Gå til innhold

Spørsmål angående lyd fra pc til hjemmekino annlegg

Anbefalte innlegg

jeg har nå fikset en ganske god lyd ved hjelp av pro logic 2 via en vanlig stereokabel (husker ikke navnet i farta), jeg merker i selve lydmixer programmet på PC-en så kommer det ikke lyd fra center og bake, men det er lyd i spilling/ musikk, så er fornøyd :)

Det er fordi du sender ut signal til fronthøgtalarane (venstre og høgre) frå PC-en, det er i anlegget lyden må prosesseres og sendes til senteren om du skal få lyd der.

ja har skjønt det nå :)

det er vel pro logic 2 som slår inn?

Stemmer, du kan lese meir om Pro Logic II her: http://www.hjemmekino.no/guide/dolby_pro_logic.asp

Det er ein kort og lettfatteleg forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har nå fikset en ganske god lyd ved hjelp av pro logic 2 via en vanlig stereokabel (husker ikke navnet i farta), jeg merker i selve lydmixer programmet på PC-en så kommer det ikke lyd fra center og bake, men det er lyd i spilling/ musikk, så er fornøyd :)

Det er fordi du sender ut signal til fronthøgtalarane (venstre og høgre) frå PC-en, det er i anlegget lyden må prosesseres og sendes til senteren om du skal få lyd der.

ja har skjønt det nå :)

det er vel pro logic 2 som slår inn?

Stemmer, du kan lese meir om Pro Logic II her: http://www.hjemmekino.no/guide/dolby_pro_logic.asp

Det er ein kort og lettfatteleg forklaring.

ok ;)

Lenke til kommentar

Det er for øvrig ikke noe problem å bruke en såkalt analog minijack->2xRCA og få full DD 5.1/DTS lyd gjennom den kabelen. Elkjøp loker kanskje mye, men her har de gitt deg rett kabel såvidt jeg kan forstå. Du må prøve å koble til begge RCA-pluggene, bare den ene har lydsignal. Hvis ikke det hjelper så har du enten plugget minijack i feil utgang på PCen og/eller ikke satt dette opp skikkelig i software på PCen din.

Lenke til kommentar
Dei er ikkje digitale nei, men det er ikkje noko poeng i å digitalisere analoge signaler igjen, då kan du like godt bruke dei analoge rett inn på anlegget.

Men kan vi kanskje komme til poenget? Er det mulig å få lyd i alle høytalerene når jeg hører på musikk slik som jeg får når jeg bruker det vanlige høytalersettet mitt fra logitech som er koblet med tre jack-plugger i lydkortet? Vil jeg også få full surround-lyd i hjemmekinoanlegget fra PC`n? Eventuelt hva slags kabel burde jeg bruke for å koble PC`n til hjemmekinoanlegget?

De fleste hjemmekinoanlegg har støtte for å kjøre stereo-lyd ut på alle høyttalere. Dette gjøres som regel ved å velge "Surround Modus", og kan inkludere standardfiltre slik som Pro Logic, Pro Logic II, Neo:6 osv, eller custom filtre produsenten har lagt inn (f.eks. "Normal Surround" på Sony-forsterkere) eller diverse custom slik som "Sports, Game, Movie" osv...

Siden de ikke er fullverdige receivere har de billige modellene sjelden flere innganger enn 2xRCA stereo +/- SCART-IN.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Det er for øvrig ikke noe problem å bruke en såkalt analog minijack->2xRCA og få full DD 5.1/DTS lyd gjennom den kabelen. Elkjøp loker kanskje mye, men her har de gitt deg rett kabel såvidt jeg kan forstå. Du må prøve å koble til begge RCA-pluggene, bare den ene har lydsignal. Hvis ikke det hjelper så har du enten plugget minijack i feil utgang på PCen og/eller ikke satt dette opp skikkelig i software på PCen din.

Korleis skal dette gå til når DD 5.1 og DTS har signaler for kvar enkelt høgtalar og du sender signalene for to høgtalere frå PC til anlegget?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Korleis skal dette gå til når DD 5.1 og DTS har signaler for kvar enkelt høgtalar og du sender signalene for to høgtalere frå PC til anlegget?

Forutsetningen er at minijack utgangen på PCen er en digital utgang som sender ut et SPDIF-signal. Med andre ord, den minijack utgangen som Creative stort sett kaller "Digital out".

Og ja, jeg skjønner at det høres litt forvirrende ut, jeg trodde ikke noe på det da jeg fikk høre det første gang selv, men jeg har prøvd, og det fungerer utmerket.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Jaja, det er klart, problemet er at han ikkje har digitale inngangar på anlegget sitt. Derfor er Dolby Pro Logic II det einaste alternativet sidan han kun har analoge innganger.

Ok, beklager. Det ble mye poster og spørsmål i denne tråden, så hvem som endte opp med hvilke inn- og utganger hadde jeg ikke helt oversikt over. Det var i alle fall nevnt tidligere i tråden at man ikke kunne bruke vanlig minijack->2xRCA, men måtte ha en spesialkabel som var minijack->Coax og det er altså feil. Men ja, man trenger åpenbart en Coax-inngang for at dette skal fungere! :cool:

Lenke til kommentar
Så vidt jeg skjønte var det noen som snakket om at det ikke var digitale innganger på hjemmekinoanlegget. Noen som da har et forslag(hvis mulig) til et hjemmekinoanlegg rundt 4-5000kr med digital inngang?

Joda, men det er to brukarar som har hijacka tråden din, eg oppdaga ikkje det før du opplyste om det, skal sjå om eg får rydda litt opp og splitta til ein anna tråd.

Anlegget du linkar til i første post har digitale innganger:

1 x USB ( 4 pin USB Type A ) - foran

1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran

1 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak

1 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x komponentvideoutgang ( RCA phono x 3 ) - bak

1 x kompositt videoutgang ( RCA phono ) - bak

1 x SPDIF-inngang ( TOS Link ) - bak

1 x HDMI-utgang ( 19-pin HDMI type A ) - bak

Lenke til kommentar
Så vidt jeg skjønte var det noen som snakket om at det ikke var digitale innganger på hjemmekinoanlegget. Noen som da har et forslag(hvis mulig) til et hjemmekinoanlegg rundt 4-5000kr med digital inngang?

Joda, men det er to brukarar som har hijacka tråden din, eg oppdaga ikkje det før du opplyste om det, skal sjå om eg får rydda litt opp og splitta til ein anna tråd.

Anlegget du linkar til i første post har digitale innganger:

1 x USB ( 4 pin USB Type A ) - foran

1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran

1 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak

1 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x komponentvideoutgang ( RCA phono x 3 ) - bak

1 x kompositt videoutgang ( RCA phono ) - bak

1 x SPDIF-inngang ( TOS Link ) - bak

1 x HDMI-utgang ( 19-pin HDMI type A ) - bak

Ok. Takk skal du ha :)

Ja, er litt vanskelig når folk driver å hijacker tråden. Blir liksom bare surr av det.

Lenke til kommentar

Hallo, muligens litt gammel tråd, og kanskje jeg bryter av litt her men. Går det an at jeg bruker HDMI bare til lyd? Altså, jeg fikk nettopp en hjemmekino pakke, med forstronger/cd-player ( :p ) i en, og den har ikke Coax utgang, eller slik optisk utgang, men den har HDMI og DMPORT.

Går det med HDMI fra hjemmekino "sentralen" til HDMI koblet til på skjermutgangen på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...