Gå til innhold

Trenger annbefaling for ny 800-1000watt PSU

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger enn annbefaling for en ny PSU. Min gamle Hiper580 har tjent meg vel, men den er dessverre vel svak på 12-volten, og når jeg overklokker mye med Q6600 og 2x 8800GTX så kneler den og crasher. jeg er rimelig sikker det er strømtilførselen som er problemet sidne det kun oppstår når strømforbruket går over enn viss grense (jeg har måleapparat på inntaket til PSUen så jeg kan se hva den forbruker).

Det er viktig med mye 12volt i den nye jeg kjøper. Det er tross alt det som trekkes mest av nyere systemer, spesiellt når man har heavy grafikk-kort.

Jeg har sett litt på denne som virker meget lovende:

http://www.thermaltake.com/product/Power/T...W0131/w0131.asp

EDIT: Nå vurderer jeg også denne som et godt alternativ:

http://www.techaddicts.net/reviews/tt_tpow..._tpower850.html

Den er betydelig billigere, har mye det samme av features, og kan levere like mye 12volt på tross av en overall rating som er 50watt mindre.

Men jeg er veldig åpen for forslag dere mener er bedre.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holy MOLY! For et monster!

Specs ser dog meget lovende ut (1080watt 12volt er ikke gale!), og prisen er sinsykt bra. Tross alt like lav som Odin. Jeg må se om jeg finner noen reviews på denne...

Den ser ikke ut til å ha like mye fancy greier som Odins programvarestyring og justering spenninger, men vel 250watt ekstra på 12volt belastningen kan jo fort utveie det.

Må dog se om det evt. kan bli noe problem med den unormale størrelsen...

Takker så mye for tipset!

-Stigma

Lenke til kommentar
There is no better than enermax galaxy 1000.

Link To Review

Eh..er litt englifisert assa..sorry..

Ser jo veldig bra ut den, men jeg kna jo ikke finne noen som selger den. Værken prisguiden eller microplex har den på sitt sortiment. Jeg finner ikke en gang ut hva den koster...

Vet du hvem som har den, eller i det hele tatt om den selges i Norge?

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg lener mot Chieftech (Sirtech) PSUen etter å ha lest masse reviews.

-Lav pris (omtrent samme som 800watt odin'en)

-Kan levere mange flere ampere

-Er i følge Guru3d's testing et lite hakk stillere faktisk (de har testet både Odin og denne)

Det eneste "negative" virker å være at størrelsen er noe ustandard, men det er ikke noe problem for mitt tilfelle, jeg har plenty med plass.

Det hadde vært kult å kunen justere spenninger med odin, men testingen på Chieftechen viser at den har så gode spenninger at det uansett ikke kommer til å være noe problemområde, og jeg må si at prisnivået her gjør at Chieftechen virker som om den gir mye mye mer for pengene.... Det er jo ikke mer enn 1kr/watten faktisk! :) Det er like billig som kjipe PSUer, men denne virker på ingen måte billig eller dårlig kvalitet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kjører selv Enermax 850W og er meget fornøyd med denne, psu'en er 220 mm lang og tar derfor endel xtra plass. Viftene bråker minimalt under normalt bruk og kan først høres når de ca kommer på rundt 2400 rpm.

Enermax modellene selges av Norek/Komplett men har ikke sett de større modellene på lager på en stund.

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar
Anandtech har en 8-way shootout mellom 1000W psu's. Er vel sikkert av interesse.

De støymålingene til Anandtech kan umulig være riktige.

Et eksempel Enermax Galaxy 1000w hadde et støynivå på bare 17dB mellom 100 og 200w og 20dB ved 500w. På Silentpcreview hadde Enermax Galaxy 1000w 29dB i støynivå ved under 100w belastning og ved 500w belastning hadde den et støynivå på nesten 50dB.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Et eksempel Enermax Galaxy 1000w hadde et støynivå på bare 17dB mellom 100 og 200w og 20dB ved 500w. På Silentpcreview hadde Enermax Galaxy 1000w 29dB i støynivå ved under 100w belastning og ved 500w belastning hadde den et støynivå på nesten 50dB.

Jeg har også funnet ut at støymålinger og dB opplysninger som regel er way off. Bruker SPCR aktivt når jeg leter etter stille komponenter. Er en av de bedre ressursene man har på området. På den andre siden burde den anandtech artikkelen gi noen flere alternativer og opplyse litt rundt hvor gode de alternativene er.

Lenke til kommentar
There is no better than enermax galaxy 1000.

Link To Review

Eh..er litt englifisert assa..sorry..

Ser jo veldig bra ut den, men jeg kna jo ikke finne noen som selger den. Værken prisguiden eller microplex har den på sitt sortiment. Jeg finner ikke en gang ut hva den koster...

Vet du hvem som har den, eller i det hele tatt om den selges i Norge?

-Stigma

Jeg kjøpte vel min i sin tid på komplett.no

Uannsett..fant den ikke der,,men de har jo endel bra ser jeg.

Strømforsyninger i massevis..bare velg og vrake link ;)

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar

Det er ingen krav til avstand for en desibelmåling og nivået synker trolig eksponesielt med avstand fra støykilden. Det betyr at om du måler fra fire tommers avstand får du gjerne 50 dB støynivå mot 30 dB på én meter og 15 dB på ti, uten at noen av verdiene er feil. Så om du skal sammenligne støynivåer må du vite avstand ene og helst ha en omregningskalkulator, for den kalkuleringen kan raskt bli avansert.

Lenke til kommentar

Det er ingen krav til avstand for en desibelmåling og nivået synker trolig eksponesielt med avstand fra støykilden. Det betyr at om du måler fra fire tommers avstand får du gjerne 50 dB støynivå mot 30 dB på én meter og 15 dB på ti, uten at noen av verdiene er feil. Så om du skal sammenligne støynivåer må du vite avstand ene og helst ha en omregningskalkulator, for den kalkuleringen kan raskt bli avansert.

Både Anandtech og silentpcreview oppgir støy i dB ved en avstand på 1 meter, derfor skal det ikke bli noe stort avik.

Et avik på nesten 30 dB ved 500w betyr faktisk at silentpcreviews enermax galaxy 1000 bråker rundt 1000 ganger mer enn Anandtechs enermax galaxy 1000.

Jeg har mistanke til at Anandtech bruker produsentenes oppgitte støyverdier i stedet for å måle støyen selv.

Det er ikke uvanlig at produsentene oppgir alt for lave verdier på støyen på sine strømforsyninger for at flere skal kjøpe den.

Til sammenligning så har Corsair HX520W & HX620W som er av de støysvakeste strømforsyningene på markedet et støynivå på 22dB ved 1m ved en belasting på mellom 0 og 300w.

Oppgitt verdi fra Corsair er 20dB ved 0 til 300w.

post-49600-1197715099_thumb.png

post-49600-1197715128_thumb.jpg

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...