Gå til innhold

Videokamera til interessert 11-åring - trenger tips!


Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe et videokamera til vår datter i julegave. Hun har i det siste halvåret (minst) ofte vært innom nettet og sett på ulike kamera. Men - vi har ingen peiling "what so ever" på:

- hva som både er lurt å tenke på,

- hvilken pris (vel, innen rimelighetens grenser) og da tenker vi på - hva bør vi minst betale for å få et brukende kamera,

- hvor vi skal kjøpe det (vet at Elkjøp og andre butikker fins - men dette vs nettsider som selger kamera? Hvilke nettbutikker er lure å bruke (seriøse) og hvordan er servicen på nettbutikkene vs "vanlige" butikker dersom noe skulle være galt?

- hvor viktig er optisk billedstabilisator (har lest at om ikke stabilisator så blir bildet ustabilt, men er det så ristete - eller holder det med elektrisk billedstabilisator - eller bør vi gå for en med optisk)?

 

Har lest litt rundt på nettet og der funnet en test om som favner om tre ulike kamera - http://www.teknofil.no/wip4/testvinnere_bi.../d.epl?id=14808

 

og lest på diskusjonen her - om både Panasonic sine modeller 230 og 320 og 180 som gode alternativer? Hva skiller forresten Panasonic 230 og 320 og 180 og de alternativer som er omtalt på nettsiden referert til over?

 

Har også lest om Panasonic sine gs60 og gs80 modeller - hva skiller disse to?

 

Vi ville være svært takknemlige for alle innspill - da julen nærmer seg med stormskritt.....

Endret av hcoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke jeg hadde lagt noe særlig med penger i et kamera til en 11-åring. De er som regel en smule vimsete og uvørene i den alderen. Hadde nok holdt med et GS 80 eller et Sony i samme prisklasse. Det som jeg anser at er like viktig, er å finne ut om mulighetene for å få filmen over på PC og redigere. Det vil engasjere 11-åringen enda mer, vil jeg tro. Det du bør undersøke er om dere har PC med FireWire-inngang.

Hvis ikke, kan et sånt kort kjøpes billig som her, hvor det både følger med kabel, og et enkelt redigeringsprogram. Et litt mer avansert redigeringprogram kan kjøpes billig her, evt så var vel redigeringsprogrammet Sony Vegas Movie Studio Platinum 8.0 best i test (av de få som var testet) på TV2 hjelper deg.(ca kr. 1000)

Lykke til.

Husk kjøp mini-DV-kassetter

:)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Enig i at en 11-åring ikke alltid er like forsiktig. Derfor vurderer vi det som nødvendig å skaffe en sånn forsikring som gjør at vi får gratis reperasjon og evt nytt kamera om det skulle skje noe. Men ulempen er vel at vi da ikke kan kjøpe kamera via nettet?

 

Var innom Elkjøp i dag, og jammen blir jeg skuffet over kompetansen der (sm.lign. med det inntrykket jeg har av folk på dette forumet). Han mente det ikke hadde vært noen tester av videokamera de siste årene. Og at siden da hadde det skjedd mye, og at det hadde kommet mange nye modeller. Han hadde ikke hørt om GS80, de hadde bare GS60 og GS320 (som er utenfor vårt budsjett). Han var veldig ivrig på å skulle selge meg kamera og da modellen JVC GRD-728 til 2995 kr. Jeg skulle få en god pakke med dette kameraet og en kameraveske og 5 taper til kr 3000.

 

Men, jeg vet ikke noe om dette kameraet. Finner ikke noe på nettet om dette kameraet, og på dette forumet har jeg inntrykk av at innen prisgruppen 2-3000 kr er det bare to merker som gjelder, og det er Panasonic og Sony. Stemmer det?

 

Er det noen som vet noe om dette JVC kameraet og om dette er et godt kjøp eller om jeg burde gå for noe annet?

 

Noen som vet om vi må handle på disse "ordentlige" butikkene for å få sånn trygghetsforsikring som jeg omtalte innledningsvis? Kamera-utvalget og -pris er langt andeledes enn på nettet ellers.

