Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Top maskinvare, ræva preformance, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et merkelig problem.

Har i lengre tid slitt med en serie av top of the line HP laptopper som har hatt en rekke rare symptomer (hold dere unna nw9440 or 8710w om dere skal gjøre noe som helst annet enn å bruke Office)

Uansett, etter at jeg gikk lei på disse laptoppene fant jeg ut av jeg var nødt til å kjøpe med en seriøs stasjonær maskin hvis jeg skulle få noe uttellling på spill.

Jeg satt derfor sammen denne maskinen i deler fra Norek;

CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

Hovedkort: Asus Maximus Formula SE, X38

Minne: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 4x1024MB CL4

PSU: Corsair Powersupply 750W Black

Skjerm kort: Asus Radeon HD 2900 XT 512MB GDDR3, Driver versjon: 6.14.0010.6706

Skjerm: 22" Viewsonic WideScreen: 1680x1050 max res

Maskin OS: Windows XP, SP3r1

Ok, så til problemet. Jeg kjører World of Warcraft på denne maskinen. Det funker helt fint så lenge jeg ikke utforderer grafikken. Det vil si står i ro i spillet, da har jeg 60 frames. Hvis jeg beveger meg litt rundt faller det til 50-55.

Hvis jeg derimot begynner drepe litt ting (i spillet) kan det falle helt ned i 10-20 frames og i enkelte tilfeller fryser all grafikk og jeg må vente til den har "summet" seg igjen.

For øyeblikket kjører jeg desktop oppløsningen også i WoW, det vil si 1680x1050 med full effekt på alle innstilliner, 24bit farge og dybde med 1x multisample p.t (fordi 8 multisample ikke gav meg noe frames overhode)

Så, er det noen som har noe som helst forslag til hva i all verdens land og riker dette kan skyldes?

Nå skal det sies at det er noen år siden jeg har bygget en maskin selv, men jeg skulle da tro at dette skulle holde av maskin kraft til å ungå slike symptomer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har prøvd med winxp sp2 ? kan det ikke være noe tull i sp3 ?

Det var samme problemer med SP2.

SP3 skal i utgangspunktet bare balansere bruken av Duo Core bedre (og rette opp alle feilen fra SP2 (yeah right ))

hehe. microsoft veittu ;)

prøvd å google litt rundt etter problemet? mulig det er flere som har samme problem

Lenke til kommentar
Jeg satt derfor sammen denne maskinen i deler fra Norek;

CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

Hovedkort: Asus Maximus Formula SE, X38

Minne: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 4x1024MB CL4

PSU: Corsair Powersupply 750W Black

Skjerm kort: Asus Radeon HD 2900 XT 512MB GDDR3, Driver versjon: 6.14.0010.6706

Skjerm: 22" Viewsonic WideScreen: 1680x1050 max res

Maskin OS: Windows XP, SP3r1

Jeg tipper problemet er 2GB for mye ram.. "the Physical Address issue"

Lenke til kommentar

32 bits system kan håndtere tilsammen 2^32 = 4gb totalt. Har du 4 gb med ram og skjermkort med 512mb pluss annet småtteri vil systemet kun få tilgang til 3.4-3.5gb av rammen. Systemet ditt tilpasser ledig minne ved å ta av rammen (som er det tryggeste å ta av for å sikre stabilitet)

Dette vil ikke minke ytelsen i dette tilfellet så mye. Vet ikke helt hva som forventes av denne maskinen, men hd2900xt med alt på av eye candy kan jeg se for meg sliter litt.

Lenke til kommentar

@ JaBBe: det er neppe 2900XT'en som er problemet. Har en selv og den sparker fra så det holder :)

@ Trådstarter: prøv en viruskontroll og kjør gjerne en runde med ad-aware. Hvis det ikke hjelper kan du kjøre 3Dmark06 og se på hvor du får dårligst score, dette kan være nyttig for å leite seg fram til feilen.

Forresten, et dårlig spørsmål her fra min side: du har plugga i begge strømkontaktene på skjermkortet?

Lenke til kommentar

Kun i teorien 4GB. Er i alle fall mange som har blitt kvitt plutselig blåskjerm og uforstålige problemer ved å kvitte seg med 2gig.

Dessuten må man vel til med en boot.ini fix hvis man på død & liv insisterer på å ha 4GB (?)

http://support.microsoft.com/kb/888137

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEdrv.mspx

Lenke til kommentar

Kun i teorien 4GB. Er i alle fall mange som har blitt kvitt plutselig blåskjerm og uforstålige problemer ved å kvitte seg med 2gig.

Dessuten må man vel til med en boot.ini fix hvis man på død & liv insisterer på å ha 4GB (?)

http://support.microsoft.com/kb/888137

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEdrv.mspx

mye mulig dette ja. Venter på 4 gb selv så er spent på dette. Har sjekka litt rundt og det varierer en del på resultatene. Men blir nok til at jeg bytter til 64 bit xp eller fortsetter med kun ubunu installen min

Lenke til kommentar

@daruu: Ikke noe virus, kjører Norman lokalt, og kjører dessuten anivirus i firewallen min. Kjørte to skjermer her for å sjekke og CPU har ikke høy last når jeg kjører WoW, og heller ikke når rammene går i dass. Totalt bruker det 768mb minne når ting går som værst.

@vargaz: Beklager, er vant til å bruke quoutering av andre forum.

@gabrielV: Skal sjekke Bios SW, det er jo en poeng.

@alle om ram: 4Gb på 32bit XP er ikke et issue, i hvertfall ikke i forhold til de problemene jeg har har ;)

@g.g: Takker skal prøve det programmet, se hva som skjer der, og ja jeg har satt i begge kontaktene :) Glemte begge første gang jeg skulle starte maskinen og da kjørte vifta i kortet 100000 RPM ;) Så det var vanskelig å overse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...