noe? Hvis ikke så må vi jo bare ha en undersøkelse her og anta at løgnerne på begge sider vil utjevne hverandre for vi har jo motdebattanter som er uenige med oss begge to.

Har du andre forslag til hvordan vi kan avgjøre veddemålet vi har inngått?

PS. For å klargjøre det med premien/tapet: Dersom jeg taper så kjøper jeg 1 års forbruk av miljøvennlige hundeposer (8 ruller * 100 poser) til deg. Dersom du taper må du kjøpe 1 års forbruk av hundeposer (8 ruller * 100 poser) til deg selv. Veddemålet går på om det er over eller under 1% av hundeeiere som plukker opp hundedritten etter seg. Er det over 1% vinner jeg. Er det nøyaktig 1% eller under så vinner du. Dvs. at du egentlig har lite å tape mens jeg risikerer å tape hundeposer verd mange hundre kroner. Du kan stole på at jeg ikke feiger ut. Jeg holder ord selv om det skulle koste meg mange hundre kroner. En avtale er en avtale.

Jeg synes det er spennende at du utfordret meg til veddemål og er spent på hvilken vei resultatet vil tippe. Jo fortere vi kommer i gang med å finne svaret jo bedre. Dette tror jeg det er flere lesere i tråden som er spent på hvordan det vil gå.

Eg er med :devil: for eg veit jo eg har rett. eg har ikkje noken andre forslag til kor me kan avgjerde det, men eg har eit forslag: siden både du og eg veit at mange kjem til å stemme usant berre for å fucke opp for meg, så kan eg gå med på å ha det her, men då skal eg ha noken prosent meir på mi side siden det kjem til ¨bli feil viss ikkje :)

Lenke til kommentar
nei det høres ukjent ut :dontgetit:. fordi du kan ikke sammenlikne en bæsj og en hund for helvete!!!!!! det ser vel du og? :realmad:

Så forklar hvorfor ikke da? Prinsipielt sett er ikke bikkja di verdt mer en driten som kommer ut av den for min del. Hvorfor skulle den være det ? Jeg har jo ikke noe ansvar for den? Og er det ikke slik som du sier at man ikke trenger å bry seg med ting som man ikke synes spiller noen rolle? Høres dette kjent ut?

Lenke til kommentar

Takk Juliess. Jeg formulerte avstemningen her helt likt så det skal bli sammenlignbart.

Schnell: Egentlig bør jeg ikke tillate å endre veddemålet etter at det er gjort, men jeg er som vanlig så alt for snill, og atpåtil er det jul og jeg er gavmild så jeg skal gi deg en femdobling av prosentsatsen din. Dersom under 5% på diskusjon.no svarer at de faktisk plukker opp hundedritten så vinner du. (Og 1% på dyresonen som vi må anta er upåvirket av denne tråden.)

Men hva gjør vi hvis du vinner på dyresonen og taper her eller omvendt? Deler vi på innkjøpet av hundeposene da?

Premien:

t_16587_18.jpgt_16587_18.jpgt_16587_18.jpgt_16587_18.jpgt_16587_18.jpgt_16587_18.jpgt_16587_18.jpgt_16587_18.jpgt_16587_18.jpgt_16587_18.jpg

10 poser - total verdi 480 kr.

Fullstendig biologisk nedbrybare hundeposer.

For den miljøbeviste hundeeier.

Leveres i økonomipakke med 100 poser.

Lenke til kommentar
Ettersom du fraskriver deg annsvaret for at dyret ditt driter ettersom det ikke er du som driter så er det vel greit at jeg kjører overt dette dyret, det er jo ikke deg jeg kjører over.

I tillegg så skader det jo ikke deg om dyret blir overkjørt heller, jeg driter hvertfall i det.

I tillegg skal jeg la dyret ligge igjen der da jeg heller ikke gidder å plukke det opp eller kanskje jeg bare skal sparke det i grøfta der den råtner opp og blir til mat og gjødsel for andre dyr og planter.

Det er jo miljøvennlig.

Dette er måten Schnell argumenterer.

Den overkjørte hunden er i dette tilfellet både avfallet og det økonomiske tapet ettersom hunder ikke er gratis i annskaffelse.

Når det kommer til hundedritt så har det en estetsik side, en miljøside og en økonomisk side.

Den estetiske er jo helt åpenbar.

Miljøsiden innebærer avrenning til vassdrag, forsøpling og smittefaren hundelort overalt innebærer.

Den økonomiske siden dreier seg om alle som får sko og klær ødelagt av møkka om man er uheldig og tråkker i eller detter i det.

Det er faktisk ikke alle sko det bare er å skylle av møkke heller, i tillegg er vask av dyreavføring tidkrevende og medfører bruk av både vann og såpe som heller ikke wer gratis.

Regner med at denne posten blir sakset vilt men det skal jeg vel stå for.

Så versågod og kall meg dyremisshandler.

For meg spiller det ingen rolle, jeg hater hunder så om det er et hundeliv eller en hundedritt spiller ingen rolle.

Dette er ingen rolle jeg har tatt på meg men som alergiker så er jeg pokka nødt til å hate hunder, så enkelt er det.

Men jeg synes jo det er synd du ser deg blind på den litt makabre historien uten å se på sammenligningen for øvrig, den er meget godt forklart.

Det handler til syvende og sist om estetikk, tid og penger både for deg og sammfunnet for øvrig.

Og for all del ikke bland gud inn i dette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...