 

Videre - hvilke evt. nettbutikker anbefales? Syns jeg har lest at man skulle holde seg unna de som det står EU på?

 

HÅPER PÅ SNARLIG SVAR/HJELP (se også innlegget som startet tråden), for innkjøpet må gjøres før helgen....

Lenke til kommentar

Det du bør undersøke er om dere har PC med FireWire-inngang.

Hvis ikke, kan et sånt kort kjøpes billig som her, hvor det både følger med kabel, og et enkelt redigeringsprogram. Et litt mer avansert redigeringprogram kan kjøpes billig her, evt så var vel redigeringsprogrammet Sony Vegas Movie Studio Platinum 8.0 best i test (av de få som var testet) på TV2 hjelper deg.(ca kr. 1000)

Lykke til.

Husk kjøp mini-DV-kassetter

 

Sjekket linken om kortet, og ser at den ikke støtter Windows XP, noe vi har...

Lenke til kommentar

Ja det er et vanskelig valg du står ovenfor der......

 

Jeg kjøpte et brukt vhs videokamera som er 10 år gammelt, til vår sønn julen 2006. Han var da 9 år.

 

Den største gleden barn har med videokamera, er å kunne se i ettertid hva de har filmet, direkte på tv.

Det gjør vår sønn, nå mot jul har han atter funnet fram videokameraet, filmet seg selv og omgivelsene, for så å koble kameraet til tv`n for å se og le til opptaket.

 

Men i disse digitale tider lønner det seg nok uansett å kjøpe ett mini dv kamera. Så kan det overføres til data, lagres på harddisk og brennes til dvd, så har man det på minst 2 plasser. Kjøp gjerne en ekstern harddisk til backup også.

 

Hvis budsjett er rammebetingelser, hva med et brukt på nett ? Feks Dette på finn.

Da får du ett toppspesifisert kamera fra noen år tilbake. Imidlertid skjer utviklingen raskt innenfor foto/video,

Så det har skjedd mye på 4 år. Jeg tror jeg ville kjøpt ett av de du refererer til i testen, jvc eller sony, ikke canon.

Jvcen er vel en utgått modell, men jvc GR-D720EY er vel en god nyere erstattning.

 

Jeg tror personlig jeg ville prøvd meg på Sony DCR-HC27. Her får du med trykkfølsom skjerm på kjøpet.

Kjøper du nytt får du også garanti. (ikke hvis du knuser det selv da)

Ikke legg mer penger i et kamera enn du har råd å "miste". 2000.- er kanskje litt mye, men her kan man be 11-åringen om å spare 1000.- kr selv, så blir nok behandlingen av kameraet også bra. :)

 

Og har dere ikke videokamera fra før, så kanskje mor og far også blir litt interessert i å filme :thumbup:

 

Selv har jeg gått til innkjøp av ett Panasonic nv gs-320, har kjøpt det hos komplett.no håper det kommer til helgen.

Men dette er et familiekamera som jeg selv skal bruke, håper det er bra..... :dontgetit:

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Uten at jeg har personlig erfaring med JVC-kameraet, så ville jeg nok heller gått for Sony eller Panasonic. De kommer så godt som alltid mye bedre ut i tester enn JVC. Men vet som sagt ikke så mye om JVC kameraet du nevner. Men at en Elkjøp-ansatt er veldig interessert i å "pushe" dette kameraet litt ekstra, er i seg selv et lite varsko.

Lenke til kommentar

Joda, det at selgeren var så ivrig gjorde meg også ganske skeptisk. Derfor tok jeg med mannen min (som virkelig er blank) og vi gikk tilbake og fikk en ny selger - som var langt mer rolig og virket som om han visste hva han snakket om. Han også anbefalte dette JVC kameratet framfor Sony hc27 som de jo også hadde. Han mente at de hadde solgt en masse av JVC - kamerat og at de ikke hadde fått noen klager på det (det sa også en selger på Lefdal). Men så er jo dette motsatt av hva dere her på forumet sier - dog uten at noen av dere faktisk virker å ha erfaring med JVC-kameraet?

