Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klarer kun å boote en gang etter formatering

Anbefalte innlegg

Hei :)

Sliter litt med maskinen min.

Kan begynne med specs.

Asus P5N-SLi

E6600

2x 8800GT

2x 2GB

(Mer info står i sig)

Jeg har slitt over lengre tid med denne maskinen. Jeg har EN xp versjon som virker, men jeg klarer ikke å få innstallert XP på ny eller vista.

Innstallasjonen av OS går helt fint, og jeg kommer som regel inn i windows. Men når jeg restarter, får jeg bare "sett inn system disk"- feil meldingen. MEN hvis jeg har i XP/vista disken i DVD-rom, så pleier som regel booting å by på noe problemer. Jeg tok i dag og kjøpte en ny harddisk da jeg fryktet at HD'n min som var problemet, men samme problem der. Både i XP og Vista...

Kan egentlig legge til at hvis jeg har kobla til harddisken med fungerende XP, så klarer jeg å boote vista'n jeg nettopp har innstallert ...

Jeg forstår ganske lite av dette egentlig. Jeg har prøvd med 4 forskjellige Vista versjoner og 2 XP. (Dvs er ikke innstallasjons mediaet som er problemet..)

Jeg håper virkelig noen har et godt forslag. På forhånd takk :)

- bIsk0p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jappers. Til og med prøvd med HELT ny harddisk. :) Virker som at boot filen ikke blir innstallert.. Jeg skal prøve BIOS update og kill disk før jeg formaterer og innstallerer igjen, hvis jeg får tid da... Skal egentlig på lan i romjula, men reiser vekk på søndag, ikke hjemme igjen før 3 jule dag. Kan bli til at jeg må bruke gammel XP inst :(

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har flere disker i systemet, men prøv og installer KUN med den ene disken du skal bruke som systemdisk.

Det kan være at det henger gamle skjulte oppstartsfiler som bootmgr, grldr og x:\boot (mappe) igjen på andre disker. Ligger disse filene og mappa på en annen disk MENS du installerer kan du få store problemer med og få bootet riktig.

Har du mulighet, sjekk om det jeg nevnte over ligger på andre harddisker ved og bruke Hiren's BootCD eller liknende. Er du heldig kan du enkelt og greit bare flytte over de filene og mappa på c: disken. Da skulle det fungere, er du HELDIG. Hvis ikke, slett disse filene og installer på nytt.

PS: Eget ansvar dette her.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke innstallert win med 4GB, oppgraderte etter innstallasjon. Men jeg har prøvd å ta ut den ene brikken. Skjedde ingen forskjell.

Jeg har også tatt ut de andre diskene som det har vært OS på, kan selvfølgelig prøve med KUN OS disken. Men fatter ikke hvorfor dette skal by på noen problemer egentlig...

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg klarte å innstallere XP i alle fall. Tok ut lagrings HD'n min og formaterte begge partisjonene på OS harddisken (XP og vista versjonen)

Har gått fint til nå :) Tør enda ikke å sette inn den harddisken med musikk da :p

Fikk forresten en blåskjerm når jeg skulle inn i windows etter første winupdate, men ikke fått noen andre plasser =)

MEEEEN, store grunnen til at alt dette starta. Crysis DVD-en blir fremdeles ikke lest :( Er glad jeg har kjøpt en ekstra DVD spiller, den ville lese spillet :)

Takker for hjelp folkens, god natt =]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...