Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva heter nettverkskabelen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar pc som ganske så fint har gått på det trådløse nettet inntil et par uker siden da jeg ommøblerte og flyttet pcen 2 meter. Siden da har det ikke vært mulig å ha god tilkobling til routeren så jeg skal kjøpe kabel. Men hva kabelen heter vet jeg ikke. Derfor laster jeg opp 2 bilder av en kabel her hjemme som passet men er for kort og en av koblingen til pcen.

Jeg har nogen lunde anelse hva slags kabel som kan passe ( fant på komplett) og da fant jeg disse : Denne eller denne..

Om jeg har rett i at en av de vil passe i pcen min, er det da stor forskjell på skjermet og uskjermet? kan noen forklare forskjellene?

Takk for allt hjelp

Ps.. nevermind dalmatineren i bakgrunn ^^

post-134848-1197407271_thumb.jpg

post-134848-1197407405_thumb.jpg

Endret av Volfpac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cat 5 e. stp (skjermet) utp (uskjermet)

man får også kat 6 som er en bedre kabel og har individuellt skjermede par

kat 7 har nesten nettop kommet og er tykkere ledere enn kat 6. og tåler høyere frekvenser.

du trenger en kat 5 kabel.

du vil nok ikke merke stort om du har en skjermet eller uskjermet kabel.

pluggen heter rj45

forskjellen mellom skjermet og uskjermet kabel:

Skjermet har lederene pakket inn i folie eller netting (samme som er inni en antenne kabel) denne kablelen tåler mer støy siden den, ja nettop, skjermer ledningene inni kabelen for støyen. (elektromagnetisk stråling)

en uskjermet kabel har ikke denne egenskapen og er mere førlsom for støy. men det skal være ganske mye støy før du skal merke noen ting.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...