 

Enda en ting - han "nye" selgeren på Elkjøp mente også at jeg ikke trengte en egen port får å få overført filmene til PC-en. Han sa at man måtte bruke fire-wire, ja, men at man kunne kjøpe en sånn kobling som man satte fire-wire kabelen inn i og satte så inn i en USB-port. Noen som har vært borti dette?

 

Håper noen kan gi meg noen svar...

Lenke til kommentar

Kjener to som har JVC-kamera. Tror de er holdbare nok, men de skal være tragisk dårlige i innebelysning. Prøvde å sammenligne et JVC til en kamerat av meg med et Panasonic NV-GS 300 (heter nå 320), og han var sikker på at det var noe feil med kameraet sitt. Det var urovekkende dårlig innendørs. Han kjøpte seg Panasonic etter dette. Kjenner ikke til dette Kameraet du nevner, så jeg skal ikke uttale meg her.

USB er veldig ustabilt i forhold til FW. Selv om USB i teorien er raskere, har den ustabil hastighet, og du vil ganske sikkert få masse dropout og hakkete video om du bruker den. Det beste er et FW-kort, og kortene skal være PlugAndPlay, så om det ikke står nevnt XP i teksten, går det nok helt fint, da du ikke trenger drivere til et slikt kort en gang. :)

Lenke til kommentar
Joda, det at selgeren var så ivrig gjorde meg også ganske skeptisk. Derfor tok jeg med mannen min (som virkelig er blank) og vi gikk tilbake og fikk en ny selger - som var langt mer rolig og virket som om han visste hva han snakket om. Han også anbefalte dette JVC kameratet framfor Sony hc27 som de jo også hadde. Han mente at de hadde solgt en masse av JVC - kamerat og at de ikke hadde fått noen klager på det (det sa også en selger på Lefdal). Men så er jo dette motsatt av hva dere her på forumet sier - dog uten at noen av dere faktisk virker å ha erfaring med JVC-kameraet?

 

Enda en ting - han "nye" selgeren på Elkjøp mente også at jeg ikke trengte en egen port får å få overført filmene til PC-en. Han sa at man måtte bruke fire-wire, ja, men at man kunne kjøpe en sånn kobling som man satte fire-wire kabelen inn i og satte så inn i en USB-port. Noen som har vært borti dette?

 

Håper noen kan gi meg noen svar...

Som Olav2 sier, så er det ikke bare-bare å sette en firewire-overgang på USB porten. Det kan virke som denne nye selgeren deres, heller ikke visste helt hva han pratet om, da det absolutt ikke er å anbefale å bruke USB til overføring av video. For selv om man har firewire i noen ledd, så hjelper ikke det når det uansett blir begrenset av USB i et av de andre leddene. Programvaren du kjøper, må vel også støtte USB, og det er det så vidt jeg vet langt fra alle som gjør. Så mulig det virker, men om det virker bra, er jo en annen sak.

 

At både Elkjøp og Lefdal anbefaler JVC kameraet kan ha sin naturlige forklaring. De er eid av samme firma, og kan ha fått kjøpt et større parti av disse JVC kameraene veldig billig. Da er det naturlig at "alle" selgere på både Lefdal og Elkjøp gjerne vil selge disse kameraene.

 

Ut fra erfaringer med JVC generelt, og hva jeg ser går igjen på test etter test, så ville jeg fortsatt satset på Panasonic (evt. Sony) fremfor JVC. Men det er nå min personlige mening da :)

Lenke til kommentar

Ok - så da går det ikke med sånn USB-kobling på PC-en hvor fire-wire kabelen kobles til mellom pc og kamera - er det slik å forstå? Trodde at denne omkoblingen gjorde noe med signalene også...?

 

Hva da med JVC kameraet vs Sony hc27 eller Sony hc47, noen som vet noe om disse kameraene?

