Gå til innhold

Et par spørsmål om 2. Bataljon, Jegerkompaniet og GSV

DeviantFractal

Anbefalte innlegg

har forstått at ikke alle kommer gjennom rekrutten og blir grensevakt.. men hva skjer med de som ikke blir utvalgt? dimmer de eller?

Nei, de blir ikke dimmitert. De blir derimot flyttet til eventuelle støtteelementer eller andre steder i Hæren eller Forsvaret. Strengt tatt der hvor de har bruk og plass for ekstra folk. Ofte type vakt og sikringsstillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har forstått at ikke alle kommer gjennom rekrutten og blir grensevakt.. men hva skjer med de som ikke blir utvalgt? dimmer de eller?

Har vel nettopp svart på dette i en annen tråd, menmen..

De fleste av de som ikke blir "utvalgt" som du sier(litt misvisende uttrykk;), overføres etter rekrutten, og mesteparten av disse til Garnisonskompaniet(GaKp), som drifter det meste i leir, type samband, transport, vakt, velferd, kjøkken også videre. Har man fremdeles folk til overs, og andre avdelinger mangler folk, overføres man til andre steder i landet. På min tid sendte man noen til EtteretningsBn(tjeneste innen støtte og analyse), et par dusin til 2Bn og til slutt, de aller mest evneveike forsvant til det kjente og kjære vernepliktsverket. Husk på det, dere som skal på sesjon..

Lenke til kommentar

De blir sendt i vakta på GSV, eller hvor enn de måtte trenge deg i landet. Har et eksempel på en jeg var i rekrutten med i Jegerkp, som etter ett par måneder fant ut at han ikke gadd å gjennomføre tjenesten der oppe allikevel. Han ble sendt til sør-Norge, hvor han ble innsatt som sesjonsassistent. Surrealistisk. Den ene dagen er man vinterkriger på vidda i Finnmark, den neste sitter man vel plassert på en stol og følger med på en gjeng med siddisser som er inne til sesjon.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kan anbefale GSV på det varmeste. Er grensejeger der i skrivende stund. Ikke uten grunn at GSV regnes som en av de beste stedene å ha førstegangstjeneste i hele NATO.

Jegerkompaniet skal flyttet/legges ned så vet ikke helt om de tar inn folk lengre. Uansett det jeg har hørt derfra så virker det veldig bra og veldig likt GSV.

Er sant det folk sier. Folk som ikke klarer seleksjonen på GSV blir sendt til panser og 2bn. Hvertfall 50-60 stk i min kont som ble sendt vekk. De andre ble puttet i andre stillinger i leir. Var hvertfall 60% seleksjon. GSV er hardere en man tror.

Lenke til kommentar

Er det så mange andre NATO-land som har førstegangstjeneste?

Det er ikke seleksjon på GSV. Det sier de jo selv. De selekterer ikke folk, de kvalifiserer dem. Tviler ikke et sekund på at det er hardt osv., men det er da vitterlig andre steder også. De som måtte ha blitt "selektert ut" fra GSV havner ikke i mekinf/storm eller kavesk, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Jegerkompaniet skal flyttet/legges ned så vet ikke helt om de tar inn folk lengre. Uansett det jeg har hørt derfra så virker det veldig bra og veldig likt GSV.

Jegerkompaniet skal ikke legges ned. De skal flyttes over til Setermoen leir i Troms. GP (Garnisonen i Porsanger) hvor Jegerkp (tidligere Jegerbataljon) har holdt til siden opprettelsen i 97, var lenge truet av nedleggelse, men til slutt fant politikerne ut at det gjerne ikke var så dumt å fortsatt ha aktivitet i leiren, da leiren innehar et av nordens største og beste skytefelt, noe som bringer inn godt med cash fra utenlandske tropper på vintertrening. Nå skal GP bli leir for HV, hvor det skal drives jegerutdanning på hv-soldater som ønsker å bli befal. Utdanningen tar 6 måneder.

Utdanningen i JegerKp er veldig lik den man få på GSV. Forskjellen er at grensejegerne blir utdannet jegere i løpet av det første halve året, mens soldatene i JegerKp får utdanningen fordelt over et helt år. Til felles har man klima, samme utrustning, samme materiell hvorav også kjøretøyene er de samme (scooter og 6 hjuling). Alt i alt bygger utdanningen på det samme, å bli jegersoldat.

Lenke til kommentar
Er det så mange andre NATO-land som har førstegangstjeneste?

http://en.wikipedia.org/wiki/Conscription

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Conscrip...f_the_world.svg

De som måtte ha blitt "selektert ut" fra GSV havner ikke i mekinf/storm eller kavesk, for å si det sånn.

Dette er så vidt jeg vet riktig. Soldatene som ikke kommer gjennom seleksjonen på GSV havner i støttestillinger, enten på GSV eller ved andre avdelinger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det skrives 2BN, og de har i utgangspunktet ikke grenaderer. I så fall kun i administrative stillinger.

Og hvor har du dette fra? Telte 3 grenaderer i KPA som skulle til Afghanistan da jeg tjenestegjorde der.

Lenke til kommentar

3 av hvor mange? Jeg skriver jo i utgangspunktet. Mulig de fyller opp med grenaderer fra andre avdelinger når de skal ut, og de har grenaderer i en del andre stillinger enn geværgubbstiligner, men du får ikke grenaderstilling som geværmann/lignende i 2.BN.

Lenke til kommentar
3 av hvor mange? Jeg skriver jo i utgangspunktet. Mulig de fyller opp med grenaderer fra andre avdelinger når de skal ut, og de har grenaderer i en del andre stillinger enn geværgubbstiligner, men du får ikke grenaderstilling som geværmann/lignende i 2.BN.

Det var akkurat det de var, geværmann. Slutt med driv med vranglære og feilinformasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Er det noe synskrav for å tjenestegjøre i Jegerkompaniet eller i GSV? Skal på sesjon i morgen og har egentlig valgene ganske klart for meg, med Jegerkompaniet på 1.(om det ikke kreves feilfritt syn...) Panser på 2. og 2BN på 3.

Jeg vet ikke 100%, men på de andre jegerskolene trenger du 9. Altså full score, noe som ikke er vanskelig om du har "normalt" syn. Regner med at du trenger det i Jegerkompaniet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...