Lenke til kommentar
Ok - så da går det ikke med sånn USB-kobling på PC-en hvor fire-wire kabelen kobles til mellom pc og kamera - er det slik å forstå? Trodde at denne omkoblingen gjorde noe med signalene også...?

jo det går an, men det vil være tregt. hvis du ikke har firewireinngang på PC-en din er det best å sette i ett kort.

feks PCMCIA for laptop eller PCI for stasjonær. dette koster ikke mer enn en usb dings som du nevner;

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

 

og få flere firewirekontakter, feks en til video og en annen til ekstern disk. dette gjør at min eldste laptop også kan

brukes til hd video (som spiser diskplass til frokost, lunsj, ... )

hvis du i fremtiden har tenkt å bruke ekstern disk mye kan det være lurt med firewire 800 som har dobbel hastighet.

Lenke til kommentar
Hva da med JVC kameraet vs Sony hc27 eller Sony hc47, noen som vet noe om disse kameraene?

du kan se hva denne testen sier om (fjorårets?) versjon hc26

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...sConclusion.htm

sannsynligvis er jvc'en du nevner ikke spesielt mye bedre/verre enn hc27. i denne

prisklassen er bildekvaliteten typisk ok i bra lys, og "ille" i dårlig lys. ille i den forstand at jeg selv ville bli irritert av

det, men en 11åring er gjerne opptatt av helt andre ting enn å glo på støy og tidvis litt urealistiske farger... :)

med hc47 går du ett steg opp, og da blir bildet skarpere, større lcd, etc.

se feks hva samme nettsted sier om hc46(fjormod av hc47?) vs hc36

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...sConclusion.htm

og du får en ide. (dette nettstedet gjør alltid en grundig jobb, men husk at konklusjonene de kommer med

er farget av at det er et nettsted for videoentusiaster med smak for manuelle innstillinger...)

men om bildet på en hc47 er så mye bedre enn jvc'en eller hc27, at det forsvarer prisforskjellen,

det er et annet spm... for en elleveåring er det kanskje vel så lurt å legge de pengene i et godt redigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Jeg vil abuslutt ikke anbefale JVC kamera. For meg virker dette som et billige kamera som de store kjedene (elkjøp, lefdal, expert osv...) kjøper inn for å selge for en billig penge. Når det kommer til selgere, så pleier ikke jeg å høre på dem en plass. Spessielt ikke på de store kjedene som selger både PC-er og komfyrer. De ansatte der kan som regel lite eller ingenting om det de selger.

 

Når det gjelder kamera så ville jeg ha kjøpt et så dyrt kamera i Panasonic NV GS serien som budgettet tillater. I tilleg ville jeg kjøpt ei solid kameraveske, noen ekstra mini-DV taper og evt. et firewire kort og kabel hvis du ikke har dette.

 

Min rangering av kamera i denne prisklassen er slik:

 

1. Panasonic

2. Sony

3. Canon

4. JVC

 

Når du skal kjøpe mini-dv tape, så må du for all del holde deg til et og samme merke hele tiden! Ellers blander du forskjellige smøringer på videohodet og tape og kamera kan bli ødelagt. Det er egentlig det samme hvilket merke du holder deg til når det gjelder tape, men personlig vil jeg anbefale Sony eller Panasonic, Sony er lettest å få tak i av de to.

 

Den selgeren som sa at dere kunne bruke en overgang fra firewire til USB virket rett og slett som en komplett idiot for meg. Jeg har aldri hørt om en slik overgang, det kan hende det finnes, men jeg har aldri hørt om det. Uansett, så har den ingen virkning, ettersom USB delen vil bli en flaskehals uansett. Det vil ikke gå noe saktere, men du vil få nedsatt bildekvalitet og/eller "missed frames" (du mister bilder, noe som resulterer i hakking). Video fra mini-dv tape må overføres i real-time og krever derfor hastigheten og stabiliteten som kun firewire